וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עפה 2,000 ק"מ: ציפור ישראלית תועדה לראשונה באיחוד האמירויות

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 10:32

שחפית גמדית שטובעה בעתלית, תועדה באבו דאבי לאחר שעפה מרחק של כ-2,100 ק"מ מישראל. זהו התיעוד הראשון של ציפור "ישראלית" במפרץ הפרסי

שחפית גמדית באיחוד האמירויות. Ted Burkett, החברה להגנת הטבע
השחפית גמדית ה"ישראלית" שתועדה בחופי אבו דאבי/החברה להגנת הטבע, Ted Burkett

שחפית גמדית מעתלית הגיעה במעופה לאבו דאבי, והיא הציפור הראשונה מישראל שתועדה באיחוד האמירויות הערביות.

השבוע התקבל במרכז הטיבוע הישראלי של החברה להגנת הטבע, דיווח על שחפית גמדית שתועדה בשבוע שעבר באבו דאבי (איחוד האמירויות), כשעל רגלה טבעת זיהוי השייכת לפרויקט המחקר המתקיים בבריכות המלח בעתלית. במרכז הטיבוע הישראלי מציינים, כי מדובר במרחק של כ-2,100 ק"מ מישראל וזוהי השחפית הגמדית הראשונה אי פעם שסומנה בישראל (כחלק מפעילות מחקר) ותועדה במפרץ הפרסי. בדיקת המידע המשוייך לטבעת שעל רגלה, במאגר הנתונים של מרכז הטיבוע הישראלי, מלמדת כי השחפית סומנה בעתלית בקיץ 2022 ומאז לא תועדה שוב בעתלית.

שחפית גמדית באיחוד האמירויות. Ted Burkett, החברה להגנת הטבע
בישראל מקננות השחפיות בעיקר בבריכות המלח בעתלית. השחפית והטבעת באבו דאבי/החברה להגנת הטבע, Ted Burkett

בישראל כ-200 זוגות מקננים בלבד

שחפית גמדית היא עוף מים המקנן באירופה, באסיה ובצפון אפריקה. בישראל ישנה אוכלוסייה מקננת קטנה, הנתונה בסכנת הכחדה ומונה כ-200 זוגות מקננים בלבד. כחלק מפרויקט שימור ומחקר השחפיות בישראל, המתבצע על ידי מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע בשיתוף עם רשות הטבע והגנים וחברת "מלח הארץ", שבשטחה מקננות השחפיות, מסומנות השחפיות בטבעות זיהוי. סימון ציפורים בטבעות מתכת למטרות מעקב ומחקר החל לפני כ-130 שנים בדנמרק, ומאז הפך כלי מחקר נפוץ ברחבי העולם. על טבעות המתכת חקוק מספר סידורי וכתובת, המאפשרים זיהוי אישי של הציפור הנחקרת. נוסף על טבעת המתכת, כל שחפית מסומנת בטבעת נוספת המאפשרת זיהוי בשדה, תוך שימוש באמצעים אופטיים, כמו טלסקופ, או מצלמה ארוכת מוקד.

"בישראל מקננות השחפיות בעיקר בבריכות המלח בעתלית ולכן חברת 'מלח הארץ' היא שותפה חשובה למאמצי שימור השחפיות", אומר ד"ר יוסף כיאט מנהל מרכז הטיבוע בחברה להגנת הטבע. "יחד עם השחפיות הגמדיות מקננות בבריכות המלח בעתלית מין נוסף של שחפיות - שחפיות הים. שחפיות הים, הן מין גדול ואגרסיבי, בהשוואה לשחפיות הגמדיות. תוצאות המחקר, שמתבצע בעתלית ועושה שימוש בטבעות סימון, לימד אותנו רבות אודות מסלולי הנדידה של שחפיות הים. לעומת זאת, מסלולי הנדידה ואתרי החריפה בהן שוהות השחפיות הגמדיות מחוץ לעונת הקינון נותרו עלומים. מלבד זוג שחפיות גמדיות, שסומנו בעתלית וזוהו לפני שנים אחדות במוזמביק, לא ידוע דבר אודות מסלולי נדידת השחפית הגמדית לאחר שהן עוזבות את ישראל, בתום עונת הקינון".

לאחרונה הוגדרה השחפית הגמדית המקננת בישראל ובמזרח התיכון כמשתייכת לתת-מין ייחודי, הנבדל מתת-המין המקנן באירופה. אחד המאפיינים שתמכו בהגדרה החדשה הוא מסלול הנדידה השונה של השחפיות הגמדיות המקננות במזרח התיכון. שחפיות גמדיות ממערב ואף ממזרח אירופה, נודדות למערב אפריקה וחורפות לחופי האוקיינוס האטלנטי, בעוד השחפיות הגמדיות המקננות בישראל, נודדות וחורפות באוקיינוס ההודי, לחופי אפריקה המזרחית, או דרום-מערב אסיה. הממצא המרגש של השחפית הגמדית באיחוד האמירויות, מחזק את הידע שלנו בנוגע למסלול הנדידה הייחודי של השחפיות הגמדיות המקננות בישראל.

עוד בוואלה!

דוחל שחור נבחרה כציפור השנה של ישראל לשנת 2023

לכתבה המלאה
שחפית גמדית. ד"ר יוסף כיאט, החברה להגנת הטבע
משתייכת לתת-מין ייחודי, הנבדל מתת-המין המקנן באירופה. שחפית גמדית/החברה להגנת הטבע, ד"ר יוסף כיאט

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע, אמר: "הגורמים העיקריים המאיימים על עתיד אוכלוסיית השחפית הגמדית בישראל, הם צמצום ופגיעה בבתי גידול לחים וחופיים, מינים מתפרצים, כמו נמיות, שועלים וחתולים, המסכנים את אפרוחי השחפיות, והתפרצות של מחלות ונגיפים (לדוגמה, שפעת עופות). מינים נודדים עשויים להיות חשופים לגורמי סיכון נוספים לאורך מסלול נדידתם ולכן ישנה חשיבות נוספת לזיהוי מסלולי הנדידה ואתרי החריפה של מינים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully