וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה: מתחת לעיר מסתתרת מערה מסתורית עם חריטות וסמלים אניגמטיים

4.8.2023 / 0:10

תיירים שיגיעו לדרום אנגליה בסופי שבוע וחגים, יוכלו לקבל הצצה למערה מסתורית ומרתקת ששוכנת מתחת לעיר האפורה הרטפורדשיר וכוללת סממנים מהנצרות, אבל לא רק. צפו בפלא

תעלומת מערת רויסטון/@letsexploreuktogether

רויסטון היא עיר די אפורה וחסרת ייחוד במחוז הרטפורדשיר שבדרום אנגליה, אך מסתבר שבמשך מאות שנים אף אחד לא הצליח לפתור את התעלומה הגדולה שלה - המערה שמסתתרת מתחתיה. המערה היא מעין חדר עגול שנחרט בתוך סלע הגיר מתחת לרחובות רויסטון. קוטרה חמישה מטרים וגובהה שמונה מטרים ועל קירותיה יש אינספור גילופים וחריטות של דמויות מדהימות, המייצגות מספר אמונות דתיות.

החלק המרתק בה הוא שלמרות שהיא התגלתה לפני מאות שנים, אף אחד לא יודע עד היום עבור מה היא נועדה. אם אתם חושבים לטייל באזור, מערת רויסטון פתוחה לתיירים בסופי השבוע ובחגים וגם במהלך חודשי הקיץ, כך שאפשר לרדת אליה ולראות במה מדובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ישו ודוד המלך

במערה אפשר למצוא סממנים של ישו והחסידים שלו ומספר קדושים נוצרים, אבל לא רק - מוצגים בה עוד דמויות מדתות שונות כמו גם דמותו של המלך ריצ'ארד לב הארי ואפילו דוד המלך.

המערה התגלתה לראשונה במקרה ב-1742 על ידי פועל שחפר באדמה כדי לבנות בסיס לבניית ספסל בשוק המקומי. במהלך החפירה הוא נתקל במעין תמרור מאבן. כשהוא חפר מסביב כדי להזיז אותו, הוא מצא את הפיר שהוביל לתוך המערה, שהיתה מלאה בלכלוך וסלעים והיה צריך להוציא המון חול ממנה כדי לאפשר מעבר לתוכה.

עוד קצת מהמערה

היו שהאמינו שאוצר יימצא בתוך המערה, אבל לאחר הוצאת הלכלוך לא התגלה שום אוצר. עם זאת, התגלו פסלים וגילופים מסתוריים בתוך המערה.

בבסיס המערה ניצבת מדרגה מתומנת מוגבהת, שרבים מאמינים ששימשה לכריעה או תפילה. לאורך החלק התחתון של הקיר יש גילופים יוצאי דופן שמומחים מאמינים שהיו צבעוניים במקור, אם כי עם חלוף הזמן נותרושם רק עקבות קטנות מאוד של צבע.

אז מה קרה במערה הזו?

נראה כי החורים הממוקמים מתחת לגילופים החזיקו בעבר נרות או מנורות שהיו מאירות את הגילופים והפסלים. כמה מהדמויות והסמלים טרם זוהו, אך לפי מועצת העיר רויסטון, מחקר של העיצובים במערה "העלה את ההשערה שהם נעשו ככל הנראה באמצע המאה ה-13".

אחת התיאוריות העיקריות לגבי מקורה של מערת רויסטון, במיוחד עבור חובבי תיאוריות קונספירציה, היא שהיא שימשה את מסדר אבירי היכל שלמה או בשמם הרשמי "האבירים העניים של ישו ומקדש שלמה", הידועים בעיקר בשם טֶמפּלָרִים - מ מסדר צבאי נוצרי של אבירים-נזירים שנוסד בשנת 1118 ופעל בתקופת מסעי הצלב, עד שפורק על ידי האפיפיור קלמנס החמישי בשנת 1312. המומחים של badarchaeology ביקרו את אתרי האינטרנט ברחבי הרשת שחזרו על הקשר הזה בין מערת רויסטון לטמפלרים, "למרות חולשת הראיות בעד ההשערה והטיעונים שמוכיחים שהיא נחצבה בתאריך מאוחר יותר".

היסטוריון האדריכלות ניקולאוס פבסנר כתב ש"קשה לנחש את תאריך הגילופים. הם כונו אנגלו-סקסונים, אבל הם ככל הנראה מתאריכים שונים בין המאה ה-14 למאה ה-17 (ועבודה של גברים לא ממש מיומנים בחריטה)".

תיאוריה נוספת היא שמערת רויסטון שימשה כמחסן אוגוסטיני. כפי שמרמז שמם, האוגוסטינים היו מסדר שנוצר על ידי אוגוסטינוס הקדוש, בישוף היפו באלג'ריה שמת בשנת 430. המסדרים על שמו נוסדו בשנת 1061 לספיר והם הגיעו לראשונה לאנגליה בתקופת שלטונו של הנרי הראשון. מהמאה ה-12, רויסטון בהרטפורדשייר הייתה מרכז של חיי נזירים והאוגוסטינים חיו שם במשך כמעט 400 שנה. על פי חלק מהעערכות נזירים אוגוסטינים מקומיים השתמשו במערת רויסטון כמקום אחסון קריר לתוצרת שלהם וכמקום תפילה.

לבסוף, יש המשערים שייתכן שהמערה שימשה כמכרה צור ניאוליתי כבר בשנת 3,000 לפני הספירה, שבה צור היה נאסף לייצור גרזנים וכלים אחרים. עם זאת, אבן הגיר באזור מספיקה רק ליצירת גושי צור קטנים, שבדרך כלל אינם מתאימים לייצור גרזנים, כך שהתיאוריה הזו מוטלת בספק גדול.

עד היום אין תשובה לשאלה מי יצר את מערת רויסטון ולאיזו מטרה ויתכן שמי שיתרה אותה אולי נטש אותה בשלב מסוים, מה שאפשר לקבוצה אחרת להשתמש בה. המסתורין סביב המערה והפסלים והגילופים שבתוכה הופכים את המערה למקום מעניין עבור מבקרים שמתעניינים בתעלומות דתיות ומסדרים אפלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully