וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקומות הכי יפים בצפת: טיול אל "העיר הכחולה" שבגליל

גיל ברנר

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 8:11

בירת הגליל, הלא היא צפת, מתקדשת לקראת חגי תשרי ובמיוחד לכבוד יום הכיפורים, אז קבלו הצעה לסיור בסמטאות הרובע היהודי בעיר, המלווה בריחות תבשילי המטבח היהודי, זמר חסידי והרבה תקיעות שופר כהכנה ליום הנורא והקדוש

צפת בלילה ממעוף הרחפן/עיריית צפת

צפת מתקדשת לקראת חגי תשרי ויום הכיפורים הבא עלינו לטובה. סיור בסמטאות הרובע היהודי בעיר מלווה בריחות תבשילי המטבח היהודי, זמר חסידי מכל הנשמה והרבה תקיעות שופר, כהכנה ליום הנורא והקדוש.

נתחיל את סיורינו ברחוב ירושלים, נרד אל רחוב בר יוחאי, נצעד בסמטאות האבן המרוצפות, נציץ אל עבר חצרות ובתים החוגגים את חגי תשרי. נעבור ליד הסדנא של דוד פרידמן, "צייר הקבלה", ניפגש עם האמן שייספר על יצירתו ברוח הקבלה. נסייר בסדנא המיוחדת שלו ונפליג בעזרתו של דוד אל מחוזות עליונים שבהם נפגשים רוחניות, קבלה מעשית ואומנות. לתיאום ביקור: 04-6972702.

נצא אל הרחוב ושם נראה את סמטת המדרגות, כנראה הצרה ביותר בעולם ברוחב של 1.10 מטר. הסמטה עוברת מתחת למרפסת של "סבתא יוכבד", שהייתה מוציאה כל בוקר שולחן מתקפל קטן ועליו כוס תה וביסקוויט ככיבוד למשיח, שיעלה מנחל עמוד אל סמטאות צפת. "סבתא יוכבד" כבר הלכה לעולמה ומשיח לא בא, אבל בכל זאת אפשר לחכות לו בדרכו מנחל עמוד, ונקרא את מה שכתוב בשלט ההסבר.

צפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
צפת הכחולה/תמונות גולשים, גיל ברנר
סמטה ליד בית הכנסת אבוהב בצפת. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סמטה ליד בית הכנסת אבוהב בצפת/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סמטת המשיח בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
נראה הצרה ביותר בעולם ברוחב של 1.10 מטר. סמטת המשיח/תמונות גולשים, גיל ברנר
סמטת המשיח בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
"סבתא יוכבד" הייתה מוציאה שולחן קטן ועליו כוס תה וביסקוויט ככיבוד למשיח/תמונות גולשים, גיל ברנר

בית הכנסת היחידי בעולם שאין בו מזוזה

נמשיך ברחוב בר יוחאי ונגיע אל כיכר המגינים, או מה שנקרא בעבר "כיכר עושי הפחמים". נציץ אל סמטת תרפ"ט, משם הגיעו הפורעים במאורעות 1929 ורצחו בדם קר 17 מיהודי העיר. נספר את סיפורו המופלא של זיידל בן השוחט, שבעזרת אמונה גדולה בליבו עמד יחיד באפריל 1948 אל מול המון ערבי חמוש, שאיים לפרוץ דרך סמטת תרפ"ט ולהרוג ביהודים תושבי הרובע היהודי.

לאחר מכן, נצעד אל רחבה מרוצפת "חקל תפוחין קדישין", כאן בשנת 1569 זימר רבי שלמה אלקבץ הלוי, תלמידו של האר"י הקדוש, את הניגון "לכה דודי" שהפך לניגון שבת בכל בית יהודי. נרד בזמירות לכה דודי במדרגות גורי האר"י אל עבר בית הכנסת של האר"י האשכנזי. בצד המדרגות נראה אבן ועליה חרותים שמות של שלשה נדבנים, שעסקו בשיפוץ בית הכנסת לאחר רעידת האדמה של שנת 1837. הנדבנים מונצחים באבן הראשונה שהונחה במקום, תוך עבודות שיפוץ בית הכנסת.

נרד במדרגות אל בית הכנסת של האר"י האשכנזי, נעמוד אל מול דלת בית הכנסת היחידי בעולם שאין בו מזוזה ונראה את השלט החקוק באבן "מה נורא המקום הזה ...". נבקר בבית הכנסת של האר"י האשכנזי, נשמע את סיפור ארון הקודש שגולף באולר מעץ זית במשך כ-14 שנים ונראה את משה רבנו שהפך לאריה.

בית הכנסת האר"י האשכנזי בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
בית הכנסת האר"י האשכנזי/תמונות גולשים, גיל ברנר
האבן ששובצה במהלך שיקום בית הכנסת של האר"י האשכנזי צפת, לאחר רעידת האדמה של שנת 1837. גיל ברנר, תמונות גולשים
האבן ששובצה במהלך שיקום בית הכנסת של האר"י האשכנזי, לאחר רעידת האדמה של 1837/תמונות גולשים, גיל ברנר
לכה דודי בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
הפך לניגון שבת בכל בית יהודי. "לכה דודי" ברחובות צפת/תמונות גולשים, גיל ברנר
קבר האר"י הקדוש בצפת. ShutterStock
משה רבנו שהפך לאריה. קבר האר"י הקדוש בצפת/ShutterStock

הרב שחזה את רעידת האדמה

נרד אל בית הכנסת של קהילת יהודי קאסוב (קוסוב) ואל בית הכנסת של הרב דב בר מאבריטש, שחזה את רעידת האדמה בצפת בתאריך 1 בינואר 1837, בשעה 5 אחר הצוהריים, ובזכותו ניצלו תלמידיו מהאסון ולא נפגעו.

נמשיך בסמטת האבן המרוצפת ברחוב רבי יוסף קארו, נעבור בין חנויות של מזכרות מצפת, באחת מהן היתה בשנות ה-60 של המאה הקודמת חנותו של שלום מוסקוביץ', ה"זייגער מאכר" (מתקן שעונים), שען צפתי שצייר ציורים נאיביים, שבהם מונצחים סיפורי התנ"ך.

נגיע אל בית הכנסת על שם רבי יוסף קארו, שעל פי המסורת היה בית מדרשו של רבי יוסף קארו, מחבר "שולחן ערוך". בבית הכנסת ספר עתיק מהמאה ה-16 ועל פי המסורת הוא היה המקום המרכזי ללימודי הלכה באותה תקופה. כאן היה בית המדרש של יוסף קארו ובו למדו כ-200 תלמידי חכמים, שעסקו בתורת הנגלה והנסתר. מתחת לקומת בית הכנסת, קיימת חצר קטנה ובה בית מגורים אשר באחד מחדריו נמצאת "מערת המגיד", שבה על פי המסורת כתב קארו את ספריו "שולחן ערוך" ו"מגיד מישרים" במרתף קטן הנמצא בחצר. מאחורי דלת כחולה, הייתה נגלית אליו בת קול - זהו המגיד שהיה נגלה ומלמדו תורה מדי לילה. כאן, מאחורי הדלת הכחולה, נכתב במשך 14 שנים הספר "קיצור שולחן ערוך". כאן המקום לספר את נס פך השמן והמגיד מצפת.

בית הכנסת של יהודי קאסוב בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
בזכות רב הקהילה ניצלו תלמידיו מהאסון. בית הכנסת של יהודי קאסוב/תמונות גולשים, גיל ברנר
אחד מציורי סיפורי התנ"ך הצייר שלום מוסקוביץ מצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
אחד מציורי סיפורי התנ"ך הנאיבים של הצייר מוסקוביץ'/תמונות גולשים, גיל ברנר
סמטה המוליכה אל בית הכנסת של רבי יוסף קארו בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
סמטה המוליכה אל בית הכנסת של רבי יוסף קארו/תמונות גולשים, גיל ברנר
הדלת המוליכה אל מערת המגיד בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
הדלת המוליכה אל מערת המגיד. מאחורי דלת זו ישב רבי יוסף קארו במשך 14 שנים וכתב את "קיצור שולחן ערוך"/תמונות גולשים, גיל ברנר

"בעל האמונה השלמה"

נרד במדרגות לעבר סמטת אלשיך ונגיע אל בית הכנסת של רבי משה אלשיך - "בעל האמונה השלמה" - שם הוא התפלל ולמד. בבית הכנסת שמורים מספר רב של ספרי תורה עתיקים, שחלקם בני כאלף שנים.

נמשיך בצעידה לאורך סמטת אלשיך ונגיע אל בית הכנסת של רבי יצחק אבואב, בעל ספר התורה הקדוש מטולדו. זהו ספר שנכתב בקדושה ובטהרה בידיו של רבי יצחק אבואב במהלך המאה ה-15 לספירה בטולדו שבספרד, והגיע לצפת עם מגורשי ספרד במאה ה-16.

בית הכנסת אבואב מהמאה ה-16, נפגע קשה ברעש האדמה של 1837. לאחר השיפוץ ב-1838, הועבר אל בית הכנסת ספר התורה של אבוהב וכיום נמצאים בו שני ספרי תורה עתיקים וקדושים. האחד נכתב על ידי רבי יצחק אבוהב בעצמו ושרד עד ימינו אנו, והשני נכתב על ידי רבי סולימאן אוחנה - מגורי האר"י. שני הספרים מוצאים לקריאה אך ורק שלוש פעמים בשנה בסימן כש"ר - כיפור, שבועות, ראש השנה - ורשאים לקרוא מהם את התורה רק גברים נשואים שטבלו מבעוד-מועד.

בית הכנסת אבוהב בצפת. ShutterStock
בית הכנסת אבוהב בצפת/ShutterStock
סמטה המוליכה לבית הכנסת אלשייך ואל בית כנסת אבואב בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
סמטה המוליכה אל בית הכנסת אלשייך ואל בית הכנסת אבואב/תמונות גולשים, גיל ברנר
חצר ברובע היהודי בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
שער כניסה אל חצר ברובע היהודי העתיק בצפת. הצבע הכחול שולט/תמונות גולשים, גיל ברנר

הצדיק הלבן שהפך תרנגולות שחורות ללבנות

נצעד בסמטאות לפי סיפוריו של יהושע בר יוסף, נפגוש בדרכינו חסידים לובשי שחורים, מקובלים לובשי לבן וחסידי סאטמר בקפוטות פסים ושטריימלים. נמשיך ללכת בסמטאות נראה חסידים המצפים בכל מאודם למשיח וברק בעיניהם.

נספר את נפלאות ספר התורה של אבוהב, סיפורו של צדיק לבן שהפך תרנגולות שחורות ללבנות בערב יום הכיפורים, וסיפוריו של האר"י קדוש המטפס במדרגות הקבלה ומנהל שיחות עם מלאכי שמיים.

נסיים את הסיור בבית משפחת עבו - מכאן יוצאת כל שנה בל"ג בעומר התהלוכה המסורתית אל קברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון.

הרובע היהודי בצפת. ShutterStock
הרובע היהודי בצפת/ShutterStock
הרובע היהודי בצפת. ShutterStock
הרובע היהודי בצפת/ShutterStock
גיל ברנר בצפת. גיל ברנר, תמונות גולשים
גיל ברנר בצפת/תמונות גולשים, גיל ברנר

גיל ברנר מדריך בעקבות סיפורי חסידים ונשמה יהודית בצפת. 052-2692631.








.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully