וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרח הבמבוק הזה עומד לפרוח לראשונה מזה 120 שנה - וזה עלול להיות אסון

6.10.2023 / 0:02

סוג זה של פרח הבמבוק פורח כל 120 שנה ומת מיד לאחר מכן. חוקרים מודאגים מהיכולת של הצמח לשרוד וממתינים לפריחתו כדי לחקור אותו יותר ומזהירים מפני אסון לייצור הבמבוק ואיכות הסביבה

הבמבוק יחליף את המלט? הבנייה הירוקה שתשמור על הסביבה/זווית

לפרח הזה לוקח 120 שנה לפרוח - ואז הוא מיד מת. סוג של פרח הבמבוק המכונה הנון (ובשמו הארוך והמדעי - Phyllostachys nigra var. henonis), פורח רק פעם ב-120 שנה ומת זמן קצר לאחר מכן - מה שמקשה על החוקרים ללמוד עליו יותר מידע.

עם הפרש של יותר ממאה שנה בין הפריחות, לבוטנאים אין הרבה סיכוי ללמוד כיצד הם מתחדשים, כשאירוע הפריחה הגדול האחרון התרחש בשנת 1908 (אם כי פריחה מסוימת התרחשה בין 1903 ל-1912) ומיקם את האירוע הגדול הבא בסביבות שנת 2028.

עם זאת, בשנת 2020, חוקרים מאוניברסיטת הירושימה מצאו צמח שפרח מוקדם כדי להוביל על ההמונים - והשתמשו בהזדמנות זאת כדי ללמוד כיצד הוא מתחדש. לרוע המזל, הצוות גילה שאירוע הפריחה הבא עלול להיות אסון לייצור הבמבוק ואיכות הסביבה.

"הבמבוק לא ייצר זרעים ברי קיימא שיכולים לנבוט", אמר כותב המחקר טושיאירו ימאדה בהצהרה, "ייצור ניצני הבמבוק הופסק לאחר הפריחה. לא היה סימן להתחדשות של הבמבוק הזה לאחר הפריחה בשלוש השנים הראשונות לפחות".

במבוק. maoyunping, ShutterStock
עד 120 שנה/ShutterStock, maoyunping

תצפיות שערכו החוקרים גם לא מצאו רבייה א-מינית על ידי הצמח. "כל הגזעים מתו באתר המחקר, בלי שום סימן להתחדשות על ידי ייצור זרעים, גזע או רמט ננסי", הוסיפו הצוות במאמרם שפורסם בכתב העת PLOS ONE, "תוצאות אלו מצביעות על עתיד אפל עבור ה-P. nigra var. henonis ביפן: המין עשוי להתקשות להתחדש לאחר הפריחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

עוד צמחים משונים
הממשלה מבקשת מהציבור להפסיק לקטוף צמח שנראה כמו איבר מין זכרי הנמצא בסכנת הכחדה

אישה נפלה לתוך הצמח המסוכן ביותר בעולם: "עברתי 4 לידות. שום דבר לא מתקרב לסבל הזה"

מחברי המחקר צופים שההתחדשות של הבמבוק תהיה איטית, תימשך מספר שנים שבהן לא ניתן יהיה לקצור את הבמבוק - ויש לכך השפעה כלכלית ניכרת. "דאגה נוספת בנוגע לדעיכה זו היא ההשפעות הסביבתיות, שעשויות להוביל לשינויים דרסטיים בצמחייה ובכיסוי הקרקע", אמרו החוקרים.

באתר המדיעי livescience הסבירו שאחת מההערכות היא שייתכן שהבמבוק מתחדש מתחת לאדמה, ובסופו של דבר הוא צומח לגבעולים בודדים חדשים. לאחר שאלה יצמחו, הבמבוק יגדל במרץ כדי לפצות על רבייתו הלא יעילה. עם זאת, תהליך ההתחדשות זה עשוי להימשך שנים רבות ועלול להוביל לאובדן ביומסה גדול בשלב הביניים - מין הבמבוק הזה מכסה שטח עצום של אדמה, מה שעלול לפגוע במערכות האקולוגיות שבהן הוא עוזר לתמוך. המדענים אומרים שזה לא רק יגרם להפסדים כלכליים לתעשיות המקומיות המסתמכות על במבוק כחומר, אלא שזה עלול גם להוביל לבעיות סביבתיות. "קיים חשש מפגיעה בשירותים טבעיים הניתנים לאנשים על ידי הבמבוק, שכוללים מניעת סחיפת קרקע, מניעת מפולות וכיסוי יערות".

החוקרים מעוניינים לחקור את הפריחה וההתחדשות של מין הבמבוק הזה במולדתו הקדמונית, סין, כדי להבין טוב יותר את מאפייניו: "האם הם מייצרים זרעים בסין? היינו רוצים ללמוד זאת תוך התבוננות באוכלוסיות היפניות של במבוק"

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully