וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה לארכיאולוגים: מסדרון נסתר התגלה בפירמידה הגדולה של גיזה

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 9:15

הפירמידה, שנחשבת לעתיק מבין שבעת פלאי תבל והיחיד ששרד, לא מפסיקה להפתיע את החוקרים. המסדרון הסמוי שהתגלה בה עשוי להוביל לתגליות נוספות

מסדרון התגלה בפירמידה הגדולה של גיזה במצרים/צילום: רויטרס

האם הגילוי המרעיש הזה במצרים, יוביל את החוקרים לגילויים נוספים בדמות חללים סודיים נוספים? לא נותר אלא להמתין ולראות.

רק בחודש שעבר דיווחנו כאן בוואלה! תיירות על פתיחתו לציבור של קבר מרהיב בן 4,000 שנים, וכעת מתפרסמות בעולם ידיעות על גילויו של מסדרון נסתר, שאורכו כתשעה מטרים, המצוי בסמוך לכניסה הראשית של הפירמידה הגדולה של גיזה שבמצרים, שנבנתה לפני כ-4,500 שנים.

בפירמידה, הנחשבת לאחרון מבין שבעת פלאי בעולם שעדיין ניצב על תילו, נערכות מאז שנת 2015 סריקות מתמשכות, תוך שימוש בכלי הדמיה מתקדמים העושים שימוש בטכנולוגיית אינפרה-אדום וטכנולוגיות נוספות. סריקות אלו מבוצעות כחלק מפרויקט Scan Pyramids הבינלאומי, שנועד לחקור את פנים הפירמידות בדרכים שאינן פולשניות.

הפירמידה הגדולה של גיזה במצרים. רויטרס
נחשבת לאחרון מבין שבעת פלאי בעולם שעדיין ניצב על תילו. הפירמידה הגדולה של גיזה/רויטרס
מסדרון התגלה בפירמידה הגדולה של גיזה במצרים. רויטרס
מה יגלו בסופו? המסדרון שהתגלה בפירמידה הגדולה/רויטרס

מה יתגלה מתחת למסדרון?

גורמים רשמיים במצרים ציינו כי המסדרון ה"חדש" שנחשף עשוי להוביל למידע נוסף על המבנה. "נמשיך בתהליך הסריקה כדי שנוכל להבין מה ניתן יהיה לגלות מתחת למסדרון, או שמא נגלה שאפשר להגיע רק עד לסופו", אמר מוסטפא ווזירי, מנכ"ל מועצת העתיקות העליונה של מצרים.

הפירמידה הגדולה נבנתה כקבר מונומנטלי בשנת 2560 לפני הספירה בקירוב, בתקופת שלטונו של פרעה ח'ופו (בסביבות 2551 לפנה"ס עד 2528 לפנה"ס). במקור, גובהה היה כ-145 מטרים, אך כיום גובהה כ-139 מטרים, וזאת בשל תהליכי בלאי שהתחוללו במרוצת הדורות. למעשה, עד לבנייתו של מגדל אייפל בפריז בשנת 1889, היא נחשבה למבנה הגבוה בעולם שנבנה בידי האדם.

בוני הפירמידה תכננו חמישה תאים מעל חדר הקבורה של פרעה ח'ופו, והחוקרים סבורים כי בנייתם נועדה ליצור חלוקת משקל מאוזנת יותר בחלקו הפנימי של המבנה העצום בגודלו. ווזירי מוסיף ומציין כי ייתכן שלפרעה ח'ופו היה יותר מחדר קבורה אחד. לדבריו, ייתכן שגם מסדרון זה נועד לאיזון המשקל, או מאידך - להוביל את תא סודי החבוי בעומק המבנה.

מסדרון התגלה בפירמידה הגדולה של גיזה במצרים. רויטרס
המסדרון ה"חדש" עשוי להוביל למידע נוסף על המבנה. מסיבת העיתונאים שחשפה את הממצא/רויטרס

לא מפסיקה להפתיע

הניו יורק פוסט מדווח כי המסדרון החבוי הזה מצטרף לגילויי-עבר נוספים שהתגלו בפירמידה. כך למשל, בשנת 2022 פרסמו מדענים מחקר שהציג את מה שהם כינוי "שני חללים מסתוריים" בתוך הפירמידה.

חללים אלו הופיעו בסריקות שנערכו מספר שנים קודם לכן. "אנו מתכננים להציב מערכת חישה עם רגישות הגדולה פי 100 מזו של ציוד הסריקה ששימש לאחרונה בפירמידה הגדולה", כתבו החוקרים. "מאחר שהגלאים הללו גדולים מאוד, אי אפשר למקם אותם בתוך הפירמידה, ולכן נקטנו בגישה שונה: נציב אותם מחוץ לה, ונניע אותם לאורך בסיסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully