וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים "מככבת" ברשימת אתרי המורשת העולמית המצויים בסכנה

לא רק שינויי האקלים מאיימים על אתרי המורשת העולמית ברחבי הגלובוס. גם הזנחה, פיתוח תשתיות ושאר פעולות אנושיות. ירושלים נכללת ברשימה הלא מכובדת של 52 אתרי מורשת המצויים בסיכון, בגלל שתי סיבות עיקריות

טיול בירושלים/צילום: עידו שחם עריכה: דפי מקל

הטאג' מאהל, צ'ינקווה טרה והפארק הלאומי ילוסטון הם רק שלושה אתרים מתוך רשימה ארוכה של אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו - ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם. הרשימה המלאה כוללת 1,154 אתרי טבע ותרבותיים בעלי משמעות מ-194 מדינות ברחבי העולם. הם נחשבים לבעלי ערך אוניברסלי ועומדים בלפחות אחד מתוך עשרה קריטריוני הבחירה של אונסק"ו.

בישראל לבדה, הוכרזו על ידי אונסק"ו עשרה אתרי מורשת עולמית, בהם מצדה, העיר הלבנה של תל אביב, דרך הבשמים בנגב, מערות האדם הקדמון בנחל מערות בכרמל, מערות בית גוברין ועוד. העיר העתיקה בירושלים הוכרזה אף היא אתר מורשת עולמית, כבר בשנת 1981 (אם כי ללא שיוך מדיני).

באמצע חודש נובמבר, התכנסו נציגי אונסק"ו בדלפי שביוון, לוועידה שחגגה 50 שנה לאימוץ אמנת המורשת העולמית, שיצרה למעשה את הרעיון של אתרי מורשת עולמית. הכנס, שכותרתו "ה-50 הבאים: העתיד של מורשת עולמית בזמנים מאתגרים לשיפור החוסן והקיימות", התמקד בהישגי האמנה ובאתגרים העומדים בפניה במאה ה-21 - במיוחד אלו הכרוכים בשינויי האקלים.

על פי אונסק"ו, שינויי האקלים הפכו לאיום מספר אחד על אתרי מורשת עולמית טבעית. הארגון קובע כי שינויי האקלים כבר השפיעו לרעה על 34% מכלל האתרים. עד שנת 2100, אונסק"ו צופה שמחצית מכל הקרחונים המצויים באתרי המורשת העולמית וכל שוניות האלמוגים בעולם - כולל שונית המחסום הגדולה שבאוסטרליה - עלולים להיעלם בגלל האקלים המשתנה.

תיירים וינה. ShutterStock
בניינים רבי-קומות חדשים משפיעים לרעה על הערך האוניברסלי שלה. וינה/ShutterStock
הפארק הלאומי אברגליידס בפלורידה. ShutterStock
נוסף לרשימה בגלל נזקים שנגרמו בו ע"י הוריקן "אנדרו". הפארק הלאומי אברגליידס בפלורידה/ShutterStock

ירושלים: הדרדרות מתמשכת

עם זאת, זהו בהחלט אינו האיום היחיד. למעשה, אונסק"ו מחזיקה רשימה של אתרי מורשת עולמית המצויים בסיכון. על פי סעיף 11 של אמנת המורשת העולמית של אונסק"ו, מקומות ואתרים זכאים להיכנס לרשימת הסיכון אם הם מתמודדים עם איומים כגון היעלמות עקב פרויקטים מהירים של פיתוח עירוני או תיירותי, הרס של הקרקע או מצבי איום ביטחוניים. נכון לעכשיו, הרשימה המלאה של המקומות שבסיכון כוללת 52 אתרי מורשת עולמית.

אתר התיירות AFAR מציג כמה מהבולטים בהם, המייצגים את מגוון הסיכונים האפשריים. בראש רשימת הדוגמאות של האתר ניצבת העיר העתיקה בירושלים, כולל חומותיה. "לירושלים יש חשיבות גדולה עבור היהדות, הנצרות והאסלאם כאתר שבו התרחשו אירועים חשובים בהיסטוריה של כל דת", צויין באתר. "העיר העתיקה כוללת מונומנטים כגון הכותל המערבי, כנסיית הקבר וכיפת הסלע". עוד נמסר, כי העיר נוספה לרשימת הסיכון בשל שילוב של מספר גורמים, בהם ההידרדרות במצבם של המונומנטים העיקריים של העיר והשפעת החפירות הארכיאולוגיות הנערכות בה.

מראה מצודת דוד מחומות העיר העתיקה של ירושלים. ShutterStock
העיר העתיקה בירושלים, כולל חומותיה, בראש אתרי מורשת עולמית המצויים בסיכון/ShutterStock

קונגו: רצח עם ומצב הגורילות

הפארק הלאומי וירונגה (Virunga National Park) שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הוכרז אתר מורשת עולמית בשנת 1979. הפארק, הממוקם בחלק המזרחי של אגן הקונגו, הוא ביתם של יותר מאלף מיני בעלי חיים (כולל שליש מגורילות ההרים, המצויות בסכנת הכחדה עולמית). לרוע המזל, הפארק התווסף לרשימת האתרים בסיכון של אונסק"ו בשנת 1994 עקב ההשפעות של רצח העם ברואנדה. בעקבות המלחמה ברואנדה, הזינוק במספר הפליטים לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הוביל להגברת כריתת היערות והציד במקום - מה שמאיים עד היום על הפארק הלאומי. למעשה, מתוך 52 אתרי מורשת עולמית שבסיכון, כמעט מחציתם ממוקמים ביבשת אפריקה.

הפארק הלאומי וירונגה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. ShutterStock
מצוי בסכנת הכחדה עולמית. בייבי גורילה בפארק הלאומי וירונגה בקונגו/ShutterStock
צ'אן צ'אן בפרו. ShutterStock
האוויר והמים עלולים להזיק למבנים באתר. צ'אן צ'אן בפרו/ShutterStock

גם ארה"ב ואוסטריה ברשימה

הפארק הלאומי אברגליידס (Everglades National Park) שבפלורידה נחשב לסביבה הטבעית הסובטרופית הגדולה ביותר בארצות הברית. הוא אתר מורשת עולמית משנת 1979, ובשנת 1993 הוא נוסף לרשימת הסיכון בגלל נזקים שנגרמו בו על ידי ההוריקן "אנדרו" ולאחר מכן הוסר מהרשימה בשנת 2007. עם זאת, האתר הוחזר לרשימה בשנת 2010 עקב חששות מההידרדרות המערכת האקולוגית המימית שלו. הידרדרות זו יוחסה לגורמים כגון זיהום, ירידת מפלסי המים עקב פעילות חקלאית סמוכה, צמצום המגוון הביולוגי הימי ושינויים בנפח זרימת המים.

גם המרכז ההיסטורי של וינה שבאוסטריה נכנס לרשימת הסיכון. הודות להיסטוריה הארוכה של העיר, ששימשה כבירת האימפריה האוסטרו-הונגרית וכן זכתה למוניטין יוקרתי כבירת המוזיקה של אירופה, ניתן למצוא בה שרידים ועדויות מימי הביניים, מתקופת הבארוק ועוד. המרכז ההיסטורי של וינה הוכרז אתר מורשת עולמית בשנת 2001 בזכות הארכיטקטורה המרהיבה שהשתמרה מתקופות אלו, כולל טירות בארוק מרשימות. בשנת 2017, אונסק"ו הכניס את האתר לרשימת הסיכון בשל הימצאותם של בניינים רבי-קומות חדשים ש"משפיעים לרעה על הערך האוניברסלי הבולט של העיר".

אתר נוסף בסיכון הוא צ'אן צ'אן (Chan Chan) שבפרו - בירת ממלכת צ'ימו (Chimu) ששלטה במרחב שהיום מצוי בחופה הצפוני של המדינה. חברה זו שגשגה במשך כמעט 500 שנה, עד שנפלה לידי אימפריית האינקה במאה ה-15. האזור הארכיאולוגי מביא אל קדמת הבמה את אותה תרבות עתיקה, ומספק עדויות למערכות התעשייה, החקלאות וניהול המים של הממלכה הקדומה. בשנת 1986 (שהיתה גם אותה השנה שבה אונסק"ו הכניס אותו לרשימת המורשת העולמית שלו), צ'אן צ'אן נכנס לרשימת הסיכון בגלל שבריריותו: האוויר והמים עלולים להזיק בנקל למבנים באתר. הארגון מדווח כי פעילות אנושית, בעיקר חקלאות בלתי חוקית ופיתוח תשתיות, מאיימת גם על שלמותו הפיזית של האתר.

מפת 52 אתרי המורשת העולמית שבסכנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully