וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסתורין מאחורי שבט 'אנשי היען' עם הרגליים המעוותות

29.10.2023 / 0:02

שבט מבודד בזימבבואה בו אחד מכל ארבעה ילדים נולד עם מוטציה דירה ועם שתי אצבעות בלבד בכל רגל מנסה למנוע את התפשטות המום, למרות שהם לא רואים בכך נכות אלא יתרון באורח החיים שלהם

השבט עם רגלי היען/josephojatum2

בני שבט הדומה, הידועים גם בשמות vaDoma או Bantwana, מכונים בדרך כלל "אנשי היען" וכשתראו את כפות רגליהם המעוותות תבינו לבד למה.

השבט שחי באזור קנימבה שבצפון זימבבואה מפורסם במום הגנטי הנדיר שרבים מחבריו נושאים - אקטרודקטיליה (מום גנטי המכונה גם תסמונת טופר הלובסטר, שגורם למחסור מלידה של מספר אצבעות באחד או יותר מהגפיים המשווה ליד או לרגל צורה של צבת). המוטציה הזו מופיעה בקרב אחד מכל ארבעה ילדים שנולדו בשבט הדומה.

לרוב אנשי השבט חסרות שלוש האצבעות האמצעיות בכף הרגל ובמקום זאת יש להם רק שתי אצבעות רגליים חיצוניות, שנוטות פנימה.

הסיבה לריכוז הגדול של אנשים הלוקים באקטרודקטיליה בשבט זה היא ההימנעות שלהם מנישואין מחוץ לשבט - מה שיוצר מאגר גנטי קטן וגורם לשכיחות גבוהה של המום בקרב אנשי השבט.

לא נראה שהמוטציה תפסיק בשבט, כיוון שעל פי חוקי בית הדין השבטי אסור על חברי השבט להתחתן עם מישהו מחוץ לשבט - כדי למנוע התפשטות של המוטציה לשבטים אחרים.

בשל החוקים הללו והבידוד שלהם, הם הצליחו לשמר את המוטציה הגנטית המופיעה אצלם יותר מאשר כל אוכלוסייה אחרת בעולם. אולם למרות החוקים האוסרים נישואים מחוץ לשבט, המום הזה קיים גם בשבטים אחרים כולל שבט הטאלונדה או שבט הטאלוטה קלגנה שחיים במדבר קלהארי, כשהאמונה הרווחת היא שהם חולקים מוצא משותף עם שבא הדומה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

על פי חוקרים ומבקרים שהעבירו זמן עם אנשי השבט, חברי הקהילה לא רואים במוטציה נכות, למרות שהיא מותירה רבים מהם עם קשיי הליכה וחוסר יכולת לרוץ. הם גם לא יכולים לנעול נעליים בגלל המוטציה, אבל רבים מבני השבט בכל מקרה לא נוהגים ללבוש בדים מכל סוג שהוא.

במקום להתאבל על מר גורלם, אנשי השבט מאמינים שהמוטציה הגנטית שלהם היא תכונה שיש לחגוג אותה והיא מאפשרת להם לטפס על עצים במהירות גדולה יותר. טיפוס עצים היא מיומנות שימושית עבור חברי השבט שכן חיים באורח חיים מסורתי של ציידים-לקטים - כלומר חיים על ציד, דיג, רדיית דבש ואיסוף פירות בר ושורשים.

הם הציידים-לקטים המסורתיים היחידים ילידי זימבבואה, אך יש להם להם גם גישה מועטה לאדמות פוריות.

עם זאת, בשנים האחרונות גבר האיום על אנשי שבט הדומה, על ידי הרשויות שפועלות למניעת ציד לא חוקי ורבים מהם נטשו את אורח חייהם כציידים-לקטים ועברו לחיות בשפלה. כיום, למרות שיש להם מגע מועט מאוד עם רוב האוכלוסייה, משפחות דומה רבות חיות חיים מסודרים כמלקטי מזון למחצה, ובונים בתים על פלטפורמות עץ כדי להימנע מטורפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully