וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקראו לה מומיה: מוזיאונים ברחבי העולם משנים למומיות את השם

3.2.2023 / 0:13

מספר מוזיאונים בבריטניה החלו לקרוא למומיות שלהם "שרידי אדם חנוטים" כי השם "מומיה" מקושר לסרטי אימה ופוגע בקדושת המתים: "יש כאן אדם אמיתי שהיה פעם חי"

צילומי CT ורנטגן של המומייה חשפו - זה לא כומר מצרי, זו אישה בהריון/Polish Academy of Sciences

מוזיאונים החליטו למתג מחדש שרידי אדם מצריים עתיקים, כי לטענתם השם "מומיה" הוא פוגעני. כן. מה ששמעתם.

המומיות הן כמעט תמיד התצוגות הפופולריות ביותר במוזיאונים ברחבי העולם ועל שמן המהדהד הופקו סרטים שוברי קופות. כעת מספר מוזיאונים בבריטניה שינו את שמן של המומיות ל"שרידים חנוטים" או "אדם חנוט" כדי להעניק את הכבוד המגיע לשיירי האדם המת. במוזיאונים מסוימים מקפידים אף להשתמש בשמו המפורש של האדם המת כדי להדגיש את העובדה שמאחורי הגווייה המשומרת עומד אדם שבחר בדרך הזאת לשמר את שרידיו.

"שימוש במילים שונות לתיאור השרידים האנושיים הללו עשוי להרחיקם מהתיאור המקובל של מומיות בתרבות הפופולרית, שנטה לערער את אנושיותן באמצעות אגדות על קללת המומיות ועל ידי הצגתן כמפלצות על טבעיות", כתבה ג'ו אנדרסון מ"מוזיאון הצפון הגדול: הנקוק" שבניוקאסל, צפון מזרח אנגליה, בבלוג שפורסם במאי 2021 ודיבר על המיתוג החדש.

מומיה מצרית במוזיאון הבריטי בלונדון. ShutterStock
מומיה מצרית במוזיאון הבריטי בלונדון/ShutterStock

דניאל אנטואן, אוצר המחלקה למצרים ולסודן במוזיאון הבריטי של לונדון, אמר ל-CNN: "יש לנו שרידים אנושיים מרחבי העולם ואנחנו עשויים לשנות את הטרמינולוגיה שבה אנו משתמשים בהתאם לשיטה בה הן נשמרו. יש לנו מומיות טבעיות ממצרים שלפני השושלת, אז נתייחס אליהן כמומיות טבעיות כי הן לא עברו חניטה באופן מלאכותי". הוא הוסיף: "השימוש במונח 'שרידים חנוטים' יכול לעודד את המבקרים לחשוב על האדם שחי פעם".

ממצאים ראשונים ממחקר מבקרים של "מוזיאון הצפון הגדול: הנקוק" על האישה המצרית החנוטה הידועה בשם אירטירו גילו שמבקרים רבים "לא ידעו שהיא אדם אמיתי", אמר מנהל המוזיאון אדם גולדווטר ל-CNN. על ידי "הצגתה ביתר רגישות", הוסיף גולדווטר, "אנו מקווים שהמבקרים שלנו יראו את שרידיה כפי שהם באמת - לא מושא לסקרנות, אלא אדם אמיתי שהיה פעם בחיים והייתה לו אמונה מאוד ספציפית לגבי איך יש לטפל בגוף שלו לאחר המוות".

עוד על מומיות
תגלית ראשונה בעולם של מומיה בהיריון: "זיהינו כף רגל זעירה בבטנה"

קול מן העבר: חוקרים הצליחו לפענח את קולה של מומיה בת 3,000 שנה

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

המוזיאונים מגוונים בגישתם למילה "מומיה". המוזיאון הבריטי אמר ל-CNN בהצהרה שהוא "לא אסר את השימוש במונח 'מומיה' והוא עדיין נמצא בשימוש בכל הגלריות שלנו". עם זאת, הוא הוסיף כי "התצוגות האחרונות שלנו השתמשו במונח 'שרידים חנוטים של...' וכללו את שמו (כאשר שמו ידוע) של האדם שנחנט, כדי להדגיש ששרידים חנוטים הם אנשים שפעם חיו".

במקביל, דובר המוזיאון הלאומי של סקוטלנד באדינבורו אמר ל-CNN כי "המונח 'מומיה' הוא מודרני ולא עתיק", וכי המוזיאון משתמש בו יותר כ"שם תואר לחפצים. המונחים 'מסכת מומיה', 'ארון מומיה' ו'תחבושת מומיה' נמצאים כולם בשימוש על התוויות שלנו". הוא הוסיף: "כמו מוזיאונים רבים, היבטים חשובים של האוספים שלנו והאופן שבו אנו מציגים אותם עוצבו על ידי חשיבה אימפריאלית וקולוניאלית ופעולות שהתבססו על הבנות גזעיות וגזעניות של העולם. בתגובה, אנו משקפים כיצד אנו מייצגים עבר אימפריאלי וקולוניאלי בפני הקהלים שלנו. בגלריות שלנו אנו מבצעים שינויים בתצוגות ובתוויות כדי להתמודד עם הטיה היסטורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully