וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארון הברית המקראי לא מוסתר בישראל - הוא בכנסייה באתיופיה ונשמר ע"י בתולות"

15.9.2023 / 0:04

מספר חוקרים טוענים שארון הברית המקראי למעשה מוסתר בכנסייה באתיופיה מזה 3,000 שנה - ונשמר ע"י נזירות

הטריילר לסרט אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה/Lucasfilm Ltd.

איפה נמצא ארון הברית, בו על פי המסורת היהודית והתנ"ך נשמרו לוחות הברית? הארון המצופה זהב ומעוטר בזר מזהב נשמר בבית המקדש הראשון עד חורבנו בידי צבא בבל בשנת 587 לפני הספירה. הארון ככל הנראה נלקח אז לבבל, אם כי הוא לא מופיע ברישומי השלל של נבוכדנצר, או בזו של הכלים שהשיב כורש מלך פרס לבניין המקדש השני - וספק אם חפץ זה, הקדוש והיקר ביותר באוצרות המקדש (והיהדות), היה נלקח או מושמד מבלי שיוזכר בתנ"ך. אבל האם הוא שרד את החורבן ואם כן - איפה הוא היום?

הארון הקרוי גם ארון האלוהים או ארון העדות היה ממוקם בתוך קודש הקדשים שבבית המקדש הראשון. הוא היה אולי החשוב שבכלי המקדש והוגדר כעיקר "מושב השכינה" ולא נראה מאז חורבן בית ראשון. יש שתי דעות בחז"ל לגבי מקום הימצאו של ארון הברית. רבי אליעזר ורבי שמעון סבורים שהארון גלה לבבל שם הושחת, לעומתם רבי יהודה טוען שהארון נגנז במקומו במקדש - אך הוצא משם וגלה למקום אחר. מיקום ארון הברית נותרה תעלומה שמדענים, הרפתקנים, רבנים וסתם תמהונים מחפשים את התשובה לה כבר 2,000 שנה.

אבן יוצאת דופן בצורתה שנחשפה לפני מספר שנים בהריסות של מקדש עתיק סמוך לירושלים העלתה השערה לפיה מדובר ב"אבן הגדולה" עליה הונח ארון הברית ובו לוחות הברית הקדושים. מנגד
מספר לא מבוטל של חוקרי תנ"ך סבורים כי מקום מנוחתו האחרון של ארון הברית נמצא בכלל בכנסייה באתיופיה, אחרי שהוברח לשם מישראל בתקופת מלכותו של מנשה שהיה מלך יהודה בשנים 697 לפנה"ס עד 642 לפנה"ס והוא מוסתר שם מזה 3,000 שנה ונשמר היטב בידי נזירות בתולות.

מקום הימצאו של ארון הקודש המקראי, שנאמר כי יש לו כוחות מאגיים והוא מביא מוות לכל מי שנוגע בו, היווה תעלומה במשך אלפי שנים. נוצרים אתיופים טוענים שארון הברית מונח בקפלה בעיירה הקטנה אקסום, כששלטענתם הוא הגיע לשם לפני כמעט 3,000 שנה ונשמר על ידי קבוצה של נזירות - שנאסר עליה לדרוך מחוץ לשטח הקפלה עד יום מותן.

ב-"FOX NEWS" דווח אז כי הראיות מצביעות על כך שכנסיית גברת מרים מציון שבאקסום מחזיקה באחד הפריטים התנ"כיים החשובים והמבוקשים בעולם, הכולל גם את עשרת הדיברות ומטה הפלאים של אהרון.

מספר חוקרי תורה משוכנעים שארון הברית הוברח ממקום מנוחתו המקורי מתחת להר הבית כל הדרך לאפריקה - בידי יהודים שגורשו מישראל בתקופת מלכותו של מנשה. מאז שנעלם עלו מספר תיאוריות באשר למקום הימצאו, כולל שהוא שקוע בכנרת, מוחבא מתחת למרגלות הר הבית, שהוא הועבר לאמריקאים וזו שמקבלת עכשיו חיזוק - באתיופיה.

על פי התנ"ך, ארון הקודש נבנה על ידי בני ישראל בזמן שהיו במדבר סיני, לאחר שיצאו ממצרים. הארון נעלם כאשר הבבלים כבשו את ירושלים בשנת 587 לפנה"ס. סיפור אחד מספר כיצד נהר הירדן הפסיק לזרום ונשאר דומם בזמן שקבוצת כמרים הנושאת את התיבה חצתה את הנהר. סיפורים אחרים מתארים כיצד בני ישראל לקחו אותו איתם לקרב שבו "כוחות" הארון עזרו להם להביס את אויביהם. כאשר הארון נכבש על ידי הפלשתים, התפרצויות של גידולים ומחלות פקדו אותם - ואילצו את הפלשתים להחזיר את הארון לבני ישראל. חלק מהסיפורים מתארים כיצד מוות היה מגיע לכל מי שנגע בארון הקודש או הביט בתוכו.

ואולי הוא בכלל אצלנו בארץ?

כפי שציינו, לפי חלק מהחוקרים ארון הקודש הועבר תכופות ברחבי העולם - אך בסופו של דבר הוא הגיע לישראל העתיקה. על פי ספרי המכבים, הוא הוסתר במערה בהר נבו על ידי הנביא ירמיה. בספר חשמונאים ב מסופר שהנביא ירמיה מצא מערה מוסתרת על ההר והטמין בה את ארון הברית. ירמיה גער בגולים אשר רצו לסמן את מקום המערה וטען כי היא תתגלה רק לאחר שהאל יקבץ את עמו מן הגלות וישיבו לארצו.

סיפור אחר, זה שמקבל חיזוק כעת, מספר כיצד ארון הקודש הובא לאתיופיה והוא נמצא כעת בכנסיית כנסיית גברת מרים מציון. על פי האמונה הנוצרים האורתודוכסים האתיופיים הביאו אותו לאקסום בידי מנליק, בנם של מלכת שבא ושלמה מלך ישראל, לאחר שירושלים נבזזה בשנת 586/587 לפני הספירה ומקדש שלמה נחרב.

עוד בנושא

ארון הברית, נאצים ופיראטים: תעלומות האוצרות האבודים הגדולות בעולם - והיכן הם עשויים להימצא

לכתבה המלאה

ישנם גם בריטים שטוענים כי הארון נמצא אצלם - כאשר תיאוריה אחת טוענת כי האבירים הטמפלרים (הידועים גם כמסדר אבירי היכל שלמה) גילו את ארון הברית בג'בל אל-מדחבה שבפטרה (שהיה אולי הר סיני המקראי). חלק מהאגדות האגדות טוענות שהטמפלרים הסתירו את ארון הקודש באתיופיה, אך לפי ההערכה אחרת, הברון האנגלי ראלף דה סודלי, שנודע בתרומותיו הנדיבות למטרות דת, לקח את הארון איתו לבריטניה והסתיר אותו באחוזה הכפרית שלו בטמפל (מקדש) הרדוויק. חיזוק לטענה זו עולה מהעובדה שכיום המקום הזה ננצא בבעלות משרד הביטחון הבריטי והוא נעול לחלוטין.

עד עצם היום הזה אין תיאוריה היסטורית מובילה לגבי מה שקרה לארון - כאשר חלק מהחוקרים אפילו מטילים ספק בעצם קיומו מלכתחילה. רוצים לדעת את התשובה? תאלצו לחכות - במקורות היהודיים נכתב כי הארון עתיד להתגלות סמוך לביאת המשיח. הרמב"ן כתב שהארון יתגלה "בבניין הבית או במלחמות העתידות לפני מלך המשיח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully