וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השילוש הקדוש: פריחת האירוס הלבנה, תצפית וטבילה

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 9:43

אחד הפרחים שמצליחים להוציא משלוותם רבים וזוכה לעליות רבות לרגל, הוא המופע השומרוני של האירוס ההדור, שכמעט ונכחד מהארץ, ובימים אלה פורח. על הדרך גם סידרנו לכם תצפית מרהיבה וטבילה במעיין מצנן

איריס הדור איריס השומרון. שטובי,
קבלו את המופע השומרוני של האירוס ההדור, שפורח עתה/שטובי

ישנם אירועי פריחה שמצליחים לרגש לא רק חובבי טבע, אלא את כל מי שנחשף אליהם - בין אם בכוונה ובין אם במקרה. אבל מי שפעם ראה במקרה או שמע "על הדרך" מחברים, להבא ייסמן מראש ביומן את תקופות הפריחה, יצטייד במפה (או מיקום בווייז), וכבר לא יפספס את האירוע, בטח כשמתחילה פריחת האביב.

אחד הפרחים שמצליחים להוציא משלוותם רבים וזוכה לעליות רבות לרגל, הוא המופע השומרוני של האירוס ההדור. אז ביקשנו ממרכז סיור ולימוד שומרון להאיר את עיננו בנוגע לנקודות טיול, שבהן תוכלו לראות את האירוס המיוחד.

האירוסים (או איריסים, כפי שנכון יותר לכנותם) הם כולם פרחים מרשימים, והמרשימים שבהם הם אירוסי ההיכל. ביניהם, פורח בגוון בהיר ואצילי האירוס ההדור. אירוס זה הוא אנדמי - כלומר, צומח רק בישראל, וצומח בעיקר בגליל המזרחי. בסוף המאה ה-19 הוא כמעט ונכחד מהארץ בעקבות ביקוש עצום שהיה לו על-ידי גננים באירופה, והביא את תושבי הגליל להוציא ולמכור את קני השורש שלו. גם היום זהו צמח נדיר ביותר, מוגן, כמובן, ובסכנת הכחדה. לשמחתנו, התגלתה אוכלוסייה של האירוס ההדור גם במזרח השומרון. אוכלוסייה זו נחשבת לפי חלק מהבוטנאים לתת-מין נפרד.

איריס הדור איריס השומרון. שטובי,
פורח בגוון בהיר ואציל. אירוס הדור/שטובי
איריס הדור איריס השומרון. יונתן בלומנטל,
אירוס השומרון (הדור) נמנה עם אירוסי ההיכל/יונתן בלומנטל

פרחים זה נחמד, אבל מה עם טבילה?

המקום הנוח ביותר לראות את האירוס ההדור בשומרון, הוא בשכונת הנקודה הכפרית שביישוב/התנחלות איתמר. ניתן לרשום בווייז 'הנקודה הכפרית איתמר', וכשמגיעים, יש לנסוע עד הפחים והאמבולנס, ומשם ברגל בשביל קצר. אחרי הליכה של כחצי דקה כבר תראו את מקבצי הפרחים המקסימים. איתמר הוא יישוב דתי ולכן המקום אינו מתאים לביקורים בשבת.

מי שימשיך מהנקודה הכפרית עוד כשלוש דקות נסיעה מזרחה על רכס גדעונים, יגיע אל השער האחורי של איתמר, שמצדו החיצוני נמצאת בריכה מלאכותית מתוקה שזכתה לשם "מעיין אירוס השומרון", שכמובן נקראית על שם הפרח היפהפה.

שני אתרים יפים נוספים שבקרבתם ניתן לצפות בפרח המרהיב (ואת שניהם ניתן למצוא בווייז) הם "מצפה בניו" - גבעת תצפית מושקעת ויפה, שהוקמה ממזרח לכביש שבין איתמר לאלון מורה לזכרו של בן יוסף לבנת ז"ל, שנרצח בקבר יוסף שבשכם ב-2011. האתר השני הוא "עין כפיר" - מעיין צלול ויפה שבו שתי בריכות בנויות - אחת עמוקה ואחת רדודה, ונקבת מים מהתקופה הרומאית. המעיין נמצא ממערב לכביש העולה לאלון מורה, על הר כביר. שני אתרים אלו נמצאים במחק של כעשר דקות נסיעה מהנקודה הכפרית.

עוד בוואלה!

אביב של צבעים: הפרחים שתראו בטיולי החג

לכתבה המלאה
איריס הדור איריס השומרון. שטובי,
הצמח כמעט ונכחד מהארץ בעקבות ביקוש שהיה לו באירופה/שטובי
מעיין עין כפיר. דרור אטקס,
אם כבר באזור, בואו לטבול ביום חם. מעיין עין כפיר/דרור אטקס

ולפני שהולכים, תצפית לפנים!

אחרי שהתרשמתם מאירוס השומרון, תוכלו להעפיל (ברכב) למרומי הר כביר - השפיץ של השומרון - שם מחכה לכם תצפית נהדרת אל הרי הגלעד ובקעת הירדן במזרח, בצפון ההרים טמון, גדיר, בזק, הגלבוע, הגליל, ובימים טובים גם את החרמון. ממערב רואים את הר עיבל והרי צפון השומרון, וממש מתחת שוכנת העיר שכם ועמק בית דג'ן המהמם.

מהר כביר נשקפים גם מורדותיו הצפוניים של הרכס, שיורדים אל נחל תרצה, ובהם התגלה לראשונה האירוס השומרוני בשנת 1912 על ידי הבוטנאי האמריקני דינסמור. בשנת 1942 מצא אותו שוב סטודנט צעיר ומוכשר לבוטניקה - טוביה קושניר ז"ל, שנהרג שש שנים מאוחר יותר בשיירת הל"ה, שעשתה את דרכה אל גוש עציון הנצור (על שמו הפרח אירוס טוביה). טוביה הגיע אל אזור שכם עם שני חברים במטרה לחפש את האירוס הנדיר, אבל נתפס ונחקר על ידי שוטרים בריטים שלא אהבו את השיטוט שלו באזור ובחנו את ידיעותיו בבוטניקה כדי לאמת את טענתו בדבר סיבת ההגעה. רק אחרי שהפגין ידע רב בתחום, שוחררו טוביה וחבריו, ואף זכו לשמוע מהקצין הראשי במקום איפה נצפה הפרח המרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully