וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם נחשים שממיסים בשר אדם: הצצה לאי "המסוכן ביותר בעולם"

עודכן לאחרונה: 16.8.2024 / 0:06

באי שנמצא כ-145 קילומטרים מחופי סאו פאולו בברזיל, שורצים להם בין -2,000 ל-4,000 צפעוני זהב - זן של הנחשים הקטלניים ביותר בעולם. הנחשים כל כך מסוכנים שזה לא חוקי עבור בני אדם לגור או אפילו לבקר באי. אז למה יש אנשים שבכל זאת מתעקשים להגיע אליו?

הטריילר לדוקו "אי הנחשים"/VICE

כולנו יודעים כמה חלק מהנחשים יכולים להיות ארסיים ומסוכנים ומכירים את נחש הקוברה האימתני ואת הממבה השחורה. אבל מי מכם שמע על נחש ה"גומצן אינסולאריס"? ובכן, מדובר במין של נחש ארסי ממשפחת הצפעיים ומהסוג גומצן. נחש זה נדיר מאוד בטבע ולמעשה הוא חי רק באי קווימדה גרנדה שלחופי סאו פאולו, ברזיל.

כינויו של מין זה באנגלית הוא: "golden lancehead" - "גומצן ראש-חנית זהוב" והסיכוי של מי שהוכש על ידו למות הוא 7% ללא טיפול רפואי ו-0.5-3% עם טיפול. ארסו של נחש זה דומה לארס קרובו - גומצן יאררקה וכנראה חזק יותר. ההשפעות של הכשה על ידי הנחשים הללו כוללות נפיחות, כאבים, בחילות והקאות עם דם, היווצרות של שלפוחיות דם, דם בשתן, דימום מהמעי, אי ספיקת כליות, דימום במוח ונמק חמור של רקמת השריר.

כאמור, הנחש הזה נמצא בטבע רק באי מבודד קטן וטרופי שסביבתו מכילה יער גשם טרופי, קרחות ושיחים קטנים ביניהם חיים הנחשים. האי הזה, שזכה לכינוי "אי הנחשים", הוא כל כך מסוכן עד שזה לא חוקי עבור כל אדם לדרוך בו. למעט משלחות מדעיות אוסר הממשל בברזיל להגיע ולעלות על האי שממוקם כ-145 קילומטר מחוף סאו פאולו. אי הנחשים הוא ביתם של בין 2,000 ל-4,000 צפעי ראש חנית זהובים שאורכם מגיע עד מטר והם חיים בצפיפות של בערך נחש אחד לחמישה לכל מטר מרובע באי ששטחו כ-430 דונם.

כיוון שהנחשים הללו מצויים באי שומם מאנשים אין הרבה מפגשים של בני אדם עם מין זה, אך ידוע על מקרים בהם הנחשים הובאו ליבשת והכישו אנשים.

ארס הנחשים הללו חזק פי חמישה מהארס של רוב הנחשים ביבשת.למעשה, הארס העוצמתי שלהם יכול להמיס בשר אדם ולגרום למוות תוך פחות משעה. אוכלוסיית הנחשים הצפופה שחיה באי ניזונה בעיקר מלטאות ועופות ים נודדים שעוצרים למנוחה על האי. החוקרים מעריכים שהארס החזק התפתח אצל נחשי האי בשל הצורך של הנחשים להמית את עופות הים לפני שהם יצליחו לעוף ולהמשיך בדרכם. כך יכולים נחשי האי להאכיל את צאצאיהם ולשרוד.

עוד איים מסוכנים
"אי הגיהנום": הצצה לאי הנטוש שאלפים בו גוועו למוות

האי עם האוצר החבוי שהעניק השראה ל"פארק היורה" - והכניסה אליו אסורה ומסוכנת

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

האי הזה נקרא גם "אי האש הגדולה" עקב הסיפורים על מבקרים שניסו להשתמש באש כדי לגרש את הנחשים כדי לקבל גישה לאי. גם שמו הפורטוגזי של האי מרמז על זה - המונח הפורטוגזי "Qiuemada" משמעותו "שריפת יער", והוא כנראה זכר לעובדה שכאשר המקומיים ניסו לפנות את השטח מהנחשים לקראת שתילת מטעי בננות ברחבי האי, הם שרפו את יערות הגשם.

כיום ישנו מגדלור בודד שעומד כזכר לתקופה בה בני האדם ניסו לחיות באי והוא המבנה היחיד בו. בין השנים 1909 לשנות ה-20 של המאה הקודמת התגוררו עליו מספר אנשים שתפקידם היה לתפעל את המגדלור, אולם ברגע שמצאו דרך להפעילו בצורה אוטומטית האי נזנח.

אחד הסיפורים על האי הזה מספר על הקורבן האחרון עד כה של הנחשים - דייג שנתקע על האי אחרי שהסירה שלו התקלקלה כשיצא לחפש אחרי בננות. מכיוון שלא ידע איפה הוא נמצא, הוא יצא אל תוך מעבה היער, ובכן, אתם יכולים לדמיין לבד איך זה נגמר. גופתו נמצאה מאוחר יותר במצב מחריד.

איך הנחשים הלו הגיעו לאי ולמה הם קיימים רק בו?

האגדות המקומיות טוענות שפיראטים הציבו אותם שם כדי לשמור על אוצר קבור. אבל האמת הרבה פחות מלהיבה - הנחשים הללו נלכדו על האי לפני אלפי שנים בעקבות סיום עידן הקרח האחרון כאשר עליית מפלס האוקיינוס ​​ניתקה את האי מהיבשת. לחצי הברירה האבולוציוניים שנוצרו אז איפשרו לנחשים להתפתח בצורה אחרת משאר קרוביההם, להסתגל לסביבתם החדשה, אוכלסייתם גדלה במהירות והפכה את האי למה שהוא היום.

למרות האיסורים והסכנה המוחשית מאוד, עדיין ישנם סוחרים וציידים בלתי חוקיים שממשיכים להגיע לאי בכדי ללכוד את הנחשים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה. בתקשורת הברזילאית מדווחים שמחירו של נחש גומצן אינסולאריס בשוק השחור יכול להגיע ל-160,000 ריאלים ברזילאים, (שהם כ-110,000 שקלים).

על אף הסכנות , חוקרים חייבים להמשיך להגיע לאי הנחשים. לא רק למען הבטחת השרדותו של מין שנמצא בבסכנת הכחדה חמורה, אלא למען היתרונות הרפואיים הפוטנציאליים שלהם.

כפי שמדווח ה-Smithsonian, הארס שלהם עשוי להתגלות כחיוני בטיפול בכל מיני מחלות אנושיות. מרסלו דוארטה, מדען ממכון בוטנטן הברזילאי, הסביר שהארס של הנחשים הראה פוטנציאל לתרום לטיפול בקרישי דם, בעיות במחזור הדם ומחלות לב. "אנחנו רק בשלב ראשוני של הבנת האפשרויות הרפואיות של הארס שלהם", הוא אמר, והסביר עד כמה חיוני המשך המחקר באי המסוכן בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully