וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל גזר: מפעל המים הקדום בלב האדמה נפתח לציבור

עודכן לאחרונה: 1.12.2021 / 11:08

לפני 3,600 שנים, בתקופה הכנענית, חפרו יושבי העיר גזר שבשפלה מפעל מים אדיר בעומק של 60 מטרים. מזה שנים הוא היה סגור, אולם לאחרונה הוצב גרם מדרגות מיוחד שמאפשר למבקרים לרדת לעומקו וללא תשלום

מפעל המים הקדום בגן הלאומי תל גזר נפתח/צילום: יניב כהן, רט"ג

מפעל המים הכנעני הגדול ביותר שנחשף אי פעם בישראל, בתל גזר, נפתח לציבור ללא תשלום, ובו גרם מדרגות מיוחד שמאפשר למבקרים לרדת לעומקו.

הגן הלאומי תל גזר משמר את אחד האתרים המקראיים החשובים בארץ. בתל, שגובהו 230 מטרים מעל פני הים והוא נישא לרום של 90 מטר מעל סביבתו, נמצאו למעלה מ-25 שכבות יישוב מהתקופה הכלקוליתית (4,000 שנה לפני הספירה ועד לתקופה הרומית (100 לספירה).

לפני 3,600, בתקופה הכנענית, נבנה בתל מפעל מים בעומק של 60 מטרים בתוך האדמה, ששימש את תושביה הקדומים של העיר בתקופות שלום ומצור. המפעל התגלה לראשונה על ידי הארכיאולוג האירי רוברט מקאליסטר בראשית המאה ה-20. אורכו 90 מטרים, גובהו בקטע החצוב עד 7 מטרים, רוחבו 4 מטרים ובתחתיתו, בעומק של 60 מטרים מראש התל, יש בריכה קטנה עם מי תהום.

גן הלאומי תל גזר. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
התיישבות כבר מלפני 4000 שנים. תל גזר/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
מפעל המים הקדום בגן הלאומי תל גזר. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
בעומק 60 מטרים. מפעל המים הקדום שנפתח לציבור בתל גזר/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
מפעל המים הקדום בגן לאומי תל גזר. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
גרם המדרגות הונח ומאפשר ירידה למבקרים/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

ללכת בסמוך למפלס מי התהום

רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית גזר חנכו לאחרונה בטקס חגיגי את פתיחתו לציבור של מפעל המים הקדום. הטקס התקיים במעמד שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים, רותם ידלין ראשת מועצה אזורית גזר, ח"כ צביקה האוזר יוזם תכנית המורשת הלאומית, בכירים ושותפים נוספים שלקחו חלק בפיתוח האתר ובחפירות הארכיאולוגית בגן הלאומי.

פתיחת מפעל המים הקדום לציבור המטיילים מתאפשרת בזכות עבודות פיתוח בהיקף של מיליוני שקלים, שבוצעו בגן הלאומי בשנים האחרונות. גרם המדרגות שהוצב באורך של כ-60 מטרים, מוביל באופן חוויתי לעומק מפעל המים, בסמוך למפלס מי התהום.

חפירת מערכת המים הכנענית התחדשה לאחר שנים רבות בשנת 2010, על ידי משלחת משותפת של רשות הטבע והגנים בניהול הארכיאולוג הראשי שלה לשעבר ד"ר צביקה צוק יחד עם הסמינר התיאולוגי הבפטיסטי של ניו אורלינס בהובלת ד"ר ג'ים פרקר, בחסות רשות העתיקות. חפירה זו נפרשה על פני 9 עונות חפירה, עד שנת 2018. בחפירה זו נוקו כשני שליש ממפעל המים שנסתמו לאחר חפירות מקאליסטר ונחשף מפלס קדום שטרם נחפר ובו ממצאים ארכיאולוגיים כולל צלמיות של עשתורת שמהווים עדות חשובה לתיארוך מפעל המים לתקופה הכנענית התיכונה.

במהלך סבב חפירות זה התגלה מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב, שהיה מונח בתוך כלי חרס בעל מכסה עטוף באריג שטביעתו עדיין נותרת על חלק מהממצא. המטמון נתגלה ביסודות של חדר ושייך לתקופה הכנענית (הברונזה התיכונה) 2ב, בערך לפני כ-3600 שנים.

עוד בוואלה!

ד"ש מהכנענים: מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב נתגלה בתל גזר

לכתבה המלאה
גן לאומי תל גזר. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
העתק של לוח גזר, שעליו אחת מכתובות העברית הקדומות ביותר/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
חרפושית מטמון תל גזר. קלרה עמית, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
חרפושית שנמצאה כחלק ממטמון תל גזר/מערכת וואלה! NEWS, קלרה עמית, רשות העתיקות
גזירת הסרט במפעל המים הקדום בגן הלאומי תל גזר. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
גזירת הסרט במפעל המים הקדום בגן הלאומי תל גזר/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

"לוח גזר" - אחת הכתובות העבריות הקדומות ביותר

בין המבנים והשרידים המרשימים שנמצאו בתל גזר: חומות העיר, המגדל האדיר, מקדש המצבות ומפעל המים הקדום - כולם מהתקופה הכנענית. מהתקופה הישראלית התגלו באתר שער שלמה" ו"לוח גזר" המפורסם - אחת הכתובות העבריות הקדומות ביותר. רוב השרידים הם מהתקופות הכנענית התיכונה והמאוחרת ומהתקופה הישראלית, תקופות בהן גזר היתה עיר מרכזית וחשובה ששלטה על צומת דרכים אזורי.

הביקור בגן הלאומי תל גזר, הנמצא בסמוך ליישוב כרמי יוסף, הוא ללא תשלום ומציע למטיילים שביל מעגלי באורך של 1.5 ק"מ סביב מוקדי העניין העיקריים, לרבות תצפיות נוף לכל האזור. בירידה אל מפעל המים חובה להשתמש בפנס עוצמתי מעבר לזה הקיים במכשיר סמארטפון. יש להקפיד על הנחיות הטיול בגן הלאומי כפי שמופיעות בשילוט באתר.

מפעל המים הכנעני הגדול בעולם הולך ונחשף מחדש בתל גזר. יוני 2013. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
כך נראה מפעל המים ב-2013, בעת עבודות חפירה של רשות הטבע והגנים/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים
תל גזר. צילום: איל שפירא,
מפעל המים היה סגור למבקרים. עתה יהיה אפשר לרדת גם לעומקו/צילום: איל שפירא

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "פתיחת מפעל המים שבגן הלאומי תל גזר מספקת למטיילים הצצה מרתקת וחווייתית במיוחד לאחד ממפעלי המים הקדומים המרשימים בארץ ישראל ולמורשת המיוחדת של העיר הקדומה תל גזר שהגן הלאומי משמר".

לדברי רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר: "הידיעה כי משפחות, הורים וילדים יוכלו כעת להגיע ולראות מקרוב את העוצמה של המקום בו דרכו אבות אבותינו מרגשת אותי כל פעם מחדש. נמשיך את החלום המשותף להפוך את 'הגן הלאומי תל גזר' למקור השראה לדורות הבאים".

את העבודות לפתיחת מפעל המים לציבור הובילו ברשות הטבע והגנים יחד עם המועצה האזורית גזר בסיוע גופים נוספים בהם אגף מורשת במשרד מורשת וירושלים, רשות העתיקות וחברת נשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully