וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוללנים הצליחו להגיע לתחתית הבולען הכחול הענק ונדהמו ממה שמצאו שם

10.8.2023 / 0:02

החור הכחול בבליז נחשב, בשל צורתו העגולה הכמעט מושלמת, עומקו וגודלו, לאחד מאתרי הצלילה היפים ביותר בעולם. צוללנים שהגיעו לקרקעית שלו בעומק 124 מטרים מצאו אשפה בתחתית המים הבתוליים בבולען הענק באוקיינוס: "זו הוכחה נוספת לכך שבני אדם הם יצורים נוראיים"

לוע הדרקון: הבולען התת ימי העמוק בעולם בים סין הדרומי/רויטרס

צוללנים הצליחו סוף סוף להגיע בשלום לתחתית "החור הכחול הגדול" האייקוני של בליז, לצד חוף הים הקריבי, ובמקום למצוא שם אוצרות טבע - הם מצאו שם אשפה אנושית ושתי גופות: "זו התזכורת הקשה ביותר למעשים שלנו".

"החור הכחול הגדול" בבליז הוא בולען ימי ענק באיים הקריביים, מול חופי בליז, שהותיר תיירים ומדענים נדהמים. הבולען משתרע על פני 318 מטרים, עומקו 124 מטרים והוא נחשב לאחת האטרקציות המובילות במדינה. החור היפהפה, העגול כמעט באופן מושלם, מסקרן את החוקרים מאז שהתגלה, אך נותר ברובו מסתורי עקב מחסור בציוד שיכול לחקור את הנעשה בעומקו הרב.

המשלחת לחקר "החור הכחול הגדול", שמומנה על ידי המיליארדר ריצ'רד ברנסון, הושלמה סוף סוף ב-2018 ומסקונותייה דווחו כבר אז - אך הן הפכו השבוע לוויראלייות כ"הוכחה לכך שבני אדם הם נוראים".

צוות הצוללנים של Aquatica Submarines החל בירידה לתחתית החור הכחול, כשסוד מלוכלך ארב להם בתחתית פלא הטבע הבתולי. המשימה שלהם הייתה ליצור מפה תלת ממדית של פנים הבולען, אבל שם ציפה להם מראה מטריד. כשהצוללנים, כולל ברנסון עצמו, ירדו למעמקים, הם התלהבו מהממצאים שציפו לראות שם: צבי ים, כרישי שונית ואלמוגים ענקיים, אבל כשהם הגיעו לעומק של 90 מטרים, החיים החלו להיעלם.

צוללן חוקר את הבולען "החור הכחול הגדול" בבליז. Pete Niesen, ShutterStock
צוללן חוקר את הבולען "החור הכחול הגדול" בבליז/ShutterStock, Pete Niesen

אריקה ברגמן, שהייתה במשלחת, הסבירה ששכבה עבה של מימן גופרתי רעיל נמתחה על פני הבולען ומנעה מהחמצן לחדור פנימה. "מצאנו קונכיות וסרטנים נזירים שנפלו לתוך החור ונחנקו", היא אמרה אז בראיון.

הצוות של ברנסון מצא אז בקבוק קולה של שני ליטר שעשה את דרכו לעומק של 124 מטרים, כמו גם מצלמת GoPro אבודה מלאה בתמונות חג של מישהו.

לצד האשפה נמצאו גם שתי גופות אנושיות, ככל הנראה שייכות לשניים משלושת הצוללנים שאבדו ב"חור הכחול הגדול" במהלך משלחת קודמת. "מצאנו את מקום מנוחתם של זוג אנשים ובכבוד רב הודענו לממשלת בליז היכן מצאנו אותם. כולם החליטו שפשוט לא ננסה שום חילוץ. מאוד חשוך ושליו שם למטה, פשוט תנו להם להישאר שם", אמרה ברגמן.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

ככה זה נראה שם בפנים:

לא כל התגליות של הצוות היו כל כך קודרות. הם גם מצאו נטיפים - סוג של ספלאותם התלויים בדרך כלל על תקרות של מערות - מה שהוכיח שהחור הכחול הגדול היה בעבר מערה יבשה לחיים פרהיסטוריים. מדענים מאמינים שהמערה נוצרה במהלך עידן הקרח האחרון, שהסתיים לפני כ-14,000 שנה. המערה הוצפה והתמוטטה עם סיום עידן הקרח, מפלס המים החל לעלות ויצר את החור הכחול שאנו רואים היום. חוקרים גם צופים שהוא לא יהיה בסביבה לנצח. מפלי חול נופלים לתוך הבור מדי יום וממלאים אותו באיטיות.

עוד בנושא:
חור כחול עצום ומסתורי התגלה מול חופי מקסיקו: חלון לצורות חיים חדשות?

מה מצאו האנשים הראשונים שהעזו לרדת לבולען "באר הגיהנום"?

ברשתות החברתיות רבים הביעו זעזוע מהגילויים המטרידים. "מישהו רוצה לחקור איתי את החור הכחול? אה רגע, בני אדם כבר הרסו אותו", כתב אחד בתגובה ואחר הוסיף: "אפילו מקום שבו בני אדם מעולם לא ביקרו בו לא היה חסין לאשפה שלנו. אנשים הם דבר נוראי".

ברנסון תיאר את המשלחת כ"אחת התזכורות הבוטות ביותר לסכנה של שינויי אקלים שהוא ראה אי פעם". הוא הוסיף: "החור הכחול עשוי ממערכת מורכבת של מערות שנוצרו פעם על היבשה. זוהי הוכחה לאופן שבו האוקיינוסים יכולים לעלות במהירות ובצורה קטסטרופלית. המפלצות האמיתיות מול האוקיינוס הן שינויי האקלים - והפלסטיק. למרבה הצער, ראינו בקבוקי פלסטיק בתחתית החור, שהוא מכת האוקיינוס האמיתית. כולנו חייבים להיפטר מפלסטיק חד פעמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully