וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמורת טבע חוף דור הבונים: טיול ים מרתק

22.7.2012 / 10:02

המערה הכחולה, המפרצים הציוריים ופריחת הצבעונים - נצלו סוף שבוע שמשי לביקור בחוף הבונים, אחד מהחופים היפים בישראל, בשל יחודו הוכרז כשמורת טבע

מערכת וואלה!

חוף הבונים הוא שמורת טבע חופית הכוללת קטע של ארבעה קילומטרים וחצי מהמעניינים והיפים שבחופי הים התיכון. בתחומי השמורה, המשתרעת מתל דור בדרום ועד מושב הבונים בצפון, מצוי החוף המפורץ ביותר בישראל.

הכל מתחיל בחול, אך לא רק. מקורו של החול בחופי הארץ בהרי אפריקה והוא הגיע לכאן דרך נהר הנילוס. דיונות של חול, בתוספת חומרי גיר ומינרלים יצרו את רכסי הכורכר. מישור החוף של ישראל מעוטר ברכסי כורכר, שמספרם הולך וקטן ככל שמצפינים. רכסים אלו הם עדות למפלסים השונים של הים התיכון בעבר. שמורת חוף הבונים מייצגת את עולם הטבע של רכסי הכורכר, שזהו נוף שכמעט ולא נותר לו שריד בארצנו.

חוף דור הבונים עוצב על ידי הרוח וגלי הים שהיכו במשך שנים רבות על גבעות הכורכר שלאורכו. ניתן למצוא כאן טבלאות גידוד מפותחות, מפרצונים חוליים, כפים, שוניות, מערות חוף ומזרקות גלים. לאורך קו המגע של המים בחוף קיים עולם של בעלי חיים מיוחדים לבית גידול זה של מפץ גלים, גיאות ושפל: חופית, טחבית סלעים, בלוט ים ועוד. על גבעות הכורכר מצויה צמחייה העמידה לרוחות החזקות ולרסס מי הים: פריגה צהובה, חבצלת החוף, נר הלילה החופי, לפופית החוף, צפורנית בשרנית ועוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

חוף הבונים: שני מסלולים מומלצים

צבעונים, חוף הבונים. רינת רוסו, רשות הטבע והגנים
חוף הבונים/רשות הטבע והגנים, רינת רוסו

באתר שני מסלולים עיקריים: האחד מעגלי והשני קווי. המסלול המעגלי (כשעתיים) עובר במספר נקודות וחוזר לחניה, ואילו המסלול הקווי (כארבע שעות) עושה את דרכו עד לחוף דור.

עולם החי במקום מכיל בעלי חיים שונים, כמו שועל החולות וסרטנים. גם הצומח מגוון, וניתן להבחין במקום בחבצלות החוף, נר הלילה, עדעד כחול, קורנית מקורקפת ועוד צמחים רבים אחרים, שהתאימו עצמם לתנאי המליחות והיובש השוררים במקום. גלי הים המתנפצים אל רכסי הכורכר הביאו ליישור חלקם המערבי של הרכסים. הנוף שהתקבל דומה לשולחנות שטוחים ושמו המקצועי הוא "טבלאות גידוד". ב"שולחנות" אלו קיים עולם ייחודי של צומח מימי כגון אצות ושושנות ים, בעלי חיים רבים כסרטנים, דגים, תמנונים ועוד.

השמורה כולה מעוטרת במפרצים ציוריים, שחלקם מרופדים בצדפות. שימו לב, הצדפים הינם ערך טבע מוגן. הם הגיעו למקום לפני שנים רבות ומאחר ואין התחדשות של הצדפות, אין להוציא צדפות מהמקום. מומלץ להתקדם במסלול על רכס הכורכר דרומה ולעלות לתצפית מרהיבה על השמורה והאזור כולו במעגל האבנים הנמצא בנקודה הגבוהה ביותר בחוף. משם אפשר לרדת ל"מערה הכחולה". זהו סדק שנפער שנוצר מבליית רכס הכורכר על ידי גלי הים.

27 ביולי 2012: אומנות ושמירת טבע נפגשים בחוף הבונים

חוף הבונים, טיפ טיול. דורון רותם, רשות הטבע והגנים
צורות טבע נדירות. חוף הבונים/רשות הטבע והגנים, דורון רותם

בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות השקיעה ניתן לראות את הצבע הכחול שהמים מקבלים במערה. חלקה הצפוני של השמורה הוכשר על ידי רשות הטבע והגנים ומועצה אזורית חוף הכרמל כחניון יום ולילה. באזור זה תוכלו להקים (בעונת הקיץ בלבד) אוהלים וליהנות מכל השירותים שהנופש צריך: מקלחות, מלתחות, שירותים ומזנון. הלינה במקום אפשרית בקיץ – באתר רשות הטבע והגנים ישמחו לתת פרטים נוספים וגם בכוכבית בטבע *3639.

במסגרת פעילות ההסברה תתקיים במהלך הקיץ בשמורת הטבע חוף הבונים תערוכת כרזות בנושא איסור הנסיעה בחוף. הכרזות יוצגו כחלק מפרויקט תלמידי הגרפיקה של המרכז ללימודי חוץ במכללת ויצו חיפה. התערוכה תהייה פתוח לקהל ותוצג באוהל המרכזי בחוף הבונים בין התאריכים 27.7-18.8 בשעות 10-15. במקום תפעל עמדת הסברה בנושא הסביבה החופית ואיסור הנסיעה בחוף.

היכן: שמורת טבע חוף הבונים
מתי: ימי שישי 27.7, 3.8, 10.8 ו-17.8 בשעות 15:00-19:00, ובשבתות 28.7, 4.8, 11.8 ו-18.8 בשעות 10:00-15:00.

מידע

סוג מסלול: מעגלי, קווי
נקודת התחלה: חניון הרכבים סמוך לחוף הבונים. הכניסה מכביש 4
נקודת סיום: חניון הרכבים סמוך לחוף הבונים. הכניסה מכביש 4
אורך המסלול: 2 ק"מ
משך הטיול: 1-4 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: כובע, מים ומגדיר צמחים
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: דמי כניסה לרכב: פרטי: 30 שקל
טלפון לבירורים: 04-8252266

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully