וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חותם חרפושית בן 3000 שנה נחשף בסיור תלמידים במרכז הארץ

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 9:44

"בהתחלה זה נראה לי כמו צעצוע זרוק בחול. אבל קול פנימי אמר לי להרים ולהפוך אותו. נדהמתי: זו חרפושית עם חריטה ממש ברורה. חלום של כל חובב ארכיאולוגיה", אמר גלעד שטרן שהדריך את הסיור

חותם חרפושית בן כ-3,000 שנה התגלה באזור/צילום: רשות העתיקות

חותם חרפושית קדום בן כ-3,000 שנה, התגלה במפתיע בסיור שטח ארכיאולוגי של תלמידים מהמועצה המקומית אזור עם רשות העתיקות. על החותם מתוארת, כנראה, סצנה של הענקת לגיטימציה לשליט מקומי.

"הסתובבנו בשטח, ואז ראיתי משהו שנראה כמו צעצוע זרוק בחול" מספר גלעד שטרן מהמרכז הארכיאולוגי - חינוכי של רשות העתיקות, שהדריך את הסיור. "אבל קול פנימי אמר לי להרים ולהפוך אותו. נדהמתי: זו חרפושית עם חריטה ממש ברורה. חלום של כל חובב ארכיאולוגיה. ההתרגשות של התלמידים הייתה עצומה".

סיורם של תלמידי כיתה ח' מחטיבת הביניים "רבין", התקיים במסגרת קורס 'מורי דרך' המועבר ביישוב בהדרכת רשות העתיקות, זו השנה השלישית. קורס זה, מכשיר את התלמידים להדריך את תושבי העיר על המורשת המקומית.

חותם חרפושית בן כ-3,000 שנה התגלה באזור. גלעד שטרן, רשות העתיקות
החרפושית. מימין לשמאל - דמות ישובה ולצידה דמות עומדת שמרימה את ידה (אולי מעמד של הקנית סמכות)/רשות העתיקות, גלעד שטרן
חותם חרפושית בן כ-3,000 שנה התגלה באזור. גלעד שטרן, רשות העתיקות
צידה האחורי של החרפושית, המתאר בקווים כלליים חיפושית זבל/רשות העתיקות, גלעד שטרן
גלעד שטרן, רכז ההדרכה של רשות העתיקות, עם תלמידי כיתה ח בחטיבת רבין באזור. גלעד שטרן, רשות העתיקות
גלעד שטרן, רכז ההדרכה של רשות העתיקות, עם תלמידי כיתה ח בחטיבת רבין באזור/רשות העתיקות, גלעד שטרן

החרפושית - התגלמות הבריאה וההתחדשות

חותמות החרפושית עוצבו בצורת חיפושית הזבל. המצרים הקדמונים ראו במעשה החיפושית הקטנה, המגלגלת כדור של זבל פי שניים מגודלה והנושא את צאצאיה, את התגלמות הבריאה וההתחדשות - בדומה למעשה האל הבורא.

לדברי ד"ר אמיר גולני, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, "החרפושית שימשה כחותם לחתימה, והיוותה סמל לכוח ומעמד. יתכן שהיא שובצה בשרשרת או בטבעת. היא עשויה מפיאנס, חומר סיליקאטי שמצופה בזיגוג בצבע כחלחל ירקרק. יתכן שהיא נשמטה מידי דמות חשובה ובעלת סמכות אשר עברה באזור, או שאולי היא הוטמנה באדמה במכוון יחד עם חפצים אחרים, ולאחר אלפי שנים הגיעה לפני השטח של ימינו. קשה לדעת את הקשרה המדוייק".

בחלק התחתון והשטוח של החותם מתוארת דמות יושבת על כיסא, ומולה דמות עומדת, שזרועה מורמת מעל ראשו של היושב. לדמות העומדת ראש מוארך, אשר מבטא כתר פרעה מצרי, ויתכן שלמעשה, מתוארת כאן סצנה של הקניית סמכות מטעם הפרעה המצרי, לנתין כנעני מקומי. "זהו מצב המשקף את המציאות הגיאו-פוליטית אשר רווחה בארץ כנען בתקופת הברונזה המאוחרת, כאשר השליטים הכנענים המקומיים חיו (ולעיתים גם מרדו) תחת שלטון מצרי פוליטי ותרבותי", אומר ד"ר גולני. "לכן, יתכן מאוד שהחותם הוא אכן מתקופת הברונזה המאוחרת, בה הכנענים המקומיים נשלטו על ידי האימפריה המצרית".

חותם חרפושית בן כ-3,000 שנה התגלה באזור. אסף פרץ, רשות העתיקות
החותם מנוקה ע"י הרפא יוסף בוקנגולץ במעבדות רשות העתיקות/רשות העתיקות, אסף פרץ
חותם חרפושית בן כ-3,000 שנה התגלה באזור. אסף פרץ, רשות העתיקות
החרפושית בתהליך הניקוי שלה/רשות העתיקות, אסף פרץ

בארץ ישראל התגלו מאות חרפושיות

החרפושיות הן אמנם מאפיין מצרי מובהק, אך התפוצה הרחבה שלהן הגיעה גם אל מחוץ לגבולות מצרים. בארץ ישראל התגלו מאות חרפושיות, בעיקר בקברים, אך גם בשכבות יישוב. חלקן יובאו ממצרים, ורבות מהן נעשו בארץ בהשפעה מצרית, בידי אמנים מקומיים. רמת הביצוע של החרפושית המסוימת שנמצאה כעת אינה אופיינית דווקא למצרים ועל כן נראה, שמדובר על אומן מקומי.

שיתוף הפעולה ההדוק בין רשות העתיקות למועצה המקומית אזור במערכת החינוך ובעיר ככלל, הניב באחרונה את הקמת מוזיאון מקומי מרשים, המציג את הארכיאולוגיה של אזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully