וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת הספינה שטבעה עם 32 חברי הצוות שלה נפתרה אחרי 120 שנים

7.3.2024 / 0:19

חברת שירות תת ימית שחיפשה מטען אבוד מצאה במקרה את שרידיה של ה-SS נמסיס, ספינת ענק שטבעה בחופי אוסטרליה ביולי 1904. המומחים גם הצליחו לעלות על סיבת הטביעה: "התגלית הזו תביא סגירת מעגל למשפחות ולחברים הקשורים לאונייה שמעולם לא ידעו את גורלה"

נמצאו שרידי ספינה שנעלמה לפני 120 שנה עם 32 אנשים עליה/CSIRO

תעלומה בת 120 שנה של ספינה נעדרת שנעלמה ללא עקבות מול חופי אוסטרליה נפתרה סוף סוף - בזכות חוקרים תת-ימיים שנתקלו בה לגמרי במקרה. ה-SS נמסיס הובילה פחם למלבורן, אוסטרליה, ביולי 1904, כאשר נקלעה לסערה עזה מול חופי ניו סאות' וולס ונעלמה יחד עם 32 אנשי הצוות שהיו עליה, אוסטרלים, בריטים וקנדים.

בשבועות שלאחר הסערה, גופות של אנשי צוות ורסיסים מההריסות של הספינה נסחפו אל חוף הקרונולה, כ-29 קילומטרים דרומית לסידני. התעלומה הזו יצרה סערת תקשורתית ועוררה עניין ציבורי רב, אך שרידי האונייה, שאורכה היה 75 מטרים, מעולם לא נמצאו ומקום "קבורתה" הסופי נותר תעלומה.

עד השבוע. משרד הסביבה והמורשת של ניו סאות' ויילס אישר בתחילת החודש ששרידי הספינה נמצאו מול חופי אזור סידני, במרחק של 25 ק"מ מהחוף ובעומק של בערך 525 רגל מתחת למים (כ-160 מטרים). Subsea Professional Marine Services, חברת חישה מרחוק בשם CSIRO, שסרקה את קרקעית האוקיינוס מול חופי סידני אחרי מטען אבוד בשנת 2022, נתקלה בטעות בספינה הטרופה שנעלמה.

שרידי הספינה נמצאו שלמים וכמעט ללא פגע לחלוטין. רשויות הימאות העריכו שהספינה הטבועה היא אכן ה-SS נמסיס, אך הן נאלצו להשתמש בדימות תת-מימי מיוחד כדי לאשר שהמאפיינים הייחודיים של ההריסות תואמים לתצלומים ולרישומים היסטוריים של אוניית המשא.

התמונות חשפו כי שרידי הברזל של הספינה מונחים זקופים על מישור חולי, כשהחרטום והירכתיים שלה ניזוקו באופן משמעותי. התגלית חשפה גם את סיבת הטביעה: המנוע שלה הוצף במים עקב הסערה. המומחים מאמינים שה-SS נמסיס החלה לשקוע במהירות כה גדולה לאחר שפגע בה גל ענק, כך שלצוות לא היה זמן לפרוס סירות הצלה ולנסות להמלט.

עוד מקרים דומים
נמצאה ספינה טרופה ובה אוצר בשווי 20 מיליארד דולר - רק שלא ברור למי שייך האוצר

"כל אנשי הצוות נמצאו מתים עם פרצוף קפוא מפחד": "ספינת האימה" נחשפת

ממצא מדהים בספינת מפרש שטבעה מול חיפה לפני 130 שנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ככה נראים שרידי הספינה

פיל ונדנבוש, מודד הידרוגרפי של חברת CSIRO, אמר: "הבדיקה הוויזואלית שלנו של ההריסות, באמצעות מצלמת הניטור, הראתה שכמה מבנים מרכזיים על סיפון הספינה עדיין שלמים וניתנים לזיהוי, כולל שניים מהעוגנים שלה ששוכבים על קרקעית הים".

הוא הוסיף שתמונות וידאו נוספות "יתפרו יחד" כדי ליצור מודל תלת-ממדי של השרידים לצורך חקירה נוספת.

"בסביבות 40 ילדים איבדו את הוריהם באסון הזה זו ואני מקווה שהתגלית הזו תביא לסגירת מעגל עבור המשפחות והחברים שקשורים לצוות הספינה ומעולם לא ידעו את גורלם", אמרה השרה לאיכות הסביבה והמורשת של NSW, פני שארפ, שהוסיפה כי "אובדן הנמסיס הוגדר כאחת התעלומות הימיות המתמשכות ביותר של סידני ואף תואר על ידי חוקרי ספינות טרופות כ'גביע הקדוש' שלהם".

"הודות לעבודה משותפת עם CSIRO ו-Subsea, תוך שימוש בטכנולוגיה מודרנית והצלבתן מול רשומות היסטוריות, משרד המורדת הצליח לכתוב את הפרק האחרון בסיפורו של ה-SS נמסיס."

גם שר המדע של אוסטרליה אד הוסיץ' הריע לגילוי והוסיף שהוא מקווה שזה יספק נעט נחמה לצאצאי 32 המלחים שמתו על סיפון ה-SS Nemesis. "כל אוסטרלי צריך לשים לב לסקרנות וההתמדה שהמדענים שלנו הפגינו בפרויקט הזה, כפי שהם עושים בכל עבודה", הוא אמר.

על פי הערכות של מומחים, יש יותר מ-200 ספינות טרופות במעמקי הים מול חופי ניו סאות' ויילס, ועד כה אותרו פחות מחצי מהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully