וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתה בכל מדינה בעולם וקובעת: אלו 10 המקומות הכי מסוכנים

לקסי אלפורד (25) לא רק טיילה בכל העולם, אלא גם הרגישה איך זה לבקר במקומות המסוכנים ביותר על פני הגלובוס. אז מה היא חושבת על סוריה, מה הכי מפחיד בצפון קוריאה ובאיזו מדינה כדאי לכם לבקר רק אם יש לכם משאלת מוות?

לקסי אלפורד (25), המחזיקה בשיא עולמי כאישה הצעירה ביותר שטיילה בכל מדינות העולם, יודעת דבר או שניים על מקומות מסוכנים. הצעירה מקליפורניה ביקרה ב-196 מדינות וכיום יש לערוץ היוטיוב שלה כמעט חצי מיליון מנויים. ועם הניסיון שלה, היא העלתה סרטון שבו היא מספרת על המקומות שמיועדים רק למטיילים חסרי פחד לחלוטין, כאלו שהתייר הממוצע חייב להתרחק מהם. מדובר ביעדים שבהם יש פשיעה אלימה רבה, סיכון לחטיפה ועוד. היא גם מספרת על מדינה אחת "שאסור לכם לבקר בה אלא אם יש לכם משאלת מוות".

הדיילי מייל מדווח כי לקסי ביקרה בכל אחד מהיעדים הללו בשנים האחרונות והיא אינה מתחרטת על כך. "כל מקום לימד אותי משהו חדש על העולם ואתגר אותי להפוך למטיילת מנוסה יותר".

זוהי רשימת היעדים הכי מסוכנים לפי לקסי, בסדר יורד.

לקסי אלפורד היתה בכל מדינה בעולם. אתר רשמי, צילום מסך
ביקרה ב-196 מדינות. לקסי אלפורד/צילום מסך, אתר רשמי

10. צפון קוריאה

לקסי אומרת שמטיילים יכולים לבקר בצפון קוריאה - מדינה דיקטטורית הנשלטת בידי שושלת משפחת קים מאז שנות ה-40 - באמצעות סיור מאורגן ממשלתי "בפיקוח צמוד". עם זאת, היא מציינת שסיורים אלה כלל לא יאפשרו לכם להבין באמת מה קורה במדינה הזו. "אם תצאו לסיור הזה, התכוננו להיות מוצפים בתעמולה פרו-ממשלתית ותראו רק את חלקי המדינה שהמשטר רוצה שתראו. כספי הסיור שלכם יעברו ישירות למשטר של קים ולמקורביו, ולא לעם הצפון קוריאני".

באשר לסכנות במדינה זו, היא אומרת "אם אתם חורגים ממה שמותר בעיני השומרים מטעם הממשלה, ההשלכות לכך הן קיצוניות. עליכם להיות תמיד מודעים לכללים ולפעולות שלכם אם אתם יוצאים לסיור הזה. למשל, כשמגיע הזמן ללכת למלון שלכם בערב, עדיף שתישארו שם עד הרגע שבו עליכם לעזוב בבוקר". עם זאת, היא מציינת שיש אפשרות חלופית לראות את המדינה, וזאת באמצעות ביקור במה שקרוי "האזור המפורז" (DMZ), שנמצא בין צפון לדרום קוריאה. שם ניתן לקבל רמז למה שמתחולל בקוריאה הצפונית.

כניסת ישראלים: מותרת, בכפוף לקבלת ויזת כניסה ולמגבלות שונות.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און בפיונגיאנג 4 ביוני 2021. רויטרס
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפיונגיאנג/רויטרס

9. בנגלדש

כאשר היא מסבירה מדוע היא לא ממליצה על בנגלדש כיעד לתיירים חסרי ניסיון, אומרת לקסי: "למרבה הצער, יש שיעור גבוה מאוד של פשעים קטנים לצד פשעים אלימים, כמו כייסות ושוד. זה קורה בכל מדינה, אבל קחו בחשבון שמכיוון שכמעט אין פה תיירים אחרים, אתם עומדים למשוך הרבה תשומת לב בכל פעם שתהיו ברחוב, מה שהופך אתכם למטרה ברורה".


עוד היא מוסיפה כי "בנגלדש היא לעתים קרובות מקום לא נוח וקשה לטיול עבור נשים, במיוחד עבור מטיילות סולו - כי הטרדה מינית נוטה להיות כאן יותר שכיחה מהממוצע". בנוסף, היא מציינת כי בשל העובדה שהמדינה כה צפופה, רבים עלולים לחוש בה קלאוסטרופוביים. "במקרה כזה, זה בהחלט לא היעד עבורכם".

ואם כל הצרות הללו לא מספיקות, הרי שלדבריה בנגלדש סובלת מחוסר יציבות פוליטית עקב מתיחות עם שכנותיה, התקפות טרור מתמשכות (כולל כאלו שכוונו לתיירים) וגם לא מעט אסונות טבע שפוקדים את המדינה, כאשר השכיחים ביותר הם הצפות הנגרמות בעונות המונסון. "עם זאת, עבור מטיילים מנוסים, ישנן סיבות רבות ונפלאות לביקור בה: טבע יפה הכולל הנהרות, ג'ונגלים וגם יער המנגרובים הגדול בעולם. המדינה הזו ממש מגניבה ויש בה הרבה אנשים אדיבים".

כניסת ישראלים: אסורה, אבל יש סימנים זהירים לאופטימיות בעתיד.

כוחות הביטחון של בנגלדש בפשיטה נגד סמים בבירה דאקה, 26 במאי 2018. AP
כוחות הביטחון של בנגלדש בבירה דאקה/AP

8. לוב

"לוב היא אחת המדינות היחידות בעולם שאי אפשר לבקר בהן מבלי לשכור את שירותיה של חברת נסיעות. מבחינה טכנית אסור לכם לבקר בה כתייר. לוב גם לא מנפיקה כרגע ויזות תיירות". לקסי מספרת כי הצליחה לבקר בלוב בשנת 2019 תחת "ויזת עסקים". וכך היא מסבירה: "כשאתם מגיעים עליכם לומר לקציני ההגירה שאתם מבקרים בלוב לצורך עבודה בתעשיית הנפט והגז". העצה הזו כמובן לא רלוונטית לישראלים, שאינם יכולים להיכנס ליעד הזה, כמו גם לחלק משאר היעדים שמופיעים בכתבה זו.

כידוע, לוב מתאפיינת בחוסר יציבות פוליטית-צבאית שנמשכת מאז הדחת שליטה לשעבר מועמר קדאפי ב-2011. "ברף התחתון של הסיכונים, ישנו העניין של לא להיות מסוגלים לנוע בחופשיות עקב קרבות שעלולים לצוץ בכל עת. ברף העליון, הסיכונים כוללים חטיפה לצורך כופר או הרג תוך כדי קרב".

אבל גם במקרה הזה, היא מציינת "זה תמיד שווה את זה, כי התגמול יהיו תרבות ייחודית וצבעונית ונופים יפים שלעתים קרובות יהיו רק שלכם". כך למשל, היא נזכרת בחוויותיה משרידי העיר הרומית הדומה לפטיס מגנה, לחופי הים התיכון. "זה היה מרהיב וגם סוריאליסטי - להסתובב במקום הזה לגמרי לבד. זו בהחלט לא חוויה שתוכלו לחוות בקולוסיאום ברומא או באקרופוליס באתונה". כך או אחרת, היא מציינת כי הביקור במדינה אינו מומלץ, גם לא למטיילים מנוסים.

כניסת ישראלים: אסורה.

קרבות בלוב בין הממשלה שזוכה להכרה בינלאומית לבין המורדים. 11 ביוני 2020.. רויטרס
לוב מתאפיינת בחוסר יציבות פוליטית-צבאית/רויטרס

7. דרום סודן

לדברי לקסי, "ישנן סיבות רבות לכך שדרום סודן הוא מקום שלא בטוח לטייל בו, אבל החשש העיקרי הוא שזרים מהווים לעתים קרובות מטרות לחטיפה ואלימות על ידי קבוצות של מיליציות. בנוסף, יש מחסור עצום בתשתיות הנחוצות לתיירות במדינה, מה שהופך את הביקור בה למאוד יקר". לדבריה, רוב הזרים במדינה נמצאים בה בתפקידי סיוע או כעובדים של הצבא המקומי, אבל מי שיגיע לשם ייהנה ממפגש עם תרבויות שבטיות ועם שמורות טבע המפוזרות ברחבי המדינה.

כניסת ישראלים: מותרת, בכפוף לקבלת ויזת כניסה.

כוחות מורדים דרום סודאניים מאבטחים בני נואר, בנטיו, דרום סודאן, אפריל 2014. AP
זרים מהווים לעתים מטרות לחטיפה על ידי מיליציות. מורדים דרום סודנים/AP

6. הרפובליקה המרכז אפריקאית

"הרפובליקה המרכז אפריקאית (CAR) היא המקום היחיד שבו המטוס שבו טסתי נאלץ לנחות תוך כדי לולאות כדי להימנע מפגיעת טילים... זה די קבע את הלך הרוח של הטיול כאן", כותבת לקסי. לדבריה, במדינה אמנם ישנם כמה שמורות טבע וכפרים קטנים שתיירים אולי ירצו לראות, אבל חלקים גדולים מהמדינה הם בלתי נגישים בגלל סכסוכים הקשורים לשליטה על דרכים. "ברגע שאתם יוצאים מעיר הבירה, אין הרבה תשתיות בסיסיות כך שלממשלה מאוד קשה לאכוף את החוקים. קבוצות של מיליציות חמושות הקימו למעשה מחסומים בלתי חוקיים כדי לשלוט על אזורים שונים ובדרך זו גם תקפו נוסעים זרים ועובדי סיוע". ועוד היא מציינת כי "קווי התחבורה והתקשורת הבסיסיים במדינה כל כך מוגבלים, עד שייתכן שצוותי השגרירויות לא יוכלו להגיע בזמן הנדרש למטיילים הזקוקים לעזרה".

כניסת ישראלים: מותרת (ישנה אזהרת מסע חמורה של המטה לביטחון לאומי).

חבריה מיליציה נוצרית בבירת הרפובליקה המרכז-אפריקנית, בנגי, 13 באוגוסט 2014. AP
חמושים מקימים מחסומים בלתי חוקיים. חברי מיליציה נוצרית בבירת הרפובליקה המרכז-אפריקנית, בנגי/AP

5. סומליה

במהלך שהותה בסומליה שבמזרח אפריקה, לקסי שהתה במלון עם שומרים חמושים ונקודות בידוק ביטחוניות בכניסות למתחם. "חטיפה ופיגועים הם ללא ספק החששות הכי גדולים פה, לכן אסור לכם ללכת לשום מקום ללא מלווה חמוש שעליכם לשכור".

עם זאת, היא מספרת כי סומלילנד (Soomaaliland, ישות מדינית שמתפקדת כמדינה ריבונית, אך אינה מוכרת באופן רשמי) שנמצאת בשטח סומליה בטוחה מעט יותר עבור מטיילים זרים. אך גם בה, היא נדרשה לנוע בכלי רכב משוריין ועם מאבטח צמוד. גולת הכותרת בטיול שלה היתה ביקור בהרגייסה (Hargeysa), בירת סומלילנד. היא גם ביקרה במערות לאס ג'ל (Laas Geel) שבפאתי העיר, המכילות "כמה מציורי המערות העתיקים והשמורים ביותר בעולם. היה מדהים לראות זאת".

כניסת ישראלים: אסורה.

תושבים חולפים ליד מכונית תופת שהתפוצצה במוגדישו, סומליה 29 באוקטובר 2017. רויטרס
"חטיפה ופיגועים הם החששות הכי גדולים פה". מכונית תופת שהתפוצצה במוגדישו, סומליה/רויטרס

4. סוריה

לדברי לקסי, "זה כמעט בלתי אפשרי לטייל בסוריה מכיוון שהמתחים הפוליטיים במדינה החמירו בשנים האחרונות עקב מלחמת האזרחים בסוריה המתמשכת. לפני המלחמה, הייתה תשתית תיירות טובה, אבל רובה אבדה כעת מאחר שחלקם גדולים מהמדינה הפכו לעיי חורבות. סוריה היא המדינה היחידה שבה אני מכירה אישית מישהו שנחטף בה והוחזק על ידי הממשלה. למרבה המזל החבר שלי ניצל באופן דרמטי לאחר מספר חודשים של שהות בכלא סורי. מטיילים רבים אחרים לא היו בני מזל".

כאשר היא מסכמת את ביקורה במדינה, היא מציינת כי "גם אם אתם מטיילים מנוסים כמו שחבר שלי היה, אל תיסעו לסוריה בעתיד הנראה לעין". היא מקווה כי המצב ישתנה בעתיד, מאחר שסוריה עשירה להפליא בתרבות ובהיסטוריה".

כניסת ישראלים: אסורה.

מצודת חאלב סוריה. Shutterstock, ShutterStock
רוב התשתית התיירותית אבדה והפכה לעיי חורבות. מצודת חאלב בסוריה/ShutterStock, Shutterstock

3. מאלי

"זה לא המקום לחופשת התיירות הממוצעת כי הסיכון לא שווה את זה. אזורים גדולים במאלי נמצאים בשליטה של מורדים איסלאמיסטים שנוהגים על פי חוקי השריעה הנוקשים ביותר. זה הופך אותה ללא בטוחה במיוחד עבור נשים שנוסעות סולו. בואו נגיד גם שהקבוצות האלו לא מתייחסות בעין יפה גם לתיירים אמריקנים או אירופאים". לדבריה, היא שמעה ממקור ראשון, בהם קציני צבא אירופאים, כי מאלי היא אחד המקומות הגרועים ביותר על פני כדור הארץ מבחינת הסיכון לחטיפות, וכמעט בלתי אפשרי להציל מישהו שנחטף בה. עם זאת, מי שיאזרו אומץ להגיע למאלי, יגלו אתרים מפתים כגון העיר אפופת המסתורין טימבוקטו, שהוכרזה אתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, כמו גם מסגד הבוץ הגדול בעיר ג'נה (Djenné).

כניסת ישראלים: מותרת, בכפוף לקבלת ויזת כניסה (ישנה אזהרת מסע חמורה של המטה לביטחון לאומי).

תומכי האופוזיציה צוהלים במקו, מאלי לאחר מרד צבאי שהוביל למעצרם והדחתם של הנשיא ובכירים בממשל בשל הכאוס הביטחוני והשחיתות 18 באוגוסט 2020. רויטרס
אזורים גדולים בשליטה של מורדים איסלאמיסטים. תומכי האופוזיציה במאלי צוהלים לאחר מרד צבאי/רויטרס

2. תימן

לקסי בילתה בתימן במשך שבוע, וזאת לאחר שהצליחה לקבל אשרת כניסה למדינה כצלמת מקצועית. לדבריה, במדינה אין כלל תשתית תיירותית, וגם אשרת כניסה רגילה אי אפשר לקבל. היא מספרת על חוויותיה במדינה, בה פרצה מלחמת אזרחים בשנת 2014: "תימן הייתה אחת המדינות המעניינות ביותר שטיילתי בהן. פגשתי פה כמה מהאנשים הכי אדיבים, אבל זה גם הרגיש לי הכי מסוכן. לא רק שלארצות הברית אין שגרירות כאן, רק למעט מאוד מדינות יש שגרירויות בתימן, ובעצם אין במדינה כל אכיפת חוק מעבר לזו של צבא תימן. זה מרגיש כאילו אתה בגרסה הכי נטולת חוק וסדר של סרטי המערב הפרוע הישנים".

עם זאת, היא מספקת דרך מעט בטוחה יותר לטעום מהתרבות התימנית: לבקר באי סוקוטרה (Socotra), השוכן באוקיינוס ההודי מול חופי היבשת. "האי הוא מקום מדהים שמלא במגוון נופי. האי הזה אוטונומי מעט לעומת תימן שנמצאת ביבשת עצמה, והם מקבלים תיירים בברכה". עם זאת, לדבריה עדיין ישנם סיכונים בהגעה לסוקוטרה, כך שהביקור בה עשוי להתאים למטיילים מנוסים.

כניסת ישראלים: אסורה.

האי סוקוטרה, תימן. רויטרס
"אי אוטונומי שבו מקבלים תיירים בברכה". סוקוטרה, תימן/רויטרס

1. אפגניסטן

אפגניסטן הייתה עוד מדינה שבה לקסי שהתה במלון עם שומרים חמושים ונקודות בידוק ביטחוניות כדי לשמור על ביטחונה. "אהבתי את הזמן ששהיתי באפגניסטן. לאפגניסטן יש את כל מה שצריך כדי להיות יעד תיירותי ברמה עולמית - יש בה מסורות ססגוניות, מאכלים מקומיים מדהימים, מונומנטים היסטוריים קדומים בני אלפי שנים - וחשוב אף יותר מכך: אנשים אדיבים בכל פינה". עם זאת, היא מציינת כי מאז שהטליבאן חזר לשלטון במדינה בשנת 2021, המצב השתנה לחלוטין. "המדינה הזו לחלוטין לא נגישה בעתיד הנראה לעין, אפילו עבור הנוסע הכי אקסטרימי, אלא אם כן יש לו משאלת מוות. הלוואי שכולם היו יכולים לראות את היופי של המדינה הזו, אבל לעת עתה - הסיכון גדול מדי".

כניסת ישראלים: אסורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully