וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נווה אילן: הגן היפני הסודי שמסתתר מעל כביש 1

25.12.2020 / 0:02

מה מסתתר על הרכס הגבוה שמעל הכביש הכי מוכר בארץ? גן יפני סודי בהחלט, שרק אם תבלו בו מספיק זמן, תבינו מדוע הוא כל כך "יפני". עוד באזור: סיפורים היסטוריים מרתקים ושרידי יישוב עלום מול נוף פנורמי

חופשה בטוקיו, יפן/צילום: זיו ריינשטיין

(בווידאו: גן יפני אמיתי בטוקיו)

על המקום: גבוה מעל כביש מספר 1, המחבר בין ירושלים ותל אביב, מתפתלת דרך עפר העונה לשם "דרך דיפנבייקר". הדרך, שתחילתה בנווה אילן וסיומה בשער הגיא, מתאימה גם לרכב פרטי (למעט מספר קטעים מאתגרים במיוחד בחלקה המזרחי), והיא קרויה על שמו של ראש ממשלת קנדה לשעבר, ג'ון דיפנבייקר, שפעל רבות למען ישראל. הדרך שזורה באתרים היסטוריים רבים, באזור "רכס המשלטים", שפעלו בימי מלחמת העצמאות. לצדה תמצאו משוריינים מאותם ימים, כמו גם שלטי הסבר על קורות המלחמה. ואז, ללא כל הכנה, מופיע בין כל אתרי מורשת הקרב הללו, גן יפני. ככה, באמצע שומקום. וזהו כנראה סוד קסמו הגדול.

הגן היפני בדרך דיפנבייקר. איל שפירא, איל שפירא
מופיע ככה, באמצע שומקום. הגן היפני בדרך דיפנבייקר/איל שפירא, איל שפירא

מתחילים ללכת: הגן אולי לא נראה "יפני" ממבט ראשון, אך ככל שתצעדו בשביליו, כך התחושה היפנית תלך ותגבר. משהו בהרמוניה המושלמת בין העצים והסלעים, סידור השבילים, הפיתולים הרכים, ובעיקר - השביל המטפס לראש הגבעה, שלבסוף מסתיים ללא מוצא, כמיטב מסורת הזן. הגן מנציח את האב טקג'י אוצוקי (2004-1906), מייסדה של "כנסיית ישו הקדושה". בגיל 32 חווה התגלות אלוהית שלאחריה התפלל להקמת מדינה ליהודים. בהמשך ייסד את "אגודת הנוצרים היפנים ידידי ישראל", הקרויה גם "בית שלום יפן".

בשונה מגנים יפניים "קלאסיים", שבהם מקור מים, גשרים ואולי אפילו בית תה - כאן הכל רק מרומז. וזה לא פחות מקסים. הגן עצמו זעיר, וניתן להקיפו בעשר דקות או פחות של הליכה מהורהרת. מומלץ לתפוס פינה יפה, עדיף גבוהה - על צלע הגבעה, ולשתות תה. אם כבר יפני - אז עד הסוף.

עוד בוואלה!

חורבת פארג': הכפר היהודי שאתם לא מכירים בגולן

לכתבה המלאה
הגן היפני בדרך דיפנבייקר. איל שפירא, איל שפירא
הגן עצמו זעיר, וניתן להקיפו בעשר דקות או פחות של הליכה/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: מסתבר שיש בישראלי ייצוג קטן אך מרשים של גנים יפניים. אלו גדולים ומטופחים, וניכרת בהם התחושה ה"יפנית" הרבה יותר מגן זה. כך למשל, הגן היפני בקיבוץ חפצי-בה שלמרגלות הגלבוע, גן יפני קטן בשדרות ירושלים שבחולון וגם הגן היפני במתחם גן וואהל בירושלים, ליד הכנסת.

הגן היפני בדרך דיפנבייקר. איל שפירא, איל שפירא
הגן מנציח את האב טקג'י אוצוקי - מייסדה של "כנסיית ישו הקדושה"/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: כפי שכבר נרמז, "דרך דיפנבייקר" מתחילה/מסתיימת במושב נווה אילן. בכניסה ליישוב חבוי אתר "נווה אילן ההיסטורית", שהגישה אליו חופשית, ובו שרידי קיבוץ ששימש כמשלט, החל מסוף שנת 1946. בית אפנדי מוצק שימש לכמה עשרות הצעירים והצעירות כמבנה מרכזי - מרפאה, חדר אוכל ומטבח. היישוב שרד כעשר שנים בלבד, וכיום תוכלו לשוטט בין תצפיות נוף מרהיבות על הרי ירושלים, מבנים נושנים (כולל בית האפנדי), עמדות קרב ת-קרקעיות, תעלות קשר ועוד.

הגן היפני בדרך דיפנבייקר. איל שפירא, איל שפירא
ככל שתצעדו בשבילי הגן, כך התחושה היפנית תלך ותגבר/איל שפירא, איל שפירא

לאכול בסביבה: כל מסעדה טובה באבו גוש הסמוכה תעשה את העבודה. אם אתם בקטע של רטרו, נסו את מסעדת "אלביס" ליד נווה אילן, המוקדש למלך הרונקרול האמריקני. בימים אלו, המסעדות בארץ פועלות במתכונת טייק אווי.

נווה אילן. איל שפירא, איל שפירא
היישוב שרד כעשר שנים בלבד. נווה אילן ההיסטורית/איל שפירא, איל שפירא

להגיע: בוויז "אנדרטת פורצי הדרך לירושלים". מחניון האנדרטה ממשיכים מערבה, לכיוון מעגל התנועה, ופונים צפונה בדרך עפר אל "דרך דיפנבייקר" (סימון אדום). נוסעים בזהירות מספר דקות מערבה, ומגיעים לגן היפני. מכאן אף ניתן להמשיך ברכב עד לסיום דרך העפר, בשער הגיא.

נווה אילן ההיסטורית. איל שפירא, איל שפירא
בית אפנדי מוצק בנווה אילן ההיסטורית/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully