וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הפקקים: אלה הדברים שתראו בטבע רק בבוקר

עודכן לאחרונה: 8.4.2023 / 22:36

אתרי הטבע בישראל הפכו מזמן לאטרקציה מרכזית בחגים שמושכת מטיילים, אך מעטים מכירים את היתרון של הגעה בשעות המוקדמות, ובוחרים להגיע בשעות העומס. הנה הדברים המיוחדים שתוכלו לראות אם תגיעו מוקדם בבוקר, ועל הדרך תימנעו מפקקים

גלישת עננים, מכתש רמון/צילום: ג'מיל אטרש, רט"ג

חג הפסח פה, ויחד איתו מגיעה גם תקופת הטיולים של משפחות רבות בישראל. מעבר לחוויה המיוחדת שצוברים בחג זה מדי שנה עם המשפחות והחברים, מצטרף לחגיגה עוד נדבך, לעיתים קצת מתסכל - העומס בכבישים ובאתרים השונים עצמם, שיכולים להשפיע ולהעיק על חוויית הביקור.

לעוד מסלולים והצעות לטיולים בחג - היכנסו לעמוד פסח של וואלה! תיירות

"בפסח יוצאים המוני מטיילים לטיולים בשעות העומס ונתקעים בפקקים, אך מה אם נאמר לכם כי אנחנו דווקא ממליצים לכם לראות את הטבע בשעות המוקדמות? בטיול מוקדם תרוויחו את הטבע, כפי שהוא, ואת שיא היופי שלו לפני שכל המטיילים מגיעים", אמר אור כהן, מנהל השיווק ברשות הטבע והגנים. בעזרת אנשי הרשות, אספנו לכם המלצות למספר אתרים בארץ שבהם תוכלו ליהנות במיוחד בשעות הבוקר.

שמורת הטבע עין גדי

שמורת הטבע עין גדי היא מהשמורות המוכרות בארצנו. מדובר בנווה מדבר מיוחד במינו השופע במסלולי טיול מקסימים המתאימים לכל רמה ובכל שעה, אך דבר אחד ספציפי ומיוחד, קורה בבוקר. היעל הנובי, המככב גם בסמל רשות הטבע והגנים, מותאם לחיים באזורי מצוקים וסלעים, והשמורה היא ביתו של עדר יעלים מן הגדולים בארץ. עם זאת, כיוון שהיעלים, שהתרגלו לנוכחות בני האדם נמלטים בזריזות כשהם חשים בסכנה, השעות הטובות ביותר להגיע ולראות אותן הן שעות הבוקר המוקדמות בהן אין עומס באתר, ובעלי החיים מסתובבים בחופשיות. תקופת האביב היא תקופת ההמלטות ואולי תזכו לראות את הגדיים הקטנים. כמובן שאין להאכיל את בעלי החיים, זה פוגע בהם.

יעל בשמורת עין גדי. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
יעל בשמורת עין גדי/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

מכתש רמון

המכתשים, הנראים כקערות עצומות שנפערו ברכסי הנגב, הם תופעת טבע ייחודית בעולם. מכתש רמון הוא המכתש הגדול והמרשים ביותר, והביקור בו מאפשר למטיילים הצצה לקסמיו ולסודותיו של המדבר, אך ישנה גם תופעת טבע מיוחדת ועוצרת נשימה שמעטים מכירים ותוכלו לראותה בשעות הבוקר - גלישת העננים, המתרחשת בשעות הזריחה כאשר הלילות בהר הנגב נעשים קרים והימים עדיין חמים למדי. חום היום מעלה את רמת הלחות באוויר עקב אידוי רב והלחות מתעבה לטיפונות קטנטנות שיוצרות עננים.

עננים, כדרכם נוטים להתרכז במקומות נמוכים וכך, העננים שנוצרים באזור מצפה רמון זולגים וגולשים להם אל המקום הנמוך יותר - המכתש עצמו, ונראים כשמיכות רכות המכסות את מדרונות המצוקים. אם תשנו בחניון הלילה תוכלו לצפות בתופעה עם הזריחה ותהיו קרובים ליציאה אל מסלולי הטיול.

גלישת עננים במכתש רמון. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
גלישת עננים במכתש רמון/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש

גן לאומי כוכב הירדן

עם התארכות הימים וההתחממות, מתחילה נדידת האביב לכיוון צפון, לאחר שהעופות מתעוררים מתרדמת החורף ושיאה מגיע במהלך מרץ-אפריל. מיקומו הייחודי של המבצר בכוכב הירדן על ציר הנדידה מאפשר לראות את העופות הנודדים במרחק נגיעה. את העופות הנודדים ניתן לראות החל מהשעה 10:00 בבוקר כאשר יש מספיק אוויר חם המאפשר להם לעוף ולכן מומלץ להגיע לאתר עוד קודם, להתמקם, וליהנות מהמחזה המרהיב. לרוב, רשות הטבע והגנים מעבירה פעילויות בעונה זו באתרים הנמצאים על ציר הנדידה ובהם כוכב הירדן, ומומלץ להתעדכן באתר.

גן לאומי כוכב הירדן. אריאב בולדו, רשות הטבע והגנים
גן לאומי כוכב הירדן/רשות הטבע והגנים, אריאב בולדו

שמורת טבע נחל חרמון (הבניאס)

שמורת הטבע נחל חרמון (הבניאס) היא אחת מן השמורות היפות ביותר בישראל, המושכת אליה המוני מבקרים בזכות המפל היפהפה שנמצא במרכזה שהוא הגדול בישראל, ובו זרם מים שוצף בכל ימות השנה אשר מעליו נמתח שביל תלוי. אך דבר אחד ייחודי תוכלו לראות בשמורה אם תגיעו מוקדם מאוד ויתמזל מזלכם - סלמנדרות.

הסלמנדרות הן סוג דו חיים במשפחת הסלמנדריים להן צבעים עזים של שחור וצהוב/כתום אשר נקשרות במיתולוגיה ל"יסוד" האש. מאפייניהן של הסלמנדרות גורמים לכך שהן יוצאות כאשר קריר יותר, בלילות, ובעיקר לאחר כמה ימי גשם. חג הפסח הקרוב שמגיע לאחר מספר ימים גשומים הוא הזדמנות נהדרת, ויכול לראות שתצליחו לראות כמה מהן מטיילות ברחבי השמורה רגע לפני שהן חוזרות חזרה למחבואן.

סלמנדרה בצפון. דניאל חכם, רשות הטבע והגנים
סלמנדרה בצפון הארץ/רשות הטבע והגנים, דניאל חכם

שמורת טבע חי בר יטבתה

חי בר יטבתה מאקלם בעלי חיים שהוזכרו בתנ"ך, נכחדו והושבו לטבע על ידי רשות הטבע והגנים. בשמורה, נוצר ספארי של ממש בו אפשר לנסוע ברכב הפרטי בין עדרי החיות הטבע ללא מחיצות וללא כלובים. שעות הבוקר המוקדמות, מומלצות במיוחד לביקור בשמורה כיוון שבשעות אלה מתקיימת האכלה של בעלי החיים במקום ותוכלו לראות בין היתר פראים, ראמים לבנים, ערודים, דישונים ועוד.

במרחב השמורה יש גם עדר של צבאי נגב השוהים באזור באופן טבעי וכן צבי השיטים - תת-מין נדיר מאוד של צבי ארץ ישראלי. אז אם אתם גם ככה בדרך לאילת, זהו זמן מעולה לעצור לביקור שלא ישאיר אדיש אף ילד ומבוגר ולהנות מהחי והצומח שרק שמורה זו יכולה להציע. תקופת האביב היא תקופת ההמלטות וניתן לראות את הצאצאים שהצטרפו לגרעין הרבייה.

ראמים בשמורת טבע חי בר יטבתה. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
ראמים בשמורת טבע חי בר יטבתה/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

שמורת טבע בתרונות בארי

שמורת טבע בתרונות בארי כשמה כן היא - שמורה מיוחדת בדרום הארץ המציגה נופי בתרונות נדירים בקרקעות לס ומפגש מיוחד של צמחייה מדברית עם צמחייה ים תיכונית. יחד עם הצמחייה היחודית, בעלי החיים נהנים באזור משטחים נרחבים פתוחים, מה שמאפשר את קיומן של אוכלסיות יונקים גדולות בהן צבאים ארצישראליים, אותם תוכלו לראות בטיול מוקדם באזור, רגע לפני שמגיע קהל מבקרים גדול שמבריח אותם. בנוסף לכך, תוכלו לראות גם חגלה, סוג של עוף המתהדר במקור ורגליים אדומים וחזה בעל צבע אפור-תכלת. ברי המזל, יוכלו אך לראות את העיט שמשי, סוג של עיט גדול וארוך מאוד, ואחד העיטים היפים ביותר באזורינו.

צבאים בשמורת בארי. נעם ליניק, רשות הטבע והגנים
צבאים בשמורת בארי/רשות הטבע והגנים, נעם ליניק

שמורת טבע החולה

שמורת טבע החולה הוא אתר בעל חשיבות עולמית לעופות מים ובית גידול לח חשוב ביותר במזרח התיכון. מדובר בשמורת הטבע הראשונה שהוקמה בישראל והיא משמשת כמרכז נדידה חשוב מאוד עבור עופות וציפורים ממינים שונים המגיעים למקום מכל מקום בעולם. אנו ממליצים מאוד להגיע לאתר בכל הגילים. בתקופה הקרובה בשעות הבוקר ניתן לראות באתר גם שקנאים - עופות מים גדולים, מבין הגדולים בעופות המעופפים.

אגמון החולה. עינבר שלומית רובין, קק״ל,
הכי כדאי לראותם בבוקר. שקנאים בהחולה/עינבר שלומית רובין, קק״ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully