וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי עם משבר זהות: לפעמים הוא צרפתי ולפעמים ספרדי - תלוי בעונה

17.3.2023 / 0:01

אי הפסיון שוכן בין צרפת לספרד והינו בבעלות ספרדית מה-1 בפברואר עד ה-31 ביולי מדי שנה - ובבעלות צרפת בשאר חודשי השנה. מוזרתו וההיסטוריה שלו מושכת אליו מבקרים מרחבי העולם - אבל כלל לא פשוט לבקר בו

האי שמחליף ידיים בין ספרד לצרפת כל חצי שנה/@reallifegeo

לאי המסכן הזה יש משבר זהות רציני: במחצית מהשנה הוא ספרדי ובמחצית השנייה הוא צרפתי. אי הפסיון הבלתי מיושב שוכן בנהר בידסואה, בין העיירות איירון (שבספרד) להנדיי (שבצרפת). מעמדו הצרפתי-ספרדי נובע מהסכם הפירנאים שנחתם בשנת 1659.

מאז אמצע המאה ה-17, האי, שאורכו 200 מטרים ורוחבו 40 מטרים, נשלט על ידי ספרד מה-1 בפברואר עד ה-31 ביולי, אז הוא נמסר לצרפתים - השולטים באי מ-1 באוגוסט עד 31 בינואר.

איך נוצר המצב? ב-7 בנובמבר 1659 אירח האי - שנחשב למרחב ניטרלי - את החתימה על הסכם הפירנאים, הסכם שלום בין לואי ה-14, מלך צרפת, לפיליפה הרביעי, מלך ספרד, שסיים את מלחמת צרפת-ספרד שהחלה ב-1635. המשא ומתן התנהל באי הפסיון, השוכן על הגבול בין שתי המדינות, שנותר מאז קוֹנְדּוֹמִינְיוֹן (טריטוריה שמספר מדינות חולקות עליה סמכות שווה) צרפתי-ספרדי.

מונוליט מאבן הוקם על האי בשנת 1861 - כשעל הצד הפונה לספרד מופיע כיתוב בשפה הספרדית, בעוד כיתוב צרפתי חרוט בצד הפונה לצרפת, כך מדווח באתר הטיולים Fascinating Spain.

זה לא היה האירוע ההיסטורי המשמעותי היחיד שהתרחש באזור הזעיר הזה. בשנת 1660 מריה תרזה מספרד אמרה שלום לאביה, המלך פליפה הרביעי, לפני שחצתה לצרפת כדי להפוך לאשתו של המלך הצרפתי לואי ה-14. האירוע נכנס לספרי ההיסטוריה בתור "המפגש באי הפסיון".

מאוחר יותר, בשנת 1721, המלך לואי ה-15 פגש באי את מי שרצה לקחת לאישה, מריאנה ויקטוריה מספרד. למרבה הצער, השנים מעולם לא הפכו לזוג רשמי, שכן לואי נישא בסוף למריה לשצ'ינסקה, בת למשפחת אצילים פולנית בולטת.

האתר שסוקר את תיירות חבל הבאסקים מגלה שהאי שימש לאורך ההיסטוריה גם למטרת חילופי שבויים בין המדינות.

עוד איים מוזרים
האי שבו חיים בחושך 24/7 ומסתבר שזה לא כל כך רע

תיעוד מפחיד מהאי הנטוש ש-160 אלף אנשים מתו בו ולתיירים אסור להכנס אליו

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

למרות ששמו מרמז אחרת, אין פסיונים (עופות) על האי. לפי Fascinating Spain, כשהסופר ויקטור הוגו ביקר באי ב-1843, הוא התרעם על שראה עליו "לכל היותר פרה ושלושה ברווזים", אך לא ראה כלל פסיונים.

כיום הגישה לאי מוגבלת. הציבור הרחב רשאי לבקר בו רק בימי מורשת מיוחדים שנקבעו להנצחת האמנה ההיסטורית. על אף שנהר בידסואה נמצא בגאות - עם מים זורמים לים הקנטברי - ניתן להגיע לאי לעיתים ברגל מספרד.

העיירה הבסקית אירון שוכנת בצד הספרדי של הנהר. לאחר התבוננות בנוף של אי הפסיון מגדות הנהר, המבקרים יכולים להתפעל מהמרחצאות הרומיים העתיקים של העיירה ולסעוד בחוץ במגוון מסעדות באסקיות. בצד הצרפתי של הנהר תמצאו את הנדיי, עיירת חוף באסקית המציעה למטיילים חופים חוליים וטירה מהמאה ה-19.

המועצות המקומיות של אירון והנדיי לוקחות אחריות על תחזוקת האי - ומגיעות אליו בסירה כדי לכרות את הסבכים שלו ולגזום את ענפי העצים שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully