וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה למגלופוליס הגדול בעולם: עיר ענקית לאורך אלף קילומטרים ו- 5 מדינות

30.1.2023 / 0:06

באפריקה צפוי לקום המגלופוליס הגדול (והראשון שמתוכנן ככזה בעולם) - רצף עירוני אדיר ממדים המשתרע על פני 5 מדינות וצפוי לאכלס חצי מיליארד איש עד שנת 2100. קבלו הצצה לעיר הגדולה ביותר בעולם

פיתוח העיר אקרה בירת גאנה/Visit Ghana

עם אופק מלא בגורדי שחקים וכביש מהיר המתפרש על פני חמש מדינות, אפריקה תהפוך בעתיד הקרוב לבית של המֵגָלוֹפּוֹלִיס הרשמי הראשון בעולם. מגלופוליס הוא אגד ערים גדול ממטרופולין, המאחד מספר מטרופולינים כרצף עירוני ענק שבו מתעמעמים גבולות הערים.

בעברית זה נקרא רַב־כְּרַךְ ונכון להיום כבר ישנם מספר מגלופוליסים בעולם, אבל למעטים מתושביהם יש מושג כלשהו על קיומם, או על שמם. המגלופוליס הגדול ביותר הוא זה המכונה "הבננה הכחולה" והוא משתרע על פני כל מרכז אירופה ומערבה וחיים בו כ-110,000,000 תושבים. מגלופוליס נוסף בדרום אירופה מכונה "הבננה הזהובה" והוא משתרע לחופי הים התיכון בספרד, צרפת ואיטליה וחיים בו כ-30,000,000 תושבים. המגלופוליס של צפון מזרח ארצות הברית משתרע בין בוסטון לוושינגטון די. סי. - בשטח זה מתגוררים כ-50,000,000 תושבים והוא כולל את הערים הגדולות בוסטון, הרטפורד, ניו יורק, ערי ניו ג'רזי, פילדלפיה, בלטימור, וושינגטון די. סי. על פרבריהן וערי הלוויין שלהם. המגלופוליס של מרכז ארצות הברית מכונה "מגלופוליס הימות הגדולות" - הוא הגדול ביותר בארצות הברית הן מבחינת שטח והן מבחינת מספר התושבים: חיים בו כ-55,000,000 תושבים. בדרום מזרח ברזיל נמצא מגלופוליס של כ-50,000,000 איש - הוא כולל את ריו דה ז'ניירו, סאו פאולו ובלו הוריזונצ'ה. ישנו גם מגלופוליס טוקאידו באי הונשו ביפן שמשתרע מאזור הערים טוקיו ויוקוהמה, עד לאזור הערים אוסקה וקובה ומגלופולופיס דרום מזרח סין שכולל את הערים הונג קונג, מקאו, שנז'ן וגואנגג'ואו.

כעת גם אפריקה מצטרפת לרשימה, רק שאצלה זה מתוכנן מראש. העיר הענקית בעולם שתוקם שם תשתרע לאורך של כמעט 1,000 ק"מ לאורך החוף המערבי של אפריקה - ברצועת החוף שמתחילה במערב עם אביג'אן, הבירה הכלכלית של חוף השנהב, עוברת דרך מדינות גאנה, טוגו ובנין - לפני שהיא מגיעה לבסוף ללאגוס - והיא צפויה לאכלס חצי מיליארד איש תוך עשרות שנים.

הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: בניינים רבי קומות ומתקני תיירות חדשים ייבנו כשהערים יתמזגו. YouTube/Visit Ghana, צילום מסך
הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: בניינים רבי קומות ומתקני תיירות חדשים ייבנו כשהערים תתמזגנה/צילום מסך, YouTube/Visit Ghana

אפריקה נמצאת בעיצומה של מהפכה דמוגרפית כאשר אוכלוסייתה ממשיכה לעלות. יותר ויותר מגדלים רבי קומות, משרדים, מתחמי קניות ומלונות צצים לאורך קווי החוף של חמש המדינות, מה שהופך את הגבולות בין המדינות למטושטשים יותר ויותר. למעשה, העולם צופה כעת כיצד המגלופוליס הראשון בעולם מתפתח לו - וככל שהתשתית שלו ממשיכה להתרחב, כך גם אוכלוסייתו תתרחב.

אפריקה היא ביתם של 17 אחוזים מאזרחי העולם, כלומר 1.4 מיליארד איש. אולם עד שנת 2100, האו"ם צופה שאוכלוסייתה תגדל כמעט פי 3 ותגיע ל-4 מיליארד - 40% מהאוכלוסיה העולמית. מומחים מאמינים שכחצי מיליארד איש יחיו בתוך המגלופוליס - המשתרע מאביג'אן שבניגריה ועד לגוס שבחוף השנהב, דרך מדינות גאנה, טוגו ובנין - בשלב זה. למעשה כבר עד 2035, אוכלוסיית האזור צפויה להגיע ל-51 מיליון איש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: המגלופוליס יתפרש על פני חמש מדינות. YouTube/Visit Ghana, צילום מסך
המגלופוליס יתפרש על פני חמש מדינות/צילום מסך, YouTube/Visit Ghana

ראשי הבנק לפיתוח אפריקאי כבר גייסו וייעדו סכום עתק של 12.6 מיליארד אירו ליצירת כביש מהיר חדש לאורך מפרץ גינאה מאביג'אן ללאגוס. הוא יהיה ברוחב של שישה נתיבים ויהיה ללא שער אגרה מכיוון שבכלי הרכב יוצבו שבבים בלוחית הרישוי שלהם, כך ציינה בפני הגרדיאן, לידיי אהומן, כלכלנית תחבורה בבנק.

המגלופוליס המתפתח יהפוך ערים קטנות לגדולות כאשר אזרחים מסוקרנים צפויים להגר לאזור החוף. לדברי מומחים, זו יכולה להיות חזית הפריחה הכלכלית של היבשת. עיר אחת לאורך המסלול שעומדת לעבור מתיחת פנים היא אקרה, בירת גאנה. הרשויות במדינה חשפו פרויקט נוצץ בשווי כמעט מיליארד דולר שנועד לחזק את התיירות שלה. ייבנו שם מתקנים חדשים כמו מלונות, משרדים ומרכזי קניות לאורך שטח של אלף דונם מסביב לחוף. אדריכלים מ-Adjaye Associates מקווים להפוך את העיר ל"מובלעה תיירותית ברמה עולמית". יש פה גם נקודה ישראלית, כשבנק דיסקונט יממן הקמת בתי חולים ומרכזים רפואיים בגאנה.

הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: הרשויות מתכננות לבנות כביש מהיר שיחבר את כל אזורי החוף. YouTube/Visit Ghana, צילום מסך
הרשויות מתכננות לבנות כביש מהיר שיחבר את כל אזורי החוף/צילום מסך, YouTube/Visit Ghana

הכתבשל הגרדיאן ליחסים בינלאומיים, הווארד פרנץ', מאמין שהאזור בדרך להפוך ל"אזור הרציף והצפוף הגדול ביותר על פני כדור הארץ". הוא הסביר: "זה יהיה אזור העיור המהיר ביותר בעולם, מגלופוליס בהתהוות, כלומר קבוצה גדולה ומקובצת בצפיפות של מרכזי מטרופולין. אביג'אן, עם 8.3 מיליון איש, תהיה גדולה כמעט כמו העיר ניו יורק היום".

הוא הוסיף: "הסיפור של הערים הקטנות באזור הוא דרמטי באותה מידה. או שהם הופכים למרכזים עירוניים גדולים בפני עצמם, או - כמו במקומות כמו אויו בניגריה, טאקורדי בגאנה ובינגרוויל בחוף השנהב - הם נקלטים בהדרגה בערים גדולות יותר".

הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: בניינים רבי קומות נוספים אמורים לקשט את האופק. YouTube/Visit Ghana, צילום מסך
בניינים רבי קומות נוספים אמורים לקשט את האופק/צילום מסך, YouTube/Visit Ghana

יש גם בעיות

אולם, מאחורי כל הזוהר, מומחים חוששים שהאוכלוסיה המקומית עלולה להישאר מאחור מכיוון שהפרויקטים החדשים יתאימו לרצונותיהם של העשירים. התקשורת בין מדינות עשויה להיעצר, כלומר קווי רכבת וכבישים חדשים הדרושים למעבר עשויים שלא להתקדם משלב השרטוטים.

הצצה למגלופוליס הראשון בעולם: ערים כמו אקרה יעברו מהפך ענק. YouTube/Visit Ghana, צילום מסך
ערים כמו אקרה יעברו מהפך ענק/צילום מסך, YouTube/Visit Ghana

אליין ברטו, עמית בכיר במכון מארון באוניברסיטת ניו יורק, אמר לפרנץ': "הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות למערב אפריקה יהיה אם מישהו יוכל לשכנע את המדינות הללו לשקול ברצינות את הנסיון של אסיה. הצפיפות עצמה לא יוצרת שגשוג. תצטרכו לייצר הרבה יותר תחבורה, כולל קווי רכבת חדשים, כבישים חדשים המקשרים את כביש החוף לעורף ולערים קטנות, שבהן הקרקע הזולה יותר. בהודו ראינו שאפילו בניית פרוזדור שחוצה כמה מדינות בתוך אותה מדינה הייתה קשה. באפריקה הם יצטרכו תיאום הרבה יותר טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully