וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך בת 7,000 שנה התגלתה בקרקעית הים התיכון. לאן היא הובילה בדיוק?

23.5.2023 / 0:01

שביל שקוע מתקופת האבן אותר מתחת למים, 7,000 שנה מאז ששימש למעבר. ארכיאולוגים מאשרים שהדרך נבנתה ע"י תרבות חוואר העתיקה והמסתורית

דרך בת 7,000 שנה התגלתה מתחת למי הים התיכון/University of Zadar

דרך בת 7,000 שנה התגלתה בקרקעית מי הים התיכון, מולי חופי אי קרואטי, וארכיאולוגים מנסים כעת לפענח - לאן בדיוק היא הובילה? על פי הבדיקות שנערכו, את הדרך סללו אנשי תרבות חוואר העתיקה והיא קישרה בין התיישבות עתיקה שיבה על איים מלאכותיים לאי הקרואטי קורצ'ולה.

על פי הדיווח של האתר המדעי iflscience, השביל מתקופת האבן החדשה (התקופה הנאוליתית) התגלה באתר הארכיאולוגי השקוע סולין, היושב מול חופו של האי הקרואטי קורצ'ולה. לדברי החוקרים, השביל העתיק קישר בעבר את האי ליישוב שישב על אדמה מלאכותית, אך כיום שוכן כ-4 עד 5 מטרים מתחת לפני הים האדריאטי בים התיכון. הארכיאולוגים זיהו לראשונה ב-2021 את שרידי סולין על ידי בחינת תמונות לוויין של המים סביב קורצ'ולה, לאחר שהבחינו במבנה יוצא דופן על קרקעית הים, החוקרים תפסו את השנורקלים והסנפירים שלהם ונכנסו למים העמוקים כדי להביט מקרוב.

בבדיקה שלהם הם נתקלו בחומות של יישוב עתיק שנראה קשור לאי המרכזי ברצועת אדמה צרה והם מאמינים שהאתר נבנה על ידי תרבות חוואר הנאוליתית שחיה בעבר במזרח הים האדריאטי ככל הנראה בשנים 3,500-2500 לפני הספירה. לא הרבה ידוע על התרבות הזו, שכן ההיסטוריה הכתובה של האי חוואר מתחילה רק בשנת 385 לפני הספירה כשהיוונים התיישבו בו והחלו להילחם במקומיים.

קבלו הצצה לתגלית ההיסטורית:

על אף שתיארוך פחמן-14 של חפצי עת שנמצאו שם מצביעים על כך שהיישוב סולין התקיים בשנת 4,900 לפני הספירה בקירוב, החוקרים אומרים שהשביל שהתגלה הוא כנראה ישן יותר בכמה אלפי שנים. הדרך, שעשויה לוחות אבן מוערמים בקפידה ברוחב של כ-4 מטרים, נמצאה קבורה מתחת לשכבות של בוץ על קרקעית הים.

עוד תגליות ארכיאולוגיות
אלו הם שרידי המולדת האבודה של האירופאים הקדמונים, אטלנטיס הבריטית?

תגלית שנויה במחלוקת של 'סדום המקראית' מסעירה את החוקרים


לפי הצהרה שפרסמה אוניברסיטת זאדאר בפייסבוק, הדרך העתיקה חיברה פעם את סולינה לקורצ'ולה וייתכן שהייתה בשימוש לפני 7,000 שנה. כמו שאר היישוב, שביל ההליכה הסלול שרד אלפי שנים הודות לעובדה שהחוף הקרואטי משופע באיים המגינים על האזור מפני גלים גדולים. הארכיאולוג מטה פאריקה מאוניברסיטת זאדאר, שעמד בראש הצוות שאחראי על התגלית, אמר: "המזל הוא שהאזור הזה, בניגוד לרוב חלקי הים התיכון, בטוח מפני גלים גדולים שכן איים רבים מגינים על החוף. זה בהחלט עזר לשמור על האתר והדרך אליו מהרס טבעי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ההצהרה של אוניברסיטת זאדאר:

בזמן שהכריזו על גילוי הדרך מהתקופה הנאוליתית, חשפו החוקרים גם פרטים על המחקר המתמשך שלהם סביב מפרץ גראדינה בצד הנגדי של קורצ'ולה. כאן, הצוות זיהה לאחרונה יישוב שקוע שני בעומק דומה לזה שבסולין, שנראה כמעט זהה לאתר שהתגלה לפני שנתיים. חפירות ראשוניות של חורבות תת-מימיות אלה העלו ממצאים רבים מתקופת האבן, כולל להבי צור, גרזני אבן ושברי אבני ריחיים. כמו אלה שנמצאו בסולין, נראה שגם הפריטים שהתגלו לאחרונה קשורים לתרבות חוואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully