וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לווייתני קטלן שוב תקפו ספינה והטביעו אותה אחרי 45 דקות - וזו כנראה הסיבה

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 0:08

מתקפות "מתוזמרות" של לווייתני אורקה על כלי שיט בספרד ופורטוגל הותירה מדענים מבולבלים, מאחר שהלווייתנים בדרך כלל ידידותיים לבני אדם. לאחר שחשדו כי מדובר בנקמה של לווייתנית שנפגעה בעבר ע"י סירה, הם הגיעו כעת למסקנה הגיונית יותר

לוויתני קטלן תוקפים ספינות במי הים התיכון ליד ספרד/רויטרס

עוד אירוע תקיפה של לווייתני אורקה נגד כלי שיט נרשם ב-31 באוקטובר כשקבוצת לווייתנים פגעה והטביעה סירת מפרש פולנית במיצר גיברלטר, מול חופי מרוקו. בתקרית שנמשכה 45 דקות וגרמה לנזק חמור לכלי השיט, הצוות, גוררי הנמל וחיל הים המרוקאי עשו כל שביכולתם כדי להציל את היאכטה הפגועה ולאפשר לה לחזור אל החוף, אך היא טבעה ליד פתחו של נמל טנג'יר מד. לפי פוסט בפייסבוק של Morskie Mile, המפעילים שבבעלותם היאכטה ומארגנים חופשות שיט בים התיכון, "האורקות פגעו בהגה הספינה ובגוף הספינה במשך 45 דקות וגרמו לנזק גדול ולדליפה". למרבה המזל, למרות התקיפה האגרסיבית, איש לא נפגע. "הצוות בטוח, ללא פגע ונמצא כבר בספרד", ציינו ב-Morskie Mile.

כפי שציינו, מדובר בתקיפה אחת מיני רבות שאירעו ב-3 השנים האחרונות. לווייתנים ידועים כיצורים ידידותיים לאדם אך בשנים האחרונות הם חושפים התנהגות משונה, בה לכאורה הם מתאמים תקיפות נגד כלי שיט באירופה ומלמדים זה את זה לתקוף אותנו. החשד היה כי מקור הבעיה היא באורקה שחוותה טראומה מפגיעה של סירה, ואקט הנקמה שלה הפך להתנהגות שהתפשטה בקרב האוכלוסייה הסובבת אותה באמצעות חיקוי ולמידה חברתית.

מלחים דיווחו על סדרה של 3 תקיפות "מתואמות" של קבוצת אורקות, כולל תקיפה שדוווחה ממש ב-22 במאי השנה על כלי שיט באורך 8 מטרים ששט מול חופי קייפ ספרטל, ליד מיצר גיברלטר. תקיפה זו באה לאחר תקיפה לילית ב-4 במאי, כאשר יאכטה שוויצרית בשם "שמפניה", ששטה גם היא דרך מיצר גיברלטר, מול חופי ספרד, הותקפה על ידי שלושה לווייתני קטלן. הם פגעו בהגה שלה ובסופו של דבר הטביעה אותה.

כך נראתה התקיפה האחרונה:

@vicenews Orcas attacked a sailing yacht off the coast of Morocco on October 31, causing so much damage that the vessel sank. #orcas #orca #orcatok #yacht #orcaattack #straitofgibraltar ♬ original sound - VICE News

הכל בגלל הטראומה של גלדיס הלבנה או שזה סתם בשביל בכיף?

לפחות 15 מקרים של תקיפת אורקה נרשמו בשנת 2020, השנה שבה החלו ההיתקלויות האגרסיביות, לפי מחקר שפורסם בכתב העת Marine Mammal Science. עוד אז דיווחנו לכם על מתקפות "מתוזמרות" של לווייתני אורקה על כלי שיט בספרד ופורטוגל. הדפוס ברור: הלווייתנים מתקרבים כדי לפגוע בהגה ולאחר שהצליחו לעצור את הסירה, הם מאבדים עניין. במחקר צויין כי התקיפות הופכות תכופות יותר, אם כי עד כה לא דווח על בני אדם שנפגעו בהן.

חוקרים ימיים העריכו שהגישה התוקפנית החלה במקור על ידי אורקה נקבה שזכתה לשם "גלדיס הלבנה". על פי ההערכות, גלדיס סבלה מ"רגע קריטי של יסורים" לאחר התנגשות בסירה, שפיתחה אצלה לטראומה והפעילה מתג התנהגותי שלוייתני קטלן אחרים למדו לחקות. המומחים מאמינים שגלדיס פעלה באופן נקמני נגד סירות אחרי שנפגעה בידי אחת מהן או הסתבכה ברשתות שלה, מה שיהפוך את סלידתה מסירות למובנת.

העלייה בהתיקלויות עם לווייתנים בשנה האחרונה משכה את תשומת הלב הציבורית, כשעד כה דיווחו על 207 אינטראקציות שונות. בעוד שאינטראקציות רבות היו בלתי מזיקות יחסית, לפחות ארבע ספינות טבעו השנה, ללא דיווח על פציעות של אנשים - כשכולם חולצו לפני שסירותיהם טבעו. היום הגיעו החוקרים למסקנה אחרת על טיב התנהגותם. למרות שחלקם עשויים לסווג את המפגשים האלה כאגרסיביים, המומחים רואים בהם סימן להתנהגות מורכבת יותר. הם מאמינים שהאורקות מפגינות "התנהגות חברתית שובבה". כלומר הטבעת ספינות עשויה להיראות כפעילות מהנה עבורם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

התקיפה ממאי האחרון:

למעשה, מדענים מאמינים שהציידים הימיים הללו לוקחים חלק בטרנד חדש שהתפתח והתפשט בקרב האוכלוסייה שלהם, כמו טרנד בטיקטוק. הלווייתנים לא תוקפים כלי שיט או בני אדם בגלל תאוות דם, על אף שזה נראה ככה. למרות שיש הטוענים שהמפגשים הראשונים מסוג זה היו ביטויים של התנהגות זהירה של אותה "גלדיס" שנפצעה בעבר על ידי כלי שיט ימי, אין זה מייצג "התקוממות" פתאומית של היונקים הימיים הללו. הם מאמינים שהצלקות של הלוויתנית נגרמו מלווייתנים אחרים - ולא ממפגש עם כלי שיט. רוב המומחים מסכימים גם שאין ראיות לכך ש"גלדיס הלבנה" מאמנת לווייתנים אחרים לתקוף, ואין שום מניע ברור עבור הלווייתנים להסתכן בפציעה אישית בגלל נקמה. גם לא ידוע אם גלדיס הייתה מעורבת בעימות האחרון.

"אף אחד לא יודע למה זה קורה", אומר אנדרו טריטס מאוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה, "כל הדיווחים הגיעו מאנשים שאינם מדענים". לדבריו, אורקות הם זן אינטליגנטי ביותר, אבל זה לא אומר בהכרח שהם מסוגלים לתכנן ולבצע נקמות.

לוויתן קטלן תוקף ספינה סמוך לפורטוגל. Giphy
לוויתן קטלן תוקף ספינה סמוך לפורטוגל/Giphy

זוהי נקודה חשובה מכיוון שלאופן שבו אנו מתארים ומבינים את המפגשים הללו יכולה להיות השפעה עצומה על האופן שבו אנו מגיבים אליהם. החשש בקרב ביולוגים ימיים ומדענים אחרים הוא שאם נשליך על בעלי חיים אלה מניעים אנושיים, זה עלול להוביל לנקמה שבה אנשים יתחילו לצוד אותם או "להילחם בחזרה".

המדענים המעורבים בחקר התנהגויות אלה מדגישים כי עלינו להימנע מלהפוך את זה לנרטיב אנטגוניסטי. זה חיוני שנבין את ההתנהגויות המורכבות של בעלי חיים אלה כדי שנוכל להבטיח דו קיום הרמוני, במיוחד לאור העובדה שלוויתני האורקה בחצי האי האיברי נמצאים בסכנת הכחדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully