וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבר קיר בביתו וגילה פתח לעיר תת קרקעית סודית שחיו בה 20 אלף איש

17.2.2023 / 0:02

תושב טורקיה, הבחין בסדק קטן שנוצר בקיר במרתף ביתו, הוא שבר אותו וגילה פתח לעיר תת קרקעית סודית ששימשה מקום מסתור ל-20 אלף איש. קבלו הצצה לטירוף הזה

העיר התת קרקעית של דרינקויו/צילום: Shutterstock

יום אחד אתה מתעורר בדירת השניים וחצי חדרים שלך ומגלה 70 חדרים נוספים. זה מה שקרה לבחור טורקי אחד שמצא סדק באחד מקירות בבית, שבר אותו וגילה פתח לעיר תת קרקעית סודית ששימשה מקום מסתור ל-20 אלף איש.

בסיפור מוזר שאירע בשנת 1963, תושב העיירה דרינקויו שבטורקיה שיפץ את ביתו כשהבחין שרבות מהתרנגולות שלו נעלמו. במהלך השיפוץ הוא הבחין בסדק קטן שנוצר במרתף ביתו והסיק שהתרנגולות שלו עברו דרכו - ולא חזרו. כשהחליט לחפש להיכן נעלמו התרנגולות, הוא שבר את הקיר וחשף כניסה לעיר תת-קרקעית ענקית.

התגלית שלו הייתה הראשונה מבין יותר מ-600 כניסות לעיר הזו שנמצאו בסופו של דבר בתוך בתים של אנשים באזור. עבודות החפירה גילו פלא הנדסי מדהים - רשת של מנהרות ומקלטים בעומק של 18 מפלסים שירדו לגובה של 280 רגל (85 מטרים) מה שיכול היה לאכלס עד 20,000 אנשים וכל בעלי החיים שלהם ולהגן עליהם מפני סכנה במשך זמן רב.

העיר התת קרקעית של דרינקויו. Danm, GettyImages
לדרינקויו היו כניסות רבות, כולל יותר מ-600 שנמצאו בתוך בתים פרטיים/GettyImages, Danm
לדרינקויו היו כניסות רבות, כולל יותר מ-600 שנמצאו בתוך בתים פרטיים. SVPhilon, GettyImages
אחת הכניסות לעיר התת קרקעית/GettyImages, SVPhilon

נהוג לחשוב שהעיר התת-קרקעית העצומה הזו החלה את חייה כמערכת מערות שנבנתה כבר בשנת 1200 לפני הספירה על ידי החתים כדי לשמש כמקלט מפני הפריגים, שלאחר מכן, בתורם, חפרו עוד יותר והרחיבו את מרחב המחיה כאשר כבשו את האזור. במאות מאוחרות יותר נראה כאילו התושבים הנוצרים של האימפריה הרומית הרחיבו את מערכות המערות על ידי הוספת שכבות נוספות שכללו קאפלות, אורוות ומקומות לייצור יין ושמן זית.

מפה של העיר התת קרקעית של דרינקויו. unilad, צילום מסך
מפה של העיר התת קרקעית של דרינקויו/צילום מסך, unilad
העיר התת קרקעית של דרינקויו. RalucaHotupan, GettyImages
מסדרונות על גבי מסדרונות/GettyImages, RalucaHotupan

העיר התחתית דרינקויו שימשה מקלט בטוח עבור האנשים שחיו במקום בהזדמנויות רבות, עם שורה ארוכה של כובשים שהגיעה לאזור זה של העולם. במשך מאות שנים היא שימשה את האזרחים הנוצרים של האימפריה הביזנטית למקלט מפני פושטים מוסלמים - ובתקופה זו הייתה העיר התת קרקעית העמוסה ביותר. לאחר ההתמוטטות הביזנטית, האוכלוסייה הנוצרית המקומית השתמשה בעיר כדי להסתתר מפני הרדיפות העות'מאניות לעוד כמה מאות שנים.

עוד תגליות מפתיעות
משם לא חוזרים בחיים: עיר מסתורית נמצאה ב"אי הרוחות המכושף"

"עיר רפאים נטושה" מסתורית התגלתה במדבר- והסיפור שלה הזוי

העיר התת קרקעית של דרינקויו: ניתן היה לגלגל את הסלע במשקל חצי טון למקומו כדי לסגור את המנהרות בזמנים של פלישה. Richard Beck, GettyImages
ניתן היה לגלגל את הסלע במשקל חצי טון למקומו כדי לסגור את המנהרות בזמנים של פלישה/GettyImages, Richard Beck

דרינקויו, הממוקמת במרכז רמת אנטוליה באסיה הקטנה שבטורקיה, נמצאת בחלק של העולם שנכבש ושפלשו אליו הכי הרבה פעמים, מה שהופך את העיר הנסתרת לדבר שימושי מאוד. העיר שימשה כמקום מסתור במשך אלפי שנים עד שננטשה, כאשר רבים מהנוצרים הוצאו בכוח מבתיהם ונשלחו ליוון בחילופי אוכלוסין ב-1923.

ככה זה נראה מבפנים:

העיר התת קרקעית נבנתה כדי להגן על תושביה מפגיעה, עם סלעים מתגלגלים שניתן להזיז אותם כדי לחסום מסדרונות. היא לא הייתה עיר שבה אנשים חיו כל הזמן. ארובות שעברו דרך המבנה הבטיחו שלתושבים המחפשים מקלט יהיה אוויר לנשימה. בעלי חיים הוחזקו קרוב יותר לפני השטח כדי להימנע מריח הגללים שלהם שיכול היה להפוך את העיר לבלתי ראויה למגורים, בעוד שהמחסנים הצביעו על כך שאנשים שחיפשו מחסה יכלו להישאר מתחת לאדמה במשך חודשים בכל פעם, אם יזדקקו לכך.

על פי ויקיפדיה, "העיר התת-קרקעית של דרינקויו (Derinkuyu yeraltı şehri - "באר עמוקה") שוכנת 29 ק"מ דרומית לנבשהיר והיא העיר התת-קרקעית הגדולה בטורקיה. שמונה קומותיה משתרעות עד לעומק של 85 מטר, ומאז נפתחה למבקרים בשנת 1969 רק עשרה אחוזים משטחה נגיש לקהל הרחב. מעבר לחדרי המגורים יש בדרינקויו כנסייה גדולה בצורת צלב, אורוות, חדרי אחסון, חדרי אוכל, קפלות וחדרים לדריכת יין ושמן. 52 פירים סיפקו אוויר לתושבי העיר התת-קרקעית, ובקומה התחתונה משתרעים מאגרי מים טבעיים. אלה המשיכו וסיפקו מים לתושבי האזור עד שנת 1962, וייתכן שהעניקו למקום את שמו. ניתן היה לאטום את הכניסה אל המתחם באמצעות אבנים גדולות, וניתן היה אף לחסום את המעבר בין הקומות. העיר חוברה לערים תת-קרקעיות אחרות באמצעות מנהרות באורך של מספר קילומטרים. ייתכן שהעיר התת-קרקעית הוקמה בתקופת החתים המאוחרים או על ידי הפריגים במאה ה-7 לפנה"ס ובמאה ה-8 לפנה"ס, אך נראה שהורחבה בתקופה הביזנטית בין המאה ה-5 למאה ה-10".


בימים אלה העיר התת קרקעית משמשת כאטרקציה תיירותית שתוכלו לסייר בה, בתנאי שאתם לא קלסטרופוביים מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully