וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ממלכודות: זו הסיבה שארכיאולוגים מפחדים לפתוח את קברו של קיסר סין

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 15:05

ארכיאולוגים מגלים מדוע הם מפחדים לחפור בקברו של קיסרה הראשון של סין - שמת nהרעלת כספית, אותה שתה כסם מאריך חיים

צבא הטרקוטה שהתגלה במרץ 1974 במרחק של כ-1,500 מטר מהמאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין/@simplehistory_

מלכודות מוות והרעלת כספית הן רק חלק מהחששות של הארכיאולוגים ששוקלים האם לפתוח את קברו של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין.

בשנת 1974 חקלאים נתקלו באחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות בכל הזמנים בשדה רחב במחוז שאאנשי שבסין. תוך כדי חפירות, הם מצאו שרידים של דמות אדם עשויה מחימר. זה היה רק קצה הקרחון. חפירות ארכיאולוגיות גילו שהשדה יושב מעל מספר בורות שהיו עמוסים באלפי פסלי צבא טרקוטה - חיילים וסוסי מלחמה עושיי חרס בגודל טבעי. נראה שמשימתו של צבא הטרקוטה הייתה להגן על המאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין, ששלט בין השנים 210-221 לפנה"ס ונמצא במרחק של כ-1,500 מטרים משם.

בעוד שחלקים גדולים מהנקרופוליס המקיף את המאוזוליאום נחקרו, קברו של הקיסר עצמו מעולם לא נחקר למרות ההתעניינות העצומה שמקיפה אותו. למעשה אף אחד לא ראה מה נמצא בתוך הקבר הזה מאז הקיסר הונח בתוכו - לפני יותר מ-2,000 שנה.

צבא הטרקוטה שהתגלה במרץ 1974 במרחק של כ-1,500 מטר מהמאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין,. DnDavis, ShutterStock
צבא הטרקוטה שהתגלה במרץ 1974 במרחק של כ-1,500 מטר מהמאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין,/ShutterStock, DnDavis

הסיבה העיקרית מאחורי ההיסוס לחפור בקבר הקיסר היא שהארכיאולוגים מודאגים מהאופן שבו החפירה עלולה לפגוע בקבר ולגרום לאיבוד מידע היסטורי חיוני. נכון לעכשיו, ניתן להשתמש רק בטכניקות ארכיאולוגיות פולשניות כדי להיכנס לקבר - תוך סיכון גבוה לנזק בלתי הפיך. אחת הדוגמאות המובהקות לכך מגיעה מחפירות העיר טרויה בשנות ה-70 בניהולו של היינריך שלימן. בחיפזון ובנאיביות שלו, עבודתו הצליחה להרוס כמעט את כל העקבות של העיר אותה הוא ניסה לחשוף. ארכיאולוגים מסבירים שהם לא רוצים להיות חסרי סבלנות ולחזור על אותן הטעויות.

עוד באותו נושא

יותר הגיוני שתמותו אם תשתו את זה: "שיקוי חיי נצח" נמצא בקבר עתיק בסין

לכתבה המלאה

מדענים הציפו את הרעיון להשתמש בטכניקות מסוימות לא פולשניות כדי להביט אל תוך הקבר. רעיון אחד הוא להשתמש במיואונים, התוצר התת-אטומי של קרניים קוסמיות המתנגשות באטומים באטמוספירה של כדור הארץ, ויכולות להביא הצצה מבעד למבנים כמו צילום רנטגן מתקדם. עם זאת, רוב ההצעות הללו לא יצאו לדרך עד כה.

עוד קבר מפורסם
התגלית הגדולה של המאה ה-21: סוף סוף נמצא הקבר של המלכה קליאופטרה ומאהבה?

סיפורו של צ'ין שה-חואנג, קיסרה הראשון של סין:

מלכודות שיהרגו כל פולש וכספית נוזלית רעילה שתשטוף הכל

פתיחת הקבר עלולה לבוא עם סכנות מיידיות וקטלניות הרבה יותר. במאמר שנכתב על ידי ההיסטוריון הסיני העתיק סימה צ'יאן בסביבות 100 שנים לאחר מותו של הקיסר, הוא מסביר שהקבר מחובר למלכודות שנועדו להרוג כל פולש. "לקבר הכניסו חפצים נדירים ואוצר נפלא. בעלי מלאכה נצטוו להכין קשתות וחצים שנועדו לירות לעבר כל מי שמנסה לפלוש לקבר", הוא הסביר. גם אם נשקי הקשת בני 2,000 השנים ייכשלו, ההיסטוריון טוען שמבול של כספית נוזלית רעילה עלול לשטוף את חופרי הקברים. זה אולי נשמע כמו איום מומצא, אבל מחקרים מדעיים בדקו את ריכוזי הכספית סביב הקבר ומצאו רמות גבוהות משמעותית ממה שהם מצפים לראות בפיסת אדמה טיפוסית.

"כספית נדיפה מאוד עשויה להימלט מבעד לסדקים, שהתפתחו במבנה עם הזמן, והחקירה שלנו תומכת בתיעוד כרוניקה עתיקה בקבר, שלדעתנו מעולם לא נפתח/נבזז", מסכמים מחברי מאמר אחד משנת 2020. לעת עתה, קברו של צ'ין שה-חואנג נותר אטום ובלתי נגיש, אך ודאי שלא נשכח. חוקרים מקווים שהתקדמות מדעית תוכל סוף סוף להביא לגילוי תוכן הקבר.

הקיסר עצמו, אגב, הקדיש חלק גדול מחייו למציאת תרופת האל-מוות האגדית, שרבים האמינו בקיומה ויצאו למסעות ארוכים בניסיון לאתר אותה. הוא הוציא משלחת מיוחדת במטרה למצוא אי אגדי שמכיל כמויות אדירות של שיקוי הפלא. הוא ראה עצמו כאל ושאף לחיי נצח. מאחר שפחד כי תושבי שש המדינות שנכבשו על ידי צבאו ינסו להתנקש בחייו, הוא שתה שיקוי שהורכב מכספית שחשב כי יעניק לו חיי נצח, אולם זה דווקא מה שהרעיל אותו וככל הנראה הביא למותו בגיל 50, לאחר 37 שנים בשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully