וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבעת פלאי תבל: הצצה למבנה המפואר בעולם

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

25.12.2018 / 8:00

הוא היה נסיך אמיץ, היא הייתה צעירה שיופייה עוצר נשימה ופגישה מקרית ביניהם בבזאר הובילה לבנייתו של המבנה הכי מפואר בעולם. סיפורו של הטאג' מהאל הוא עלילה מפותלת שתחילתה באהבה ממבט ראשון וסופה בסמל הרומנטיקה האולטימטיבי

טאג' מהאל, הודו. ShutterStock
טאג' מהאל, הודו/ShutterStock

בגיל 15 הנסיך שייקרא מלך העולם פגש נערה צעירה ועדינה בבזאר שבין חומות הארמון המלכותי באגרה אשר בהודו. הירח, כך מספרת האגדה, הסתיר את פניו בבושה נוכח יופייה. לשניהם זו הייתה אהבה ממבט ראשון. שמו היה ח'ראם היה הבן החמישי של הקיסר ג'האנגיר ושמה ארג'ומנד באנו בגום. חמש שנים אחרי אותו יום קסום הם נישאו.

למרות שהנסיך לא היה הבן הבכור, הוא הפך עד מהרה למוכר ואהוב. יכולותיו ניכרו באמנות, בתבונה שבה נהג וגם בשדה הקרב. בפיקודו של אביו, הנסיך ח'ראם הוביל מספר רב של כיבושים צבאיים שביססו את האימפריה במרחבי יבשת אסיה. לכבוד ניצחונותיו הרבים, העניק לו אביו את התואר "שאה ג'אהן", כלומר מלך העולם. למרות שמומתאז-מהאל הייתה אשתו השלישית, האהבה אליה הייתה העזה מכל.

כאשר בריאותו של ג'האנגיר התרופפה, התחרו בניו על כס המלוכה. לאחר שנים של קרבות ומיתות של אחיו בנסיבות חשודות, שאה ג'אהן ניצח. בשנת 1628 עלה "מלך העולם" על כס המלוכה בטקס מפואר ולצדו עמדה מלכתו, חברו ואשת סודו. הוא כינה אותה מומתאז-מהאל, "תכשיט הארמון", והזמין לה מעון מלכותי מפואר עשוי שיש לבן בוהק. היא מצדה, העניקה לו אושר וילדים רבים שיבטיחו את המשך השושלת הקיסרית של האימפריה המונגולית.

בשנת 1631, בשנה הרביעית של שלטונו, שאה ג'אהן יצא לבוראנפור עם צבאותיו כדי להכניע את המורדים בממלכה. מומתאז-מהאל הייתה בחודש התשיעי להריונה ובערב חמים של חודש אפריל 1631 היא ילדה את ילדם ה-14, אך כעבור זמן קצר סבלה מסיבוכים בעקבות הלידה. על פי האגדה, שאה ג'אהן הספיק לחזור משדה הקרב כדי להיפרד ממנה ורגע לפני מותה היא ביקשה ממנו בקשה אחת: לבנות לכבודה מאוזוליאום שיבטא את אהבתו אליה.

שאה ג'אהן אהב אותה יותר מכל דבר אחד בעולם, אז הוא בנה לה את חלקת קבר שהעולם לא ראה מעודו: הטאג' מהאל.

טאג' מהאל, הודו. ShutterStock
טאג' מהאל, הודו/ShutterStock

המבנה המפואר ביותר בעולם כולו

במשך שנתיים, כך מספרים, התאבל שאה ג'האן על אשתו האהובה ושליטתו בממלכה התרופפה בעקבות צערו. הוא היה מרוכז כולו בעולם האמנות והאדריכלות, ופיתח אובססיה לשלמות. שישה חודשים לאחר מות אשתו, הונחו היסודות לאנדרטה שלה על גדת נהר ג'אמונה ליד ארמונו באגרה. משמעות שם המבנה בהינדית היא "כתר הארמון".

20,000 עובדים בנו במשך 22 שנה את חלקת הקבר המושלמת שהפכה סמל לאהבה עוצמתית ונצחית. את אבן החול האדומה לבניית הארמון הביאו בעזרת פילים, השיש הלבן והשיש השחור הובאו מחלקיה השונים של הודו ואת אבני הבהט הביאו מסין הרחוקה. האדריכל הפרסי הנודע באותה תקופה, חאן שירזי, פיקח על המלאכה, ושאה ג'האן הביא מלטשי אבן ואמנים מאיטליה הרחוקה. ב-1653 הושלם המבנה והיצירה האדריכלית נודעה כמבנה המפואר ביותר בעולם כולו.

שטח המבנה וגניו 170 דונם, השער הראשי מעוטר בפסוקי קוראן, העיצוב סימטרי עד כדי שלמות, הפרופורציות הן שיר הלל ארכיטקטוני, הקשתות והכיפה נראים למרחוק והשיש הלבן מעניק למבנה הוד והדר שאין שני להם.

בחלל הפנימי נמצא אולם בן שמונה צלעות ובמרכזו קברם של מומתאז-מהאל ושאה ג'האן. קברו גדול יותר משלה, ומאחוריו סיפור קטן וטרגי. כחמש שנים אחרי השלמת הבנייה, בנו של שאה ג'האן הדיח אותו מכס השלטון וכלא אותו במבצר בעיר אגרה הסמוכה. מתא כלאו הביט מדי יום שאה ג'האן בטאג' מהאל, עד שמת והצטרף אל אהובתו באחוזת הקבר.

פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מצודת אגרה, הודו. ShutterStock
מצודת אגרה/ShutterStock

"ארמון הרוחות" ובית הקולנוע הכי גדול בהודו

בשנת 1983 הוכרז טאג' מהאל לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו והוא נבחר לאחד משבעת פלאי עולם החדשים. מיליונים מבקרים בו מדי שנה והוא תחנת חובה לכל תייר המגיע להודו.

ומתהדרת במונומנטים נוספים כמו מצודת אגרה, אחת משלושת המצודות האדומות הגדולות ברחבי הודו, הפטהפור סיקרי שהיא עיר עתיקה אשר בה מסגד עצום ומרהיב ביופיו וכן קבר אעתימאד א-דאולה, מאוזוליאום יפהפה על גדות נהר היאמונה.

אגרה וטאג' מהאל הן נקודת יציאה מושלמת לטיולים בערים הודיות קסומות אחרות דוגמת גווילור, שנמצאת כ-125 קילומטרים דרומה ובה מצודה גדולה ומרשימה המשקיפה על העיר ומוזיאון ג'אי וילאס המפואר שהיה בעברו ארמון.

ארמון הרוחות, ג'איפור, הודו. ShutterStock
ארמון הרוחות בג'איפור/ShutterStock

לא רחוק מאגרה נמצאת גם העיר ג'איפור, "העיר הוורודה" שבה ארמון הרוחות המונומנטאלי שחזיתו עתירת מרפסות וקשתות מהם נוף אל העיר ומצפה כוכבים עתיק. אגב, זאת בדיוק העיר לראות בה סרט בוליוודי, כי בג'איפור נמצא אולם הקולנוע הגדול בהודו המכיל 1,237 מקומות ישיבה. סביר להניח שתראו בו סרט אהבה מקומי בעל עלילה מפותלת. קצת כמו העלילה של שאה ג'אהן ומומתאז-מהאל, שהחלה באהבה ממבט ראשון ונגמרה בטאג' מהאל.

מעוניינים לקבל מידע נוסף על טיול מאורגן להודו? לחצו כאן

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully