וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"קריביים" של ישראל: חזרנו השבוע מהמעיין הכי יפה בארץ

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 8:18

עכשיו, כשהצפון הפך "מסוכן" עבור אחדים, עין נון יכול יותר "לנשום", וזו הזדמנות נהדרת להגיע אליו בעיקר באמצע שבוע, וליהנות מהאווירה הקריבית שהוא מציע: דקלים ירוקים, מים צלולים, שקט יחסי וטבילה בבריכה ענקית

מעיין עין נון/צילום: זיו ריינשטיין

בריכה מרובעת גדולה, מים צלולים, עצי דקל מצלים, ספסלים לישיבה, דשא מסביב, שביל ישראל עובר בו והחנייה נמצאת 20 שניות הליכה מהים - כנראה שלמעין עין נון בצפון-מערב בקעת הירדן יש את הכל בשביל להיות המעיין הכי טוב בישראל. אבל יש לו בעיה אחת. מיד נגיע אליה.

מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
מבין הדקלים, אפשר להרגיש קצת כמו בקריביים. בריכת עין נון/זיו ריינשטיין
מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
בריכה ענקית בעומק 60 ס"מ מחכה למגיעים/זיו ריינשטיין

במעיין שוחה "דג תימני"

עין נון מוכר לתושבי הארץ הזו כבר מהתקופה הרומית, עת מימיו של המעיין שזורם כל השנה זרמו לבריכה מרובעת עתיקה ששימשה את תושבי העת ההיא. נון בארמית הוא דג, והמעיין נמצא ממש למרגלות המושבה מגדל, היא מגדל נוניא או טריכיי (המלחת דגים) העתיקה מלפני 200 שנה, שיש אומרים שממנה מגיעה גם מרים המגדלית (מריה מגדלנה). מגדל העתיקה, אגב, התגלתה לפני ממש על הכנרת, היכן שכיום מלון מגדלה הנושא את שמה. הכל מסתדר היטב עם הסיפורים בהם ישוע פעל בצפון הכנרת, ומרים שכנראה פגשה בו בעת שליחותו באזור היתה אולי תלמידתו, אולי מאהבת שלו. לך תדע.

מכל מקום, אותו נון (דג) הוא גם אחד מסמליו של ישוע ואותה מילה ארמית גם מספקת לנו מינים של דגים בעברית. למשל, אמנון (אם הדגים - כי הנקבה אומנת את הדגיגים שלה בפיה), דיונון - הדג שמפיץ דיו, שפמנון - הדג המשופם ואני גם תמיד מתלוצץ ומוסיף ששוחה במעיין דג תימני - ג'חנון.

מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
שילוט על המעיין בעברית, אנגלית ערבית ויידיש/זיו ריינשטיין
מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
מים צלולים זורמים במקום/זיו ריינשטיין

כמעיין המשתפץ

מי המעיין שבבקעת גינוסר, זורמים לנחל נון ומשם נשפכים לכנרת. ב-1920 נבנתה בריכה עבור חקלאי המושבה מגדל שקמה ב-1910, כמקור להשקייה. ביולי 2019 הסתיים שיפוץ של 3 מיליון שקלים בעין נון, שנעשה ביוזמת המועצה המקומית מגדל ובשיתוף משרד התיירות, רשות ניקוז ונחלים כינרת והקרן לשטחים פתוחים במנהל ממקרקעי ישראל.

הותקנו בו ספסלים, גשר קטן מעל תוואי הזרימה של המים, המקום גודר למניעת הגעה של טרקטורונים ורכבי שטח מרעישים והוסדרה חנייה ממש קרובה לשער הכניסה. בנוסף, נשתל דשא באזור הישיבה שיש בו גם הצללה. וגם הוצב בו שלט המסביר על המעיין בארבע שפות: עברית, אנגלית ערבית ו...יידיש.

מעיין עין נון הישן. באדיבות ארכיון מועצת מגדל,
עין נון בימיה הראשונים של המושבה מגדל/באדיבות ארכיון מועצת מגדל
מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
ב-2019 הסתיים שיפוץ של 3 מיליון שקלים בעין נון, שכלל ספסלים והצללה/זיו ריינשטיין
מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
עקב קרבתו לכביש 90, רבים נהגו לעצור במעיין בדרך לצפון וממנו/זיו ריינשטיין

עומס אנשים כי רב

הבעיה הגדולה ביותר של עין נון היה, מאז ולתמיד, הפופולריות שלו. עקב קרבתו לכביש 90 ולצומת מגדל המשמש גם כנתיב תעבורה למרכז וממנו, רבים נהגו לעצור בו בדרך לצפון וממנו. טבילה קצרה לרענון - וממשיכים. במיוחד בסופי שבוע - המקום היה עמוס במטיילים. כאלה שירדו מהמושבה למטה (שהרי המעיין נמצא בתחום שבת עבור הדתיים), וכאלה חילוניים שבאו לכנרת לטייל ולהתרענן, וגם כל טיולי השטח היו מביאים את הכלים שלהם מלאי האבק למעיין. חרבו דרבו על נקודת היופי הזו שסבלה תמיד מעומס אנשים כי רב.

בעיה אחרת שהיתה, ופה ושם עדיין קיימת בעין נון - היא הזבל שישראלים משאירים בעוזבם את פינת החמד הזו. פעם היית מוצא גחלים, עשרות שקיות זבל, פקקי בירות, שקיות חטיפים ושאר אשפה מגעילה מסביב למעיין. השבוע בביקור שלנו היה יחסית נקי, אולם זבל מסוים, לא רב, התגלה צף באזור הדקלים.

מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
עין נון תמיד סבל מישראלים זבל, שהיו משאירים זבל בעוזבם את פינת החמד הזו/זיו ריינשטיין
מעיין עין נון. זיו ריינשטיין
גשרון חמדמד מעל תוואי נחל נון/זיו ריינשטיין

עין נון יכול יותר "לנשום" עכשיו

אבל עכשיו, כשהצפון הפך "מסוכן" עבור אחדים, עין נון יכול יותר "לנשום", וזו הזדמנות נהדרת להגיע אליו בעיקר באמצע שבוע, וליהנות מהאווירה הקריבית שהוא מציע: דקלים ירוקים, מים צלולים, שקט יחסי (אל תביאו רמקולים) וטבילה נהדרת ומצננת בבריכה ענקית שבעומק של 60 ס"מ. מושלם למבוגרים יותר ומבוגרים פחות.

פשוט שמרו על המקום נקי לפחות כמו שהוא היה כשבאתם.

בווייז: "עין נון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully