וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבט נידח באמזונס נכחד - אבל חזר לחיים בזכות אישה אחת

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 0:04

שבט שחי ביערות הגשם של האמזונס, מבודד משאר העולם במשך מאות שנים, ניצל מהכחדה ע"י המנהיגה הנשית הראשונה אי פעם של השבט. ב-2021, בגלל הקורונה, הכריזו על הכחדתו הצפויה אבל למנדי היו תוכניות אחרות שכללו רחפנים וצלחות לויין

ככה נראו חייהם של אחרוני שבט הג'ומה באמזונס/@AmazoniaReal

שבט נידח באמזונס שנמצא על סף הכחדה ניצל על ידי המנהיגה הנשית הראשונה שלו אי פעם. עד לפני שנתיים, נראה היה שאנשי שבט ג'ומה נועדו להיעלם מהעולם, כמו שקרה לאינספור שבטי אמזונס אחרים שהושמדו מאז ההפלישה האירופית. כשמגיפת הקורונה הגיעה, מומחים רבים ניבאו את סופו של השבט, אך אחת הילידות לקחה את המושכות לידיה והצליחה להפוך את הקערה על פיה.

בסוף שנות ה-90, המשפחה האחרונה שנותרה בשבט הייתה מורכבת משלוש אחיות בלבד: בורה, מנדי ומייטה - ואביהן, ארוקה, בשנות ה-50 לחייו. בשנת 2021, ארוקה מת מנגיף הקורונה, מה שגרם ל"ניו יורק טיימס" לפרסם הספד תחת הכותרת "הגבר האחרון בשבטו הלך לעולמו" - והסבירו שזה מסמל את קצו של השבט. למנדי, בתו, הייתה תוכנית אחרת.

"התעניינתי בניסיון לאסוף עוד כוח", אמרה מנדי לסוכנות הידיעות AP, הרבה לפני מות אביה, "אז התחלתי לקחת על עצמי את תפקיד המנהיגה, האישה הראשונה שעשתה זאת. אחיותיי ואבי עודדו אותי לקבל על עצמי את התפקיד". למעשה, היא הייתה האישה הראשונה שהפכה לצ'יף בחלק הזה של האמזונס. על זרועה השמאלית יש קעקוע של החץ וקשת של אביה, כשהדבר האמיתי נמצא בביתה.

במהלך רילוקיישן כפוי מוקדם יותר בחייהן, מנדי ואחיותיה קיבלו את ההחלטה להינשא לגברים משבטים אחרים, תוך שמירה על השושלת של עמם, למרות מסורת פטרילינאלית. היום, כנגד כל הסיכויים, שבט הג'ומה עדיין חי וקיים, כשבשטחו - במרחק שייט של שעתיים מהכביש הראשי - יש כפר שוקק חיים.

ארוקה ג'ומה - מותו בישר את סופו של השבט?

מבקר שהגיע למקום סיפר על ילדים בגילים שונים משחקים בנהר, אנשים דגים עם רשתות וחכות, נשים טוחנות קסאווה,(שורש מניהוט/מאניוק) לקמח - באופן ידני, ומשמרות מיכלים עם דלק קשה להשגה עבור הפעלת הגנרטורים בלילה. אחרים יוצאים לצוד. במהלך היום, אנשים מתאספים במלוקה דואה, הבניין המשותף, המעוצב בדרך המסורתית של ג'ומה - כדי לאכול, לטפח את המקאו ושאר התוכים שהם מגדלים, להתרווח על ערסלים בשעות החמות ביותר ולבדוק הודעות בוואטסאפ. כן, כבר יש להם טלפונים ניידים המחוברים לרשת באמצעות צלחת אנטנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לבתו מנדי היו תוכניות אחרות

ארוקה, אבי הנשים, קבור כעת מתחת למלוקה. מנדי היא ראשת ג'ומה כבר יותר מעשור - ולאחרונה ויתרה על תפקידה לטובת אחותה הגדולה, בורה. "בגלל שהיינו מעטים, אנשים לא זיהו אותנו, לא כיבדו אותנו", אמרה מנדי על השנים הראשונות בתפקיד, "לא הייתה אישה מנהיגה לפני כן, הם זלזלו בנו. בהתחלה זה כאב אבל אחרי זה כבר לא היה לנו אכפת יותר. הסתגלתי כדי לחפש פתרונות עבור האנשים שלנו".

עוד שבטים נידחים
הכירו את השבט בו נשים מציעות סקס למבקרים בהסכמת בעליהן והרחצה אסורה בהחלט

המסתורין מאחורי שבט 'אנשי היען' עם הרגליים המעוותות

ב-2021 הכריזו על מותו של איש השבט האחרון - אבל זה היה מוקדם מדי להספידם

הטריטוריה הילידית באמזונס של שבט ג'ומה, בערך בגודל של לאס וגאס, מכוסה ביער גשם עתיק יומין. העדיפות העליונה שלהם כיום היא להגן על הטריטוריה שלהם, הממוקמת בדרום מדינת אמזונאס בברזיל, נקודה חמה של גזילת קרקעות וכריתת יערות בלתי חוקית.

סלילתו המתוכננת של כביש מהיר בסמוך לשטח מגדילה את הסבירות לפלישה של חוטפי קרקעות. חקלאות בקר והרחבת גידולי פולי הסויה ברחבי האזור משנים גם הם באופן מוחשי את הסביבה ומשפיעים לרעה על אורח חייהם המסורתי.

"הנהר לא מתמלא במים כמו פעם... המים לא צריכים להתייבש ככה. הרבה יותר חם, זה לא היה ככה קודם. הדאגה שלנו היא: למה זה קורה? התשובה - בגלל כריתת יערות", אמרה מנדי.

כדי להגן על היער שלהם, צעירי השבט, כולל האחיינית של מנדי, פורה, מפטרלים בשטח בסירות. הם משתמשים במזל"טים שנתרמו על ידי מלכ"ר ילידים מקומי כדי לנטר את האזורים המרוחקים יותר נגד חוטבי עצים, ציידים ודייגים.

לפי הערכות, 15,000 בני אדם חיו בשבט ג'ומה במאה ה-18 כאשר קיומם תועד לראשונה ביערות הגשם העמוקים של האמזונס. מספרם של שבט ג'ומה ירד לכ-100 חברים עד 1934. טבח 30 שנה מאוחר יותר הותיר רק שישה מחברי השבט בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully