וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ים, שקיעה, נוף וקרוב: יצאנו לסיור שתפור על הקיץ בתל דור

קחו קיץ, תוסיפו לזה ים, תכניסו קצת שקיעה וגם עששיות - ותקבלו טיול ערב נהדר לחופש הגדול. בחוף דור-נחשולים יוצאים בחודשיים הקרובים המון סיורי לילה מוארים ומודרכים. נלחמים בלחות בסיור איכות

טיול תל דור וחוף נחשולים/צילום: זיו ריינשטיין

קיץ זה ים, וים זה קיץ. וטיולים בארץ ביולי-אוגוסט הם דבר יותר מאתגר בגלל החום והלחות. אז הנה הצעה לטיול שישלב גם ים, גם קיץ וגם מסלול נהדר וקליל שנערך - בערב.

חוף דור-נחשולים נחשב לאחד החופים היפים בארץ, אז בעמותת התיירות כרמלים שהחוף בשטחה, מוציאים מזה כבר כמה שנים טיולי ערב מודרכים שכוללים גם עששיות להארת הדרך, ובלי קשר הן גימיק נחמד שילדים אוהבים.

במסלול שנערך כשעתיים, יוצאים מחוף דור לעת שקיעה, עוברים בחוף שמרוצף באלפי צדפים, מעפילים לתל דור שהפך לגן לאומי לפני כשנתיים, ולמרגלותיו נמצאו אוניות טרופות עוגנים ומטבעות זהב וממשיכים לאורך שרידי העיר, מפעל עתיק ליצור צבע הארגמן, צמחיית ים, טבלאות גידוד (הסבר בהמשך) וחוזרים חזרה כשהכל כבר חשוך.

חוף דור-נחשולים. זיו ריינשטיין
נחשב לאחד החופים היפים בארץ. חוף דור-נחשולים/זיו ריינשטיין
צדפים בחוף דור נחשולים. זיו ריינשטיין
אלפי צדפים מכסים את אחד המפרצים בחוף/זיו ריינשטיין
באר מים בתוך הים בחוף נחשולים. זיו ריינשטיין
פעם הים היה רחוק יותר. באר מים בתוך הים בחוף נחשולים/זיו ריינשטיין

הדור שלא מכיר את דור

בטיול המעגלי שנערך בשעת בין ערביים, תגיעו לתצפית מראש התל אל עבר השקיעה, כשבדרך תפגשו לגונות יפיפיות, להקות שחפים, צדפים מיוחדים, ועם רדת החושך גם אורות וכוכבים.

דור העתיקה המוכרת גם כדֹּאר, היא עיר שהחלה את פעילותה במאה ה-17 לפני הספירה, אולם עיקר פעילותה בתקופת הברזל (לפני כ-3000 שנה), שבה ישבו הפיניקים - יורדי ים שהגיעו מאזור יוון וקפריסין - שקיימו מסחר עם שלמה המלך ולאחר מכן עם ממלכת ישראל.

בתקופה הרומית (מאה 2 לספירה) שגשגה דור מאוד, נבנו בה בתים עם פסיפסים ופרסקאות מיוחדים, תיאטרון ואפילו מתחם מקדשים, שאת שרידיהם ניתן לראות בסיור. למשל, קיר גדול של המקדש שנשאר עומד על תילו, מזכיר במעט בבנייתו את הכותל, והוא ניצב ממש בסמוך לים. עם הקמת של קיסריה, איבדה דור את הבכורה לעיר שבה ישב הנציב הרומי עד שנת 640 לספירה.

עוד בוואלה!

נלחמים בשרב: מעיינות מצננים וללא תשלום ברחבי הארץ

לכתבה המלאה
תל דור. זיו ריינשטיין
דור היא עיר שהחלה את פעילותה במאה ה-17 לפני הספירה. שרידי מקדש רומי/זיו ריינשטיין
תל דור. זיו ריינשטיין
לפני שנתיים הוכרז במקום גן לאומי. תל דור/זיו ריינשטיין
תל דור. זיו ריינשטיין
תל דור/זיו ריינשטיין

ותודה לחילזון

דור נודעה גם כמקום שבו הפיקו את צבע הארגמן המלכותי לבגדים ושאר בדי אצולה בתקופות קדומות. הצבע הופק מחלזונות הארגמן, שלהם בלוטה המפרישה נוזל צהוב, שבמגע עם אור השמש הופך לוורוד-אדום. כדי לסבר את האוזן, צריך להבין שמדובר במלאכה שמצריכה חלזונות רבים מאוד. למעשה, בשביל להפיק 1 ק"ג של צבע ארגמן יש צורך באלפי חלזונות - לא פלא שבד ארגמני הפך ליקר. בסיור תראו את מתחם הפקת הארגמן, שנמצא בבריכות מיוחדות שנבנו עבור תעשייה זו.

עקב מיקומה החשוב, דור היתה עיר נמל שקיימה סחר בין ערים שונות לאורך הים התיכון - ממצרים, דרך לבנון וסוריה וכמובן קפריסין ויוון. ככזו, התגלתה בחפירות לאורך השנים מספנה עתיקה בדור, ששימשה לתיקון ואחזקה של סירות העץ. אגב, סירה משוחזרת כזו ניתן לראות מחוץ למוזיאון המזגגה בנחשולים, ששוחזרה בעקבות שרידי ספינה שנמצאה במצולות של נחשולים ב-1985, ומתוארכת לשנת 400 לפני הספירה.

שלושת מיני החלזונות ששימשו להפקת צבע הארגמן. שחר כהן באדיבות פרופ זוהר עמר אוניברסיטת בר אילן, רשות העתיקות
שלושת מיני חלזונות ששימשו להפקת צבע הארגמן/רשות העתיקות, שחר כהן באדיבות פרופ זוהר עמר אוניברסיטת בר אילן
פיסת אריג צבועה ארגמן מלפני 3,000 שנה שנחשפה בתמנע. דפנה גזית, רשות העתיקות
פיסת אריג צבועה ארגמן מלפני 3,000 שנה שנחשפה דווקא בערבה, בתמנע/רשות העתיקות, דפנה גזית
תל דור. זיו ריינשטיין
מזכיר את הכותל? קיר מהמקדש הרומי על החוף/זיו ריינשטיין

טעמתם פעם קריתמון ימי?

נעזוב את החפירות הארכיאולוגיות והמילוליות על דור, ונעבור לדברים אחרים שתראו בסיור. למשל צמחיית ים שגם אפשר לאכול. כזהו הקריתמון הימי שטעמו חמצמץ, כמו גם המלוח שאתם מכירים יותר מהמדבר, אבל נמצא נוכח מאוד על הסלעים ובמפרצי הים.

אגב, סלעים, לאורכו של חוף דור ומסלול הטיול, ניתן לראות טבלאות גידוד, שהן סלעים שנמצאים על שפת המים בחוף ומהווים בית גידול חשוב לבעלי חיים ימיים, כמו סרטנים וצדפות אבל בעיקר לאצות ולחסרי חוליות שחיים צמודים לסלע. הטבלאות נוצרות על עקב בלייה של רכסי הכורכר ותהליכי קריסטליזציה (התגבשות) של מלח ופעולת הגלים (גידוד). בנוסף, מי שאחראי בנוסף להיווצרותן הוא חלזון ימי קטן בשם צינורן, שבונה את הסלעים המחורצים האלה באמצעות חומר גירני שהוא מפריש מגופו. בסיור תראו את הטבלאות היפות שיצר הטבע, והאדם שהוסיף כמה מתחמי הפקת ארגמן ובית גידול לחלזונות עבור כך.

בסופו של הסיור, כבר חושך מלווה אתכם בדרך חזרה למכוניות, תרדו מהתל לחוף, ואולי תתקלו בעשרות סרטנים שרצים בחשיכה. תיזהרו לא לדרוך עליהם, אבל את הילדים הסקרנים זה בטוח יסקרן. ברזיות לשטיפת רגליים מחכות לכם ממש מול הקיוסק שצמוד לחנייה. היה אחלה ערב בסך הכל, לא?

חוף דור. זיו ריינשטיין
בית גידול חשוב לבעלי חיים ימיים. טבלאות גידוד בחוף דור/זיו ריינשטיין
תל דור. זיו ריינשטיין
בסיור תראו מספנה עתיקה ששימהש לתיקון ספינות. דגם של ספינה בתל דור/זיו ריינשטיין

לטיול יצאנו

אורך המסלול: כ-2 ק"מ.
מתי: ימי שישי ביולי, ובאוגוסט תאריכים נבחרים.
למי מתאים: לכל המשפחה, לא מותאם לעגלות.
נקודת מפגש: ברחבת הכניסה לחוף דור מול השירותים. בווייז "חוף דור נחשולים".
מה להביא: מומלץ להצטייד בתכשיר נגד יתושים וביגוד חם. יש להגיע עם סנדלים סגורים ולא כפכפים.
כמה עולה: 50 שקלים לאדם מגיל 3.
לפרטים: 04-9841114 או במייל: carmelim1@hcarmel.org.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully