וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון החדש שימנע ממאות אלפי ציפורים בישראל למות בכביש

מאות אלפי ציפורים מתות בישראל מהתנגשות בקירות אקוסטיים לצד כבישים. עכשיו נמצא פיתרון שאמור להפחית מאוד את מותן - שימוש בסמני נקודות או קווים שיצרו שיבוש חזותי. רמת השרון היא העיר הראשונה שמאמצת התקנה של קירות כאלו

קיר אקוסטי ידידותי לציפורים ברמת השרון/צילום: יצחק כהן

מאות אלפי ציפורים מתות כל שנה בישראל מהתנגשות בחלונות

מאות אלפי ציפורים מתות כל שנה מהתנגשות בקירות אקוסטיים, ולראשונה בישראל עיריית רמת השרון בשיתוף החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, מקימות קיר אקוסטי ידידותי לציפורים בהשקעה של מיליון וחצי שקלים.

מדינת ישראל שוכנת על ציר נדידה צפוף וחשוב ביותר לציפורים נודדות, וכל שנה חולפות דרכנו מאות מיליוני ציפורים, בחלקן מינים רגישים ונדירים. בנוסף, אוכלוסיית הציפורים המקומית עשירה ביותר ורגישה, וכוללת מספר רב של מינים בסכנת הכחדה שאוכלוסיות חלקם נמצאות בירידה מתמדת. אחד מגורמי הפגיעה הקטלניים ביותר עבור חיות בר אלו הוא התנגשות בחלונות.

לפי מחקרים אחרונים, בארה"ב לבדה, כמיליארד ציפורים מתות כל שנה מהתנגשות בחלונות, ובישראל, להערכת המומחים, מאות אלפי ציפורים מוצאות את מותן מדי שנה מהתנגשות בחלונות ובקירות אקוסטים שקופים, והתופעה מתרחבת עקב בנייה מסיבית של כבישים וקירות אקוסטים נוספים. אולם, פרויקט אחד שנולד לאחרונה נותן תקווה עבור הצפרים והציפורים כאחד. אנשי יחידת הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים מסייעים בימים אלו לעיריית רמת השרון בתכנון פרויקט הפארק האקולוגי בשכונת נווה גן ולאחר בחינה של הקירות האקוסטיים במקביל לנתיבי איילון, הוחלט על התקנת קירות ידידותיים לציפורים, שהוכנו על ידי מפעל פלרם, היחיד בארץ שמייצר חלונות אלו.

קיר אקוסטי ידידותי לציפורים ברמת השרון. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
תקווה עבור הצפרים והציפורים כאחד. התקנה של קיר האקוסטי ידידותי לציפורים/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
קיר אקוסטי ידידותי לציפורים ברמת השרון. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
פתרון יעיל להפחתת התנגשויות. קיר אקוסטי ידידותי לציפורים שהותקן ברמת השרון/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

בכל שנה נפגעות כ-114,000 ציפורים לכל 50,000 מטר של קירות שקופים

"ציפורים אינן מבחינות בקירות אקוסטיים שקופים ולפעמים גם בני האדם מתקשים לראותם", אומר יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידה לסקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שמלווה את הפרויקט. "מבחינתן, החלון מהווה המשך ישיר לנתיב התעופה שלהן והן אינן אומדות את הסכנה עד שמאוחר מדי. התופעה הזו הקצינה כאשר שיחים, עצים ומאפיינים נוספים של בית הגידול הטבעי שלהן נמצאים מעבר לקיר. בישראל, ישנם כבר כיום מעל ל-100,000 מטרים רבועים של קירות אקוסטיים שקופים ומספר זה יעלה משמעותית בשנים הקרובות, בגין הרחבת כבישים ושכונות מגורים וקרבתם ההדדית. למרות מודעות עולמית גוברת לנושא ופתרונות רבים שמחויבים על פי חוק באינספור מדינות בעולם, בישראל אין תקן שיסייע לצמצום תופעה והפתרונות החלקיים המקובלים הוכחו כבלתי יעילים בעליל, ואנו שמחים כי עיריית רמת השרון נרתמה לנושא וסייעה לנו לשמור על הציפורים שמקננות או נודדות באזור זה".

לפני כשנה, ערך יצחק כהן בדיקה ראשונית של פגרי ציפורים בקיר אקוסטי שהוקם בסמוך ליישוב מזרעה שבצפון. סיכום ממצאי הסקר המלא, שמומן במלואו על ידי רט"ג וכלל כלבנים ומתנדבים, מעלה תמונה מטרידה מאוד: בכל שנה, נפגעות כ-114,000 ציפורים לכל 50,000 מטר של קירות שקופים, ללא ערכי כילוי (מבחן הבודק כמה זמן נותר פגר בשטח). "לאחר סילוק פגרי הציפורים שהצטברו טרם התחלת הבדיקה, נערכו סריקות לאורך מקטע הקיר. בכל סריקה סולקו הממצאים מהמקום, וכמובן שאין מידע על מספר הפרטים שסולקו על ידי חתולים או טורפים אחרים, לכן מדובר על מספרי מינימום, וזה עוד בעונה בה אין נדידה, כלומר תנועת העופות הכללית נמוכה יחסית ומייצגת מינים מקומיים. חשיבותן האקולוגית של הציפורים עצומה והמין האנושי תלוי באופן מוחלט בפעילות הציפורים בתחום בקרת מחלות, הפצת זרעים, הדברת מכרסמים, בריאות הנפש והפנאי ועוד, קירות שאינם ידידותיים לציפורים תורמים רבות להיעלמות ציפורי ארצנו", הוא מוסיף.

עוד בוואלה!

עם רמקול שמשמיע ציוצים ורשת ברזל: כך צדים ציפורים בגליל

לכתבה המלאה
קיר אקוסטי ידידותי לציפורים ברמת השרון. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
"מבחינת הציפורים, החלון מהווה המשך ישיר לנתיב התעופה שלהן והן אינן אומדות את הסכנה"/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
קיר אקוסטי ידידותי לציפורים ברמת השרון. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
שיבוש חזותי זה גורם לציפור להאט או להתחמק מהחלון ברגע שהיא מבחינה בו/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

"נבחן את יעילות הפתרון בחודשים הקרובים"

בימים אלו מופץ מסמך חדש שחיברו אקולוג שטחים פתוחים בחטיבת המדע של רשות הטבע והגנים ד"ר דותן רותם, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע ד"ר יואב פרלמן, וד"ר אריאלה רוזנצויג, וטרינרית חיות בר בבית החולים לחיות בר בספארי וראש תחום חיות בר ב"חיים וסביבה", המעלה כמה עקרונות למניעת התנגשות ציפורים בחלונות אקוסטים שקופים: שימוש בסמנים כדוגמת נקודות או קווים, בצפיפות של 60% ומעלה על גבי החלון, מהווה פתרון יעיל ביותר להפחתת התנגשויות; שיבוש חזותי זה גורם לציפור להאט או להתחמק מהחלון ברגע שהיא מבחינה בו. ככל שצפיפות הסמן תגדל, כך גדלה הסבירות להימנעות מוחלטת; צבע הסמן חייב להיות בעל ניגודיות מספקת, הנגזרת מסוג החלון רמת השקיפות וההשתקפות, הנוף ועוצמת האור, ועוד. חברת "נתיבי ישראל" החליטה בשבועות האחרונים לאמץ את עקרונות המסמך בכל הקירות החדשים שיוקמו, ובמקביל בוחנת את אופן יישום העקרונות על קירות שקופים קיימים.

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, אמר: "אנחנו מבינים את הצורך ביצירת קירות שקופים על מנת לא לבודד את שכונות המגורים מסביבתן, אך נדרש גם פתרון לצמצום הפגעות עופות. יש לשלב גם מועצות אזוריות, חברות כבישים אחרות ואת משרד הבינוי והשיכון המקימים קירות מעין אלו בפרויקטים שונים. בנוסף נבחן את יעילות הפתרון בחודשים הקרובים בעזרת כלבים וכלבנים ייעודיים".

אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון: "הקיר הוא חלק מתפיסה סביבתית של השכונה הכוללת שימור זני בעלי חיים שנפגעו מהבניה, מעברים תת קרקעיים לתנים ומינים נוספים, הקמת סוללה נופית והעתקת בריכות חורף וצירת פארק אקסטנסיבי נרחב. לצערנו אנחנו לא יכולים לעצור את כל התוכניות ולהשאיר טבע פראי, אבל כאשר מתקיימת בנייה יש למזער במידת האפשר את הפגיעה בטבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully