וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד המדינות הכי מסוכנות בעולם ב-2023: ישראל במקום לא טוב מלמטה

עודכן לאחרונה: 24.11.2023 / 10:32

ישראל דורגה השנה במדד השלום הגלובלי במקום ה-143 מתוך 163 מדינות - ירידה של 8 מקומות מהמדד הקודם, וזה עוד לפני שהחלה המלחמה, ויש לכך סיבה עיקרית אחת. ומי המדינה שהכי בטוח להיות בה בעולם?

שלום חנוך מופיע בהפגנה בתל אביב, 9 בספטמבר 2023/כוח קפלן

ישראל התדרדרה במדד המדינות הכי מסוכנות בעולם ב-2023, אבל מסתבר שלא בגלל המלחמה בעזה, אלא בגלל סיבה אחרת.

ישראל דורגה השנה במדד השלום הגלובלי (Global Peace Index), המופק על ידי המכון לכלכלה ושלום (IEP), במקום ה-143 מתוך 163 מדינות וטריטוריות עצמאיות - ירידה של 8 מקומות מהמדד הקודם אשתקד. המחקר מכסה 99.7 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית ומודד "בטיחות וביטחון חברתי, סכסוכים מקומיים ובינלאומיים ואת מידת המיליטריזציה של כל מדינה".

48 המדינות הכי טובות בעולם ב-2022: ישראל הפתיעה אפילו את עצמה
המדינות הבטוחות ביותר להיות בהן במקרה של מלחמת עולם
בלי פשע, ללא אסונות טבע: זו המדינה שהכי בטוחה בעולם לחופשה

לפי הדוח, שנערך לפני תחילת המלחמה בעזה, ישראל רשמה את ההידרדרות הרביעית בגודלה בקטגוריית השלום משאר מדינות העולם, כשהציון שלנו הידרדר הן בתחומי הסכסוך המתמשך והן בתחום הבטיחות והביטחון, כאשר הסיבה העיקרית לכך הן השלכות המהפכה המשפטית והידרדרות היחסים עם מדינות אחרות באזור, שמילאו תפקיד מרכזי בהידרדרות הכוללת של השקט ושלווה במדינה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב. 26 באוגוסט 2023. שב"פ, עיבוד תמונה
הסיבה העיקרית להידרדרות שלנו (גם במדד) היא המהפכה המשפטית/עיבוד תמונה, שב"פ

הטרור הפנימי, הפשע והסכסוך הפלסטיני

לדעת עורכי המחקר, המניע העיקרי לשינוי הציון של ישראל הוא הידרדרות בחוסר היציבות הפוליטית. "בישראל יש כעת את רמות חוסר היציבות הפוליטיות הגבוהות ביותר מאז 2008", נכתב בדוח. "ממשלת נתניהו החוזרת, ביקשה ליישם שינויים שיבלמו את יכולתה של מערכת המשפט לבטל את החלטות הממשלה. החקיקה המוצעת הובילה להפגנות עצומות בינואר 2023, כאשר למעלה מ-100,000 איש השתתפו בהן".

עוד נכתב בדוח, כי ישראל רשמה הידרדרות שמושפעת מהטרור בתוכה ומדד הפשיעה במדינה. הציון של ישראל בתחום הסכסוך הפלסטיני המתמשך הידרדר אף הוא, והוא מונע מהחמרה ביחסי המדינות השכנות. "כמה בכירים באו"ם אמרו למועצת הביטחון של האו"ם כי שנת 2022 הייתה אחת השנים הקטלניות ביותר בסכסוך הישראלי-פלסטיני, כאשר התדירות והעוצמה של העימותים האלימים גדלו", נכתב. כמו כן, גברה המתיחות עם סוריה ואיראן, כאשר ישראל תקפה כוחות ומיליציות סוריות שנתמכו על ידי ממשלת איראן.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חיילים אוקראינים מהמשמר הלאומי במרכז קייב. רויטרס
"למלחמה באוקראינה הייתה השפעה על השלווה העולמית". חיילים אוקראינים בקייב/רויטרס
מפת אירופה. ShutterStock
אירופה היא האזור השקט ביותר בעולם/ShutterStock

המלחמה באוקראינה משפיעה על השלווה העולמית

ומה בשאר העולם? "למלחמה באוקראינה הייתה השפעה משמעותית על השלווה העולמית, כאשר אוקראינה ורוסיה רושמות את ההידרדרות הגדולה והחמישית בגודלה בתחום השלום", כותבים מחברי הדו"ח.

אירופה היא האזור השקט ביותר בעולם, לפי המחקר, והוא ביתם של שבע מתוך עשר המדינות השלוות ביותר. שלוש המדינות השלוות ביותר נמצאות באזור אסיה פסיפיק. אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה נותר האזור הכי פחות שקט בעולם, מסכם הדו"ח. זהו ביתם של ארבע מתוך עשר המדינות הפחות שלום.

אגם מיוואטן, איסלנד. ShutterStock
המדינה הבטוחה ביותר במדד. איסלנד/ShutterStock
לוחמי טליבאן בקאבול, אפגניסטן, 8 באוקטובר 2021. רויטרס
אפגניסטן עודנה המדינה הכי מסוכנת בעולם. לוחמי טליבאן בקאבול/רויטרס

ארה"ב: עלייה בשיעור הרציחות

מן הצד השני, הדוח דירג את איסלנד כמדינה הבטוחה ביותר, אם כי פרסומו קדם לפעילות הוולקנית הנוכחית - ואחריה דנמרק (שנייה), אירלנד (שלישית) וניו זילנד (רביעית). ארה"ב מדורגת שוב במקום ה-131, זאת עקב שיעור הרציחות הגבוה במדינה. הדוח קובע: "ארצות הברית רשמה את העלייה הכוללת הרביעית בגודלה בשיעור הרציחות שלה, שעומד כעת על מעל שישה ל-100,000 איש ופי 6 מרוב מדינות מערב אירופה".

אפגניסטן (מקום 163 ואחרון) נחשבת למדינה הפחות שלווה בעולם זו השנה השמינית ברציפות, ואחריה תימן והחות'ים (מקום 162), סוריה (מקום 161), דרום סודן (מקום 160) והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (מקום 159).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully