וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופסוף זה קורה: התיירות העולמית בדרך להתאוששות מלאה

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 11:38

השפעותיה של הקורונה, שפגעה קשות בענף התיירות, מתחילות להתפוגג ובמקומות רבים בעולם הרמה חוזרת לזו של ימי טרום המגפה. ההפתעה הגדולה ביותר נרשמה בנתוני התיירות במזרח התיכון

קמפיין שיווק לת"א עבור תיירים מאירופה/צילום: עיר עולם, בימוי: יוסי ירום

ארגון התיירות העולמי (UNWTO) של האו"ם פרסם לאחרונה את נתוני ענף התיירות הגלובליים של הרבעון הראשון של שנת 2023, ומהם עולה כי ההתאוששות בענף מהירה למדי. כך למשל, מהנתונים עולה כי מספר התיירים (מבחינת מספר הכניסות למדינות זרות) הגיע ברבעון זה ל-80% מהרמות שנרשמו לפני פרוץ מגפת הקורונה.

מבחינה מספרית, בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2023 נסעו, טסו והפליגו 235 מיליון תיירים ברחבי העולם - מספר כפול מזה של התקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2022 כולה נסעו ברחבי העולם יותר מ-960 מיליון תיירים - וכאן מדובר בשני שלישים (66%) מהמספרים שלפני מגפת הקורונה.

וכעת הפתעה מקומית: את ההתאוששות הגדולה ביותר רשם אזור המזרח התיכון. למעשה, לא מדובר רק בהתאוששות אלא אף בהיפוך מגמה: המספרים מראים כי מספר הנסיעות אל ומהמזרח התיכון אף גדל בכ-15% בהשוואה לשנת 2019.

נחשפו יעדי החופשה היקרים והזולים ביותר באירופה השנה

לעומת זאת, אירופה הגיעה לרמה של 90% לעומת ימי טרום המגפה, כאשר רבים מהתיירים בה הגיעו למעשה ממדינות אחרות ביבשת עצמה. כלומר, מדובר בתיירות פנים-אזורית. יבשת אפריקה הגיעה ל-88% ויבשת אמריקה ל-85% לעומת שנת 2019. אסיה ואזור האוקיינוס השקט רשמו התאוששות צנועה הרבה יותר - 54% בלבד מהרמות של שנת 2019, אך יש לציין כי באסיה צפויה בקרוב התאוששות ניכרת בשל העובדה שרוב היעדים בה - ובראשן סין - נפתחו שוב לתיירים.

כאשר בוחנים את הנתונים לעומק, בתוך היבשות עצמן, מגלים התאוששות ניכרת במדינות אירופיות ים תיכוניות וכן בצפון אפריקה. שני תתי-אזורים אלו הגיעו לרמה של שנת 2019. גם מדינות מרכז אמריקה, צפון אירופה והאיים הקריביים רשמו התאוששות נאה.

מספרי תיירים בעולם ברבעון ה-1 של 2023. UNWTO, אתר רשמי
רק המזה"ת בפלוס. מספרי התיירים בעולם ברבעון ה-1 של 2023/אתר רשמי, UNWTO

אבל יש כמה אתגרים

זוראב פולוליקאשווילי, המזכיר הכללי של ארגון התיירות העולמי, אומר כי "תחילתה של השנה הדגימה שוב את יכולת ההתאוששות הייחודית של ענף התיירות. במקומות רבים בעולם, אנו מתקרבים ואפילו חוצים את הרמות של ימי טרום המגפה. עם זאת, עלינו לגלות ערנות ולהתכונן לאתגרים שונים - החל מאי יציבות גיאופוליטית, דרך מחסור בכוח אדם בענף התיירות וכלה בהשפעה הפוטנציאלית של משבר יוקר המחייה על התיירות". עוד הוא הוסיף כי עם התאוששות התיירות, על הגורמים בענף לקחת אחריות ולהתמודד עם המשבר האקלימי באופן שיהפוך אותו למנוע צמיחה ופיתוח תיירותי.

על פי נתוני אתר האינטרנט של הארגון, רשם ענף התיירות בשנת 2022 תקבולים בסך של טריליון דולר. במונחים ריאליים, מדובר בגידול של כ-50% לעומת המצב ששרר בשנת 2021, וזאת בזכות ההתאוששות בענף לאחר שיא המגפה. נוסף על כך, מהנתונים עולה כי התיירים ברחבי העולם הוציאו בשנה שעברה כספים ברמה של 64% לעומת ההוצאות שלהם בשנת 2019. אירופה היא זו שנהנתה יותר מכל מקום אחר בעולם מתקבולי תיירות בשנת 2022 (כ-550 מיליארד דולר) שהם 87% מהרמה שנרשמה לפני המגפה. אפריקה הגיעה ל-75%, המזרח התיכון ל-70% ויבשת אמריקה ל-68%. אסיה רשמה את רמת תקבולי התיירות הנמוכה מכל - 28% בלבד. הסיבה לכך נעוצה בסגירת הגבולות הממושכת של יעדים רבים ביבשת.

עוד בוואלה!

תכירו גם אתם: כך האירופאים מוזילים את חופשת הקיץ שלהם השנה

לכתבה המלאה
דובאי. ShutterStock
את ההתאוששות הגדולה ביותר ברבעון זה רשם אזור המזרח התיכון. תיירים בדובאי/ShutterStock

מה צופן לנו העתיד?

תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2023 תואמות לתרחישים שחזו בארגון התיירות העולמי. אלו דיברו על רמות של 80%-95% מהרמה של שנת 2019. מומחי הארגון סבורים עוד כי עונת השיא הקרובה (מאי עד אוגוסט) בחצי הכדור הצפוני (ארצות הברית, אירופה, צפון אפריקה, אסיה ועוד) תרשום הישגים מצוינים. כמו כן, על פי כל התרחישים בארגון התיירות, עונה זו עשויה להיות טובה בהרבה מזו שבשנה הקודמת.

עם זאת, התאוששות ענף התיירות כרוכה גם בכמה אתגרים לא פשוטים. פאנל המומחים של הארגון צופה כי המצב הכלכלי נותר הגורם העיקרי שעלול להכביד על ההתאוששות הצפויה בשנת 2023. בין השאר, מדובר באינפלציה גבוהה ובעליית מחירי הנפט, המתורגמות לעלויות תחבורה ולינה גבוהות יותר מבעבר. כתוצאה מכך, סבורים כי תיירים רבים צפויים לחפש יותר ויותר דילים המציעים תמורה לכסף. או במילים פשוטות: חופשות קרובות יותר לביתם. נוסף על כך, גם חוסר הוודאות הנובע מהמלחמה באוקראינה וכן ממתחים גיאופוליטיים אחרים שמתחילים לבצבץ על פני השטח במקומות אחרים, מביא אף הוא סיכון ממשי להתאוששות התיירות העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully