וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל דרגה הכניס שטפון של סחף לים המלח, ויצר מראה מרהיב

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 17:58

נחל דרגה שבצפון מדבר יהודה קיבל אליו כמויות מים אדירות מהרי ירושלים, ותועד נכנס לתוך ים המלח עם סחף שיצר כתם עגול וגדול של בוץ חום בתוך ים הטורקיז. צפו במראה היפה

זרימת נחל דרגה שנכנסת לים המלח, 7.2.23/צילום: יואב ארי, רשות הטבע והגנים

מדבר יהודה זוכה בימים אלה לכמות מים נהדרת, שמגיעה בעיקר מהרי ירושלים, ומייצרת נחלים זורמים ומפלים. כזהו נחל דרגה המוכר גם כדָרַגֵ'ה שבצפון מדבר יהודה.

תיעוד מרהיב מהיום (שלישי) של הנחל, שהינו אכזב בדרך כלל, תפס את כניסת המים לתוך ים המלח בשפך הנחל שנמצא מצפון לישוב מצפה שלם. הנחל הביא עמו כמויות בוץ אדירות מנחל דרגה, המוכר כמסלול טיול פופולרי, בעיקר לגולשי סנפלינג. בכך, נוצר מעין כתם עגול וגדול של בוץ חום בתוך ים הטורקיז של ים המוות.

לדברי יואב ארי הפקח האחראי על אזור נחל דרגה ברשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי: "נחל דרגה שהינו חלק משמורת טבע מצוק העתקים, מהווה פלא נופי ואקולוגי. הנחל, שאינו נחל איתן, שוטף בממוצע פעמיים-שלוש בשנה ואז גם זרימתו מגיעה לים המלח במראה מרהיב. מאפיינים אלו הופכים את הנחל למבוקש ביותר לטיול".

שטפון בנחל דרגה, 2019

שטפון נחל דרגה/אסף שלמה מזרחי רשות הטבע והגנים

הנחל הגדול והארוך במדבר יהודה

נחל דרגה הוא הנחל הגדול והארוך במדבר יהודה. אורכו על יובליו ונפתוליו הוא כ-43 קילומטרים והוא מנקז שטח עצום של 230 קמ"ר. הגשמים שיורדים במעלה אגן הניקוז מתנקזים בסוף לאפיק הנחל. כמות המים האדירה אשר זורמת בשטפונות עוצמתיים הפכה את הקניון התחתון של דרגה לעמוק ביותר בישראל. בנחל עשרות גבים שעומקם המירבי אחרי שטפונות מגיע אף לשמונה מטרים.

הרי ירושלים מקבלים מים רבים כתוצאה מגובהם (900-800 מטרים מעל פני הים), ולאחר מכן העננים נעים מזרחה ויורדים מההרים ומתחממים מעל ים המלח כשהם די ריקים ממים - תופעה המוכרת כמדבר צל גשם.

בחלקו התיכון של נחל דרגה, בקטע הנקרא נחל משאש-מורבעת, נתגלו מערות מפלט מימי מרד בר כוכבא. מסלול הטיול בנחל דרגה הוא למיטיבי לכת בלבד, אורכו כ-7 ק"מ והוא מצריך ירידה בחבלים ואף כניסה לגבי מים בתקופה זו. עם זאת, ברשות הטבע והגנים מזהירים שעד רביעי בערב 8.2.23 קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום, הצפות באזורים המועדים ושלג בפסגות הגבוהות וחל איסור מוחלט להיכנס ברגל וברכב לאפיקי נחלים בזרימה עד לירידה מוחלטת של מפלס המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully