וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באהבה מהיער השחור: הגרמנים שמארחים מפונים מעוטף עזה

מוטי ורסס

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 7:34

על החלונות תלויים דגלי ישראל, על הקירות חנוכיות ומנורות, והם מארחים מפונים מעוטף עזה - ארגון "נוצרים למען ישראל-גרמניה" נוסד לפני 26 שנים ופועל למען ישראל מעיירה קטנה ביער השחור הפופולרי. ביקרנו והתאהבנו

לפני כמה שנים, לפני מגפת הקורונה, חבר ילדותי, איש יחסי הציבור וכתב התיירות יצחק רביחיא שיתף אותי בסיפור של אחד מלקוחותיו המיוחדים. קבוצה של נוצרים מגרמניה הביאה ב-2019 לירושלים מנורה מוזהבת במשקל 120 ק"ג. מדובר בדגם של המנורה המתוארת על קשת שער טיטוס ברומא.

הגרמנים העתיקו את המנורה הזו, עדות למנורת בית המקדש לגודל 150 ס"מ. הם גייסו 120 אלף אירו בתרומות פרטיות למימון היוזמה והסבירו מהו המניע שלהם: הכנסייה מעולם לא הוחזרה המנורה הקדושה המקורית לעם היהודי ואנחנו רוצים לבצע תיקון על ידי הבאת המנורה האיקונית וההיסטורית לישראל. באקט הסמלי הזה אנו מעבירים מסר פומבי כלפי העם היהודי ומבקשים סליחה. זו הדרך שלנו להחזיר אחרי 2000 שנה את המנורה מרומא לירושלים".

אודה שהיוזמה הבלתי שגרתית הזו - שאותה הם כינו "פרויקט המנורה" - עוררה בי סקפטיות והייתה לי קשה להבנה. בכל מקרה, בחלוף השנים, הסיפור הפך לזיכרון מעורפל עד לפני שבוע, כשרביחיא ואני יצאנו למסע תיירותי שכלל בין היתר ביקור באטרקציות תיירותיות ביער השחור של גרמניה. "אתה לא תאמין לזה", אמר רביחיא. "אתה זוכר את הגרמנים הנוצרים ואת פרויקט המנורה מלפני כמה שנים? ובכן הם שמעו שאנחנו מתכננים לבקר 'בשכונה' שלהם והזמינו אותנו לבקר". מסוקרנים, נענינו להזמנה וערכנו את הסידורים הנדרשים.

ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה" (Christen an der Seite Israels) נוסד לפני 26 שנים, כשישראל חגגה את יום העצמאות ה-50 שלה. מאז יוזם הארגון פרויקטים למען ישראל, ומגייס כמיליון אירו מדי שנה. מאז הטבח ב-7 באוקטובר, המעורבות גברה. הנוצרים חברי הארגון יזמו הפגנות והתכנסויות רבות לתמיכה בישראל בברלין וגם באזורם. אתר אינטרנט הנקרא "ישראל במלחמה", המראה דרכים לתמוך בישראל, עלה לאוויר וניצולים מן הטבח בעוטף הוזמנו להתארח על ידם ביער השחור, כדי לסייע בתהליך החלמתם. דלי הזל ביקרה בישראל שבע פעמים מאז שהמלחמה החלה כדי להפגין תמיכה. חברי ארגון נוספים הצטרפו, כשהם מאמצים את המוטו: "להיות נוכחים יותר בישראל, לא פחות".

המנורה המוזהבת במשקל 120 ק"ג בדגם של המנורה המתוארת על קשת שער טיטוס ברומא, היער השחור. ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה", תמונות גולשים
המנורה המוזהבת במשקל 120 ק"ג בדגם של המנורה המתוארת על קשת שער טיטוס ברומא/תמונות גולשים, ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה"
הפגנה ביער השחור עם בלונים כתומים למען שחרור משפחת ביבס. ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה", תמונות גולשים
הפגנה ביער השחור עם בלונים כתומים למען שחרור משפחת ביבס/תמונות גולשים, ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה"

על החלונות היו תלויים דגלי ישראל

היער השחור של גרמניה הוא אזור מדהים ביופיו עם אטרקציות קסומות. הוא ידוע ביערות הצפופים וירוקי העד ובכפרים הציוריים שלו. הוא גם מזוהה לעתים קרובות עם אגדות האחים גרים ושעוני הקוקיה. היער הרי גם ידוע בסיפורי המעשיות והאגדות על מפגשים בלתי צפויים המעשירים את המוניטין שלו כמוקד לנסתר. שום דבר לא הכין אותנו לסיפור הכי בלתי צפוי, אותו נחווה.

זה היה אחר צוהריים מאוחר של הטיול. אז תכנתו את הג'י.פי.אס ברכב שלנו לעיירה אלטנשטייג (Altensteig). בהחלט לא יעד המוכר לתייר הממוצע. תכננו לפגוש בדלי הזל, הנחשבת ל"אשת הברזל" מאחורי קבוצת הגרמנים הנוצרים, שתומכת בישראל. היער התדלדל לפתע כשהעיירה הקטנה נראתה לעין. היעד שלנו היה רחוב שקט בשכונה צנועה. דלי פתחה את דלת הכניסה של דירתה וקיבלה אותנו בחיוך רחב. מראה הסלון הבית הימם אותנו לחלוטין.

על החלונות היו תלויים דגלי ישראל; על הקירות תמונות ועבודות אמנות של חנוכיות ומנורות יהודיות. לוח ענק עם "שמע ישראל" בלט בכניסה למטבח. מזכרות בשפע מישראל בלטו בכל מקום. סמלי יהדות נוספים הופיעו על תכשיטיה. קבלת הפנים והחום ששפעו מן המארחת היו כל כך נוגעים ללב. במיוחד בתקופות סוערות אלה של עלייה באנטישמיות עולמית, היה מרגש להיחשף לקשר כה לבבי בלב היער השחור של גרמניה.

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
דלי הזל (במרכז) בביתה ביער השחור, עם יצחק רביחיא (משמאל) והכותב. מוטי ורסס, תמונות גולשים
דלי הזל (במרכז) בביתה ביער השחור, עם יצחק רביחיא (משמאל) והכותב/תמונות גולשים, מוטי ורסס
לוח ענק על קריאת "שמע ישראל" והמנורה בסלון ביתה של הזל. מוטי ורסס, תמונות גולשים
לוח ענק על קריאת "שמע ישראל" והמנורה בסלון ביתה של הזל/תמונות גולשים, מוטי ורסס

הגרמנים הקימו אתר אינטרנט בשם "ישראל במלחמה"

מי הם תומכי ישראל המפתיעים האלה החבויים ביער השחור של גרמניה? ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה" (Christen an der Seite Israels) נוסד לפני 26 שנים, כשישראל חגגה את יום העצמאות ה-50 שלה. מאז יוזם הארגון פרויקטים למען ישראל, ומגייס כמיליון אירו מדי שנה. מאז הטבח ב-7 באוקטובר, המעורבות גברה. הנוצרים חברי הארגון יזמו הפגנות והתכנסויות רבות לתמיכה בישראל בברלין וגם באזורם. אתר אינטרנט הנקרא "ישראל במלחמה", המראה דרכים לתמוך בישראל, עלה לאוויר וניצולים מן הטבח בעוטף הוזמנו להתארח על ידם ביער השחור, כדי לסייע בתהליך החלמתם. דלי הזל ביקרה בישראל שבע פעמים מאז שהמלחמה החלה כדי להפגין תמיכה. חברי ארגון נוספים הצטרפו, כשהם מאמצים את המוטו: "להיות נוכחים יותר בישראל, לא פחות".

בשיתוף עם הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד והסוכנות היהודית, "נוצרים למען ישראל-גרמניה" מדווחים כי מאז ה-7 באוקטובר הם גייסו למעלה מ-600,000 אירו לתמיכה בישראל.

זמן קצר לאחר הגעתנו, הצטרף אלינו מרקוס נוימן, הסגן הנמרץ של ראש הארגון, והנחה אותנו לעלות לכלי הרכב כדי להתארח לארוחת ערב בבונדורף (Bondorf), כפר פסטורלי קטן במרחק של חצי שעה נסיעה מזרחית מאלטנשטייג. המארח היה לוקה הזל, בנה של דלי, ראש ארגון "נוצרים למען ישראל-גרמניה".

הפגנה ביער השחור למען שחרור החטופים בעזה. ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה", תמונות גולשים
הפגנה ביער השחור למען שחרור החטופים בעזה/תמונות גולשים, ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה"
לוקה הזל ראש ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה" ביער השחור. ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה", תמונות גולשים
לוקה הזל ראש ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה" ביער השחור/תמונות גולשים, ארגון "נוצרים למען ישראל - גרמניה"

מיער בן שמן ליער השחור

בבונדורף, טיפסנו במדרגות לדירת הפנטהאוז, משאירים את הנעליים בחוץ. את פנינו קיבלו בחום לוקה, אשתו סוניה ושני ילדיהם הבלונדיניים הקטנטנים אבי ונועה. לרגע קצר חשבתי שסוניה ולוקה הם העסוקים במטבח לקראת הארוחה. במהלך הנסיעה כבר דמיינתי מנה הגונה של בראטוורשט, הנקניק הגרמני העשוי מבשר חזיר, בקר או עגל. הדמיון הקולינרי הזה התפוגג חיש מהר כשראיתי מי באמת עסוק במטבח! להפתעתנו הגמורה, היו אלה שני ישראלים. אבישי ארג'נטרו מכפר עזה, הקיבוץ הסמוך לעזה שהפך לאתר קטל ב-7 באוקטובר, וחברו צדוק אקצין מבן שמן.

הסיפור של ארג'נטרו הותיר אותנו חסרי נשימה. הוא סיפר כיצד ב-7 באוקטובר, יחד עם אשתו ושני ילדיהם, הם שרדו כמעט 22 שעות של טרור. בשעות מייסרות אלו הם הסתתרו בחושך, שמעו מחבלי נוח'בה יורים סביבם וקיבלו סמסים עם קריאות לעזרה מחבריהם ושכניהם, אך ניצלו. כמה שבועות לאחר מכן, החליט ארג'נטרו - שהשתתף בעבר בתוכנית הטלוויזיה 'משחקי השף' - לצאת למיזם קולינרי שבו הוא מבקר בבתים, מבשל לאנשים ומשוחח על החיים בקיבוץ שלו, בו התגורר כל חייו.

למרבה הפלא, הרבה לפני הטבח ב-7 באוקטובר, ארג'נטרו ו"הנוצרים למען ישראל-גרמניה" החלו כבר במערכת יחסים חביבה ומתמשכת במשך "כבר כ-12 שנים", לדבריו. אולם כעת, זו הייתה הפעם הראשונה של ארג'נטרו בגרמניה. מסתבר כי אחרי הערב הבלתי צפוי שלנו, מתוכננים לו מפגשי קולינריה עם קהילות גרמניות מקומיות ביער השחור, הכוללות ארוחות ערב שיכין וסיפורים על החיים בישראל. "הסועדים ייהנו מהגסטרונומיה שלי, אבל אני אספר להם גם את הסיפור שלי מה-7 באוקטובר ומה עובר על מדינת ישראל מאז", אמר. ארוחת הערב שלנו עם ארג'נטרו והנוצרים אוהבי ישראל ביער השחור החלה בברכת המזון של אקצין מיער אחר בבן שמן, וכל המשתתפים השיבו ב"אמן". הארוחה כללה חומוס ביתי, שקשוקה, כרובית אפויה, סלטים ישראלים ועוד מאכלים מוכרים שאנו נהנים מהם מדי יום בישראל. ערב לזכור.

אבישי ארג׳נטרו במטבח בבונדורף ביער השחור. מוטי ורסס, תמונות גולשים
אבישי ארג׳נטרו במטבח בבונדורף ביער השחור/תמונות גולשים, מוטי ורסס
ארוחת הערב של ארג׳נטרו בבונדורף, גסטרונומיה ישראלית טיפוסית. מוטי ורסס, תמונות גולשים
ארוחת הערב של ארג׳נטרו בבונדורף, גסטרונומיה ישראלית טיפוסית/תמונות גולשים, מוטי ורסס

"אני מאמינה בשם, באברהם, ביצחק ויעקב וגם בישו"

הערצתה של דלי ליהדות ולעם ישראל יוצאת דופן. רציתי להבין מדוע, עם כל כך הרבה תשוקה לישראל וליהדות, היא לא מתגיירת. היא הסבירה: "אני מאמינה בשם, באברהם, ביצחק ויעקב וגם בישו. אבל לא כמו אלוהים כפי שהנצרות מאמינה. אני מאמינה שישו היה רב עם קהילת חסידים. בשבילי הוא המשיח וכשהוא יבוא, נוכל לשאול אותו אם זהו ביקורו הראשון או השני. זה ההבדל היחיד שיש ביננו".

היער השחור עשוי בהחלט להיות אזור מלא הפתעות לתיירים, אבל עבור רביחיא ואנוכי, שני הישראלים המבקרים בו, החוויה שלנו עם האנשים הנפלאים של "נוצרים למען ישראל-גרמניה" הייתה משהו שאני יכול לתאר רק בעגה התנ"כית - זו הייתה 'התגלות'!

הכותב הוא מומחה תיירות ובלוגר מלונות

לאתר "נוצרים למען ישראל-גרמניה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully