וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 53 שנות זוגיות: צב נדיר הפך לאבא בגיל 90

הצב "מיסטר פיקלס" וזוגתו "גברת פילקס" (53) מגן החיות של יוסטון, הם כעת הורים מאושרים לשלישייה. אבל הסיפור הזה לא ממש שמח כפי שהוא נראה ממבט ראשון

צב בן 90 הפך לאבא בגן החיות של יוסטון/צילום: Houston Zoo

אבא או סבא רבא? צב בן 90 בשם מיסטר פיקלס (Mr Pickles) מוכיח שאף פעם לא מאוחר מדי להיות אבא. גן החיות של יוסטון בארצות הברית הודיע לאחרונה שהצב ובת זוגו (גברת פיקלס, אלא מה) בת ה-53 הם כעת ההורים המאושרים של שלושה צבונים העונים לשמות: דיל, גרקין וחלפניו.

מעבר לעובדה שאביהם של השלושה עשה זאת בגיל מופלג, הרי שהשמחה כפולה, מאחר שמדובר בצבים ממין צב קרינתי (קרוי גם צב חשורי). צבים אלו מצויים בסכנת הכחדה חמורה בשל סחר לא חוקי בהם והרס בתי הגידול שלהם ברחבי העולם.

צב בן 90 בגן החיות של יוסטון. Houston Zoo, אתר רשמי
הפך לאבא בגיל מופלג. מיסטר פיקלס/אתר רשמי, Houston Zoo
צב בן 90 הפך לאבא בגן החיות של יוסטון. Houston Zoo, אתר רשמי
שלושת הצבים הקטנים שנולדו למיסטר פיקל - דיל, גרקין וחלפניו/אתר רשמי, Houston Zoo

הטלה ראשונה אחרי זוגיות של עשרות שנים

הדיילי מייל מדווח כי מר וגברת פיקלס היו "זוג" מאז שהיא הגיעה לראשונה לגן החיות, בשנת 1996. בעת שהיא הגיעה, לו כבר היה ותק של 36 שנים במקום. על פי הודעת גן החיות, האב הגאה הוא בעל הערך הגנטי הגבוה ביותר מבין בני מינו המשתייכים לתוכנית להצלת מיני הצבים הללו. תוכנית זו מיושמת על ידי איגוד גני החיות והאקווריומים הבינלאומי (שבו חבר גם גן החיות התנ"כי בירושלים).

כך או אחרת, בעוד שמר וגברת פיקלס נמצאים ביחד מזה עשרות שנים, הרי שהיא הטילה את הביצים רק פעם אחת. ההטלה נצפתה ממש במקרה על ידי המטפלת שלהם בגן החיות, רגע לפני סגירת שערי הגן בסוף היום. ובזכות אותה מקריות - הביצים הללו שרדו. הסיבה: הקרקע המאפיינת את אזור יוסטון אינה מתאימה לבקיעת ביצים של אותם צבים שמוצאם הוא במדגסקר. המטפלת אספה בזריזות את הביצים והביאה אותן אל ביתן הזוחלים והדו-חיים של גן החיות, ושם הן הוטמנו במצע מתאים יותר.

צב בן 90 הפך לאבא בגן החיות של יוסטון. Houston Zoo, אתר רשמי
הידלדלות קיצונית נוספת במספר המינים הללו. אחד מהצבים שנולדו בגן החיות של יוסטון/אתר רשמי, Houston Zoo

האיום הגדול: ציידים וסוחרים בלתי חוקיים

בעבר, צבים קרינתיים נחשבו למיני הצבים הנפוצים ביותר בעולם, ואוכלוסיותם הוערכה במיליונים רבים. אך כאמור, בשל מעשי האדם, כיום המין מוגדר בסכנת הכחדה חמורה, בעת שסוחרים רבים שולפים אותם מבתי הגידול הטבעיים שלהם ומוכרים אותם כחיות מחמד. "אחת הבעיות המטרידות ביותר היא שיותר ויותר ציידים נכנסים לאזורים מוגנים כדי לאסוף צבים, והפקחים שם אינם מצוידים כראוי כדי לפטרל היטב ולהגן על אוכלוסיית הצבים", נכתב בהצהרה של אחד מארגוני שמירת הטבע הבינלאומיים.

הידלדלות קיצונית נוספת במספר המינים הללו נובע גם ממצבם של בתי הגידול הטבעיים. "צבים קרינתיים מצויים במצב הקשה ביותר מאז ומעולם", אמר ריק הדסון מארגון הגנת הצבים Turtle Survival Alliance. "אם לא נשים גבול (לתופעה), נאבד את המין הזה. לא עולה בדעתי מין אחר של צבים שקצב ההכחדה שלו היה כה מהיר בעת המודרנית מאשר הצבים הקרינתיים. זהו משבר אמיתי". ולמרות כל ההצהרות, שחלקן כבר נאמרו לפני יותר מעשור, הרי שהצב הקרינתי עדיין ממשיך להיות מאוים על ידי סחר עולמי בלתי חוקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully