וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין חמד: זה המקום עם השלכת הכי יפה בישראל עכשיו

עודכן לאחרונה: 19.11.2022 / 7:59

בגן לאומי עין חמד שבהרי ירושלים תמצאו כנראה בימים אלה את השלכת היפה ביותר. העלים האדמדמים של הדולב המזרחי ושאר עצים לא נאספים בכוונה כדי ליצור מראה מרהיב, ונחל כסלון שזורם בו מעניק מראה רטוב שבו משתקף הטבע במיטבו. הצעה לטיול סתיו

טיול שלכת, גן לאומי עין חמד/צילום: זיו ריינשטיין

לא מעט עצים בארץ מתכסים בשבועות האחרונים בשלכת אדמדמה, אבל בעין חמד שבהרי ירושלים יש כנראה את מופעי השלכת היפים בארץ.

הגן הלאומי, שנמצא בין כביש 1 הסואן העולה לירושלים וכבישים המובילים לישובים הכפריים אבו גוש, קריית ענבים, בית נקופה עין נקובה ועין ראפה - הוא פינה ירוקה ושקטה עם צמחיית נחלים ופכפוך מים נעים של מעיינות קטנים הזורמים לנחל כסלון שעובר בו.

שלכת בעין חמד. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
גשר אבן מעל נחל כסלון, עין חמד/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שלכת בעין חמד. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
עלה של דולב מזרחי בעין חמד/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שלכת בעין חמד. זיו ריינשטיין
עצי הדולב הגבוהים נמתחים לגובה של כ-20 מטרים/זיו ריינשטיין

מראה "חדש-ישן"

גן לאומי עין חמד הוכרז בשנת 1968 ונפתח לקהל כשנה לאחר מכן. בתפיסת הגנים הלאומיים דאז, כאשר האדם במרכז (בעבר ובהווה), הטבע "עוצב" כך שיתן מענה לצרכי המבקרים בו.

ערוץ נחל כסלון הזורם במרכזו, עוצב לתוך תעלה בנויה אבן בהשראת הטרסות החקלאיות שאפיינו מאוד את מרחב הרי יהודה, ומשפכי מים דימו נביעות של מעיינות שזרמו אליו בעבר ויצרו ברכות מים.
את המראה "החדש-ישן" השלימה נטיעה של עצי פרי כמו גפן, רימון, זית ותאנה שיצרו פינות בוסתנים יפות. בנוסף, מרחבי דשא נשתלו ומתקני ספורט ופיקניק הותקנו לרווחת המבקרים במקום.

בתחתית הגן הלאומי, לצד ערוץ הנחל מתנשא מבנה אבן מרשים - בית חווה מן התקופה הצלבנית, ששימש את מסדר ההוספיטלרים ואת עולי הרגל שחיפשו מנוחה ומרפא בדרך לירושלים. כל שבילי הגן מובילים אליו.

המבקר באתר היום יתקשה לעיתים להבחין בין הטבע המקורי, לזה שיצר האדם כדי לשוות למקום נוף קדומים. במרחבי הגן הלאומי הקטן יחסית ניתן לטייל על גבי שביל סלול ומותאם למתקשים בהליכה ולכסאות גלגלים, וגם שבילים נסתרים היורדים במדרגות אבן בין ברכות המים שעם השנים התבססו בהן מיני חי וצומח אופייניים כמו ערבה מחודדת, קנה מצוי שיחי פטל קדוש ועוד. במים מיני דו חיים, וניתן לזהות את הראשנים השוחים במי הברכות או להאזין לקולות הקירקור של צפרדע הנחלים או הקרפדה הירוקה.

שלכת בעין חמד. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
מספר מעיינות זורמים לנחל כסלון שעובר בגן הלאומי/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שלכת בעין חמד. זיו ריינשטיין
בריכה בתוואי נחל כסלון/זיו ריינשטיין

מלך העצים בגן - הדולב המזרחי

עם ראשיתו של הגן ניטעו עצי דולב, שכיום הם גדולי מימדים ונותנים צל רב. עצי הדולב מרשימים במיוחד בעונת הסתיו ותחילת החורף, כאשר הם משירים את עליהם בשלכת צבעונית המכסה את שבילי הגן. באתר מקפידים לא לאסוף ולפנות את עלי הדולב שנשרו, משום שהם הופכים באחת סביבת חיים עבור מיני חיים אחרים ומשמשים מזון או מסתור.

עצי הדולב אינם המרשימים היחידים בעין חמד. סמוך למבנה הצלבני, ניתן להבחין בבית הקברות המוסלמי ובו עצי אלון עתיקים שנשמרו לאורך שנים רבות הודות לקדושת המקום. שטח זה הוגדר כשמורת טבע עין חמד והיא צמודה לגן הלאומי.

שטח הגן השמור, מהווה גם מקלט למיני צומח שעמדו בסכנה בתהליכי הפיתוח המואצים באזור, הרחבת כבישים, סלילת מסילת הרכבת, הרחבת שכונות ועוד. צמחי בצל ופקעת רבים מאוד כמו רקפות, חצבים ואירוסים הועתקו משטח העבודות אל תחומי הגן הלאומי, שם הם נשמרים ופורחים בפריחה מרהיבה בסתיו ובאביב.

שלכת בעין חמד. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
פינה מקסימה בגן/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
שלכת בעין חמד. זיו ריינשטיין
אפשר לערוך פיקניק תחת העצים המצלים/זיו ריינשטיין
שלכת בעין חמד. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
עלי הדולב אינם נאספים בכוונה בגן הלאומי/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
חווה חקלאית בעין חמד. זיו ריינשטיין
בית החווה החקלאית. שימש עולי רגל נוצרים לירושלים/זיו ריינשטיין

יפה בכל השנה, לא רק בסתיו

אבל לא רק הסתיו היא שעתו היה של עין חמד ושווה לבקר בו בכל עונות השנה. בסוף הקיץ פורחים בו חצבים. בסתיו, כאמור, מכסה את חלקו התחתון שלכת מרהיבה. בחורף שטפונות זורמים וגועשים בערוץ הכסלון בשצף ולקראת האביב פורחת לצד הערוץ, בפריחה צהובה וייחודית, נורית הלב.

הגן פתוח באמצע השבוע בין 08:00 ל-16:00, וב-שישי ושבת עד 15:00.
מחיר כניסה: מבוגר - 22 שקלים, ילד - 11 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully