וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בתיעוד ראשון מסוגו של כרישים גדולי-פה, המין הנדיר בעולם, לפני הזדווגות

28.3.2023 / 0:02

שני כרישים מהמין הנדיר ביותר בעולם נתפסו במצלמה שוחים מול חופי סן דייגו במה שהחוקרים מאמינים שהיה השלב שלפני ההזדווגות. מדובר בתיעוד ראשון של שני כרישים גדולי-פה שוחים יחד בים הפתוח

תיעוד של שני כרישים גדולי פה/Val Costescu, , David Stabile, and Andrew Chang

סרטון נדיר מציג שני כרישים גדולי-פה שוחים מול חופי סן דייגו, כשהוא התיעוד היחיד של המדענים שחושף מידע על חייהם החברתיים של הכרישים מהמין הזה - מין נדיר ביותר של כריש החי במים עמוקים, שהתגלה לראושנה רק ב-1976.

הסרטון שפורסם החודש, צולם על ידי דייגים בתחילת ספטמבר 2022, וההשארה היא שהוא מראה את היצורים הימיים בטקס חיזור - והוא אחד מקומץ תצפיות מאוד קטן שלהם. ב-50 השנים שחלפו מאז התגלה המין, נאספו רק 273 תצפיות, רובן של כרישים גדולי-פה שנלכדו בציוד דיג. רק חמישה כרישים נצפו שוחים בחופשיות בטבע, ומעולם לא נראו שניים שוחים יחדיו. כעת, מחקר חדש המנתח את הצילומים מצביע על כך ששני הכרישים עסקו בחיזור או בהתנהגות קדם-הזדווגותית.

"הסקרנות של הדייגים הללו הועילה לתחום בכללותו", אמר ל- Live Science מחבר המחקר זכארי סקלטון, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. "10 הדקות שהיו לדייגים עם הכרישים מכילות את הידע היחיד שיש לנו על התנהגותם החברתית של הכרישים הללו".

עוד בנושא:

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

כריש גדול פה מגיע בדרך כלל לאורך של 5.5 מטרים ומשקלו יכול להגיע ל-1,215 קילוגרמים. הכריש מסנך את מזונו מתוך המים כשפיו הענק פעור לרווחה - והוא ניזון מפלנקטון ומדוזות. מין זה של כריש אינו דומה לשום כריש אחר המוכר למדע, ולפיכך קיבל סיווג משלו למשפחה כרישים גדולי פה.

"זה די נדיר לראות אחד מהם, שלא לדבר על שניים ששוחים על פני השטח במהלך היום", כריסטופר ג'י לואו, מנהל מעבדת הכרישים באוניברסיטת קליפורניה סטייט לונג ביץ', שלא היה מעורב במחקר, אמר ל- Live Science. כדי להבין טוב יותר את התנהגות הכרישים, סקלטון ועמיתיו ניתחו את הצילומים לאור כל מה שיכלו למצוא בספרות על התנהגויות חברתיות של כרישים מסנני מזון אחרים, כמו כריש ענק (Cetorhinus maximus) וכריש לווייתני (Rhincodon typus). "מכיוון שהמפגש היה כל כך קצר, היינו צריכים להסתמך מאוד על מחקרים ומינים אחרים כדי לנסות ולהבין מדוע הכרישים היו על פני השטח, מדוע הם היו יחד ומדוע דווקא במקום הספציפי הזה", אמר סקלטון.

זה מה שידוע על הכריש המסתורי הזה

איברי המין הזכריים הנראים לעין העלו כי הקטן מבין שני הכרישים הוא זכר. על אף שהצוות לא הצליח לאשר את מינו של הכריש השני, הם קבעו שכנראה מדובר בנקבה, בהתבסס על היעדר איבר מין ברור לעין וסדרה של צלקות על גבה בדומה לצלקות ההזדווגות שנמצאו על נקבות כרישים ממינים אחרים.

בהתחשב בכך שהזכר עקב מקרוב אחר נקבת הכריש המשוערת ושאף אחד מהכרישים לא נראה מנסה לאכול, החוקרים הגיעו למסקנה שסביר להניח שהצילומים משקפים מעין טקס חיזור. התוצאות פורסמו ב-13 במרץ בכתב העת Environmental Biology of Fishes.

"לתצפית האנקדוטית הזו יש את כל הסממנים של התנהגות קדם הזדווגותית", אמר קרל מאייר, חוקר שותף במעבדת מחקר הכרישים במכון הוואי לביולוגיה ימית, שלא היה מעורב במחקר, ל- Live Scienc. "אנחנו עדיין יודעים מעט יחסית על הביולוגיה והאקולוגיה של כרישים גדולי פה ולכן התצפית הזו היא תוספת מעניינת להבנתנו את המין הזה".

ניל המרשלאג, מנהל תוכנית מחקר ושימור הכרישים באוניברסיטת מיאמי, התרשם באופן דומה: "ההתנהגות החברתית של כרישים אלו היא עדיין כמו קופסה סגורה עבור מדענים - ותצפיות כמו אלה מרגשות ומייצרות קבוצה של שאלות ותיאוריות שניתן לבחון אותם במחקרים עתידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully