וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל כלח: טיול אל פריחת השושן הצחור בכרמל

אחרי שכל פרחי המוכרים סיימו את הופעתם, מגיע תורו של אחד מהפרחים הכי מרשים בארץ - השושן הצחור - שנחשב כנכחד לפני כמאה שנה, אולם התגלה בכמה מוקדים בצפון הארץ. מסלול טיול לנחל כלח בכרמל, היכן שהוא פורח תמיד בתחילת מאי

טיול בנחל אורן בכרמל/צילום: איל שפירא

לתקופה קצרה בשנה, אחרי שכל ה"כוכבים" - כלניות, צבעונים, סחלבים וכדומה - סיימו לפרוח, מגיע תורו של הפרח המרשים מכולם - השושן הצחור, גיאופיט ממשפחת השושניים, בעל בצל גדול ופרחים לבנים גדולים.

מדריכי בית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע ממליצים על מסלול הליכה משפחתי בנחל כלח שבכרמל, בשיא פריחת השושן הצחור ובלוקיישן שיש בו ריכוזים מרשימים של הפרח המיוחד. המסלול אטרקטיבי ויפה בזכות החורש הים תיכוני הצפוף, מחשופי הסלע הדרמטיים והנוף לים התיכון, ואם יתמזל מזלכם - תהיו בו כמעט לבד.

שושן צחור. שגיא מלמן, החברה להגנת הטבע
גיאופיט ממשפחת השושניים, בעל בצל גדול ופרחים לבנים גדולים. שושן צחור/החברה להגנת הטבע, שגיא מלמן
שושן צחור בנחל כלח בכרמל. פזית שביד שייט, החברה להגנת הטבע
נמצא בסכנת הכחדה ופורח בכרמל ובגליל. שושן צחור בנחל כלח/החברה להגנת הטבע, פזית שביד שייט

"כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת"

בשיר השירים, מתואר השושן "כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת", וממחיש עד כמה בולט השושן בין הצמחייה בעונה בה פורחים קוצים רבים. השושן פורח על עמוד גבוה עם פרחים לבנים גדולים, נמצא בסכנת הכחדה ופורח בכרמל ובגליל. השושן הצחור מוגן ולכן אין לקטוף אותו.

חשיבותו של השושן הצחור כסמל בדת הנוצרית, גרמה לאיסוף ולעקירה רבה של בצלי שושן בארץ-ישראל על ידי צליינים מאירופה. בתחילת המאה ה-20, נדמה היה כי הצמח, שככל הנראה היה נפוץ בעבר, נכחד מהארץ. בשנת 1925 התגלה בצל של שושן ברכס פקיעין בגליל העליון ולאחר מכן, המין התגלה גם באזור נחל יגור בכרמל.

עם השנים התגלו עוד מספר אתרים בארץ שבהם גדל שושן צחור, אך הצמח עודנו נחשב בסכנת הכחדה. כיום השושן הצחור גדל בישראל, לפי הידוע, בכרמל ובשלושה אתרים בגליל העליון: נחל כזיב, הר שזור ורכס פקיעין. בתי גידול אלה חשובים מאוד לשימור, הן בשל התיירים הנוצרים, והן משום היותם גבול התפוצה הדרומי של המין.

שושן צחור בנחל כלח בכרמל. פזית שביד שייט, החברה להגנת הטבע
חשיבותו של השושן הצחור בנצרות, גרמה לאיסוף ולעקירה של בצליו על ידי צליינים/החברה להגנת הטבע, פזית שביד שייט
הצניר בשביל השקוף בכרמל. בית ספר שדה חוף הכרמל, החברה להגנת הטבע
מצוק קעור שנחשב לתופעה גיאולוגית ייחודית. הצניר בנחל כלח/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה חוף הכרמל

סיפור דרך

מי שרוצים לטייל במסלול מלא (מסלול קווי, 2.5 ק"מ) - משאירים רכב אחד בחניון שוויצריה הקטנה בכרמל ונוסעים לתחילת המסלול בחניון פיתולים. משם, יוצאים עם סימון השבילים האדום, הדרך רחבה ונוחה בירידה מתונה. פריחת ראשית הקיץ מלווה את הדרך עד שנפתח נוף מרשים לים. מחפשים את ריכוזי הפריחה במדרונות מימין לשביל.

מכאן, אפשר להסתובב ולחזור על עקבותיכם חזרה לרכב, ומי שרוצים להמשיך במסלול ימשיכו עם השביל האדום עד שמגיעים לגשר בנוי מימי המנדט הבריטי בארץ באפיק נחל כלח, וממשיכים עם השביל האדום במגמת עלייה.

מי שירצו להגיע לרכב בשוויצריה הקטנה במסלול הקל (הלוך-חזור, קילומטר לכל כיוון), ימשיכו בעלייה מתונה עם נופים מרהיבים למצוקים של נחל כלח והים, עד שיגיעו לחניון.

מי שיבחרו במסלול האתגרי יותר יעברו למסלול הירוק (כ-100 מ' אחרי הגשר) ומשם יטפסו על הסלעים בעלייה קצרה אך תלולה לכיוון החניון. מומלץ מאוד לחפש את הסימון השקוף בדרך (לבן-שקוף-לבן). השביל הזה יוביל אתכם בהליכה קצרה אל צניר, מעין מצוק קעור שנחשב לתופעה גיאולוגית ייחודית. משם חוזרים חזרה לשביל הירוק ואחרי כמה צעדים כבר מגיעים לחניון.

הצניר בשביל השקוף בכרמל. בית ספר שדה חוף הכרמל, החברה להגנת הטבע
הצניר בשביל השקוף בכרמל/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה חוף הכרמל

לטיול יצאנו

איך מגיעים: ב-waze: חניון פיתולים. פירוט: נוסעים לכיוון בית אורן, מיד אחרי הפנייה לקיבוץ פונים ימינה (לפני חוות הסוסים) לדרך עפר שמובילה לחניון. ניתן לטייל במסלול הלוך-חזור, או להשאיר רכב בחניון שוויצריה הקטנה.
רמת קושי: קלה. אפשר לבחור במסלול קצר יותר אתגרי.
מיועד: משפחות, זוגות, אוהבי פריחה.
תקופה מומלצת: כל השנה ובייחוד בתחילת מאי, תקופת פריחת השושן הצחור
נגישות: המסלול אינו נגיש
דגשים חשובים: בעונה זו חשוב לטייל עם נעליים סגורות, כמו כן חשוב להצטייד במים וכובע. הטיול בשמורת טבע ולכן אסור לקטוף פרחים ויש לקחת עמכם כל פסולת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully