וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסף נדיר של שנהבים מעוטרים מימי המקדש הראשון התגלה בירושלים

אוסף לוחיות שנהב מימי בית ראשון - מהיחידים שהתגלו בעולם והראשון מסוגו בירושלים, התגלה בעיר דוד. לפי החוקרים, נראה שפריטי היוקרה שובצו במיטת כס שהוצבה במבנה שלטוני מפואר

שנהבים מימי בית ראשון שהתגלו בעיר דוד, ירושלים/צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

"וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ כִּסֵּא שֵׁן גָּדוֹל וַיְצַפֵּהוּ זָהָב מוּפָז"
(מלכים א' י: יח)

תגלית יוצאת דופן נחשפה בירושלים: אוסף לוחיות שנהב מימי בית ראשון - מהיחידים שהתגלו בעולם והראשון מסוגו בירושלים, נחשף בחפירות בחניון גבעתי שבעיר דוד שבירושלים.

השנהבים, שנחשבו בעולם העתיק לאחד מחומרי הגלם היקרים ביותר - אף יותר מזהב, נמצאו בין הריסות של מבנה שלטוני גדול, אשר פעל בתקופה בה ירושלים הגיעה לשיא כוחה (המאות ה-8 וה-7 לפני הספירה). להערכת החוקרים, השנהבים המעוטרים שובצו ברהיטי עץ, אשר שימשו את יושבי המבנה - דמויות בעלות אמצעים, השפעה וכוח, ייתכן, שרים או כהנים.

שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. אליהו ינאי, עיר דוד, רשות העתיקות
חלק ממכלול השנהבים שנחשף בעיר דוד/רשות העתיקות, אליהו ינאי, עיר דוד
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. אליהו ינאי, עיר דוד, רשות העתיקות
האוסף הכיל לא פחות מ-1,500 רסיסים/רשות העתיקות, אליהו ינאי, עיר דוד
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. יניב ברמן, רשות העתיקות
השנהבים שובצו לתוך רהיט - יתכן מיטת כס שניצבה במבנה המפואר/רשות העתיקות, יניב ברמן
איור שיבוץ השנהבים במיטות כס. שלום קוולר, עיר דוד, רשות העתיקות
איור שיבוץ השנהבים במיטות כס/רשות העתיקות, שלום קוולר, עיר דוד

בתנ"ך מוזכר השנהב בהקשרים של עושר רב

לדברי מנהלי החפירה, פרופ' יובל גדות מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות, "עד היום, הכרנו שנהבים מעוטרים רק מבירות הממלכות הגדולות בימי בית ראשון, כגון נמרוד בירת אשור, או שומרון, שהיתה בירת ממלכת ישראל. כעת, בפעם הראשונה, מצטרפת גם ירושלים לבירות הללו. חשיבותה ומרכזיותה של ירושלים במרחב בימי הבית הראשון היתה ידועה לנו כבר בעבר, אולם הממצא החדש, ממחיש לנו עד כמה היא היתה חשובה, וממצב אותה בשורה אחת עם בירות אשור וישראל. חשיפת השנהבים מהווה נדבך נוסף בהבנה של מעמדה המדיני והכלכלי של העיר, כחלק ממערך המנהל והכלכלה העולמי".

בתנ"ך מוזכר השנהב פעמים ספורות, ותמיד בהקשרים של מלכים או עושר רב: תיאור הכיסא שהכין שלמה המלך (מלכים א' י: יח), ציון מגדל השן אשר בנה המלך אחאב בשומרון (מלאכים א' כב: לט), ודברי התוכחה של הנביא עמוס על אצולת ישראל: "השֹכבים על מיטות שן וסרוחים על ערשותם" (עמוס ו:ד).

שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. אליהו ינאי, עיר דוד, רשות העתיקות
לוחית שנהב מעוטרת בפרח הלוטוס/רשות העתיקות, אליהו ינאי, עיר דוד
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. דפנה גזית, רשות העתיקות
השנהבים ממחישים לנו עד כמה ירושלים היתה חשובה/רשות העתיקות, דפנה גזית
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. דפנה גזית, רשות העתיקות
השנהבים לפני טיפול השימור/רשות העתיקות, דפנה גזית
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. דפנה גזית, רשות העתיקות
הרכבת השנהבים לכדי צורה במעבדות רשות העתיקות/רשות העתיקות, דפנה גזית

האוסף כולל שרידים של לפחות 12 לוחיות רבועות וקטנות

המבנה המרשים שבתוכו התגלו השנהבים חרב בשריפה גדולה, ככל הנראה במהלך החורבן הבבלי של ירושלים בשנת 586 לפני הספירה, והשנהבים התגלו כשהם מרוסקים לפיסות זעירות ושרופות. במהלך החפירה, ובמסגרת הסינון הרטוב שנערך לאחריה בגן לאומי עמק צורים, התגלו לא פחות מ-1,500 רסיסים. רק בתום תהליך רפאות ייחודי, אותו הובילה המשמרת אורנה כהן, יחד עם אילן נאור מרשות העתיקות, הורכבו מחדש הלוחות ונחשף עושרו של המכלול. "בתום תהליך צירוף ו'איחוי' של מאות הרסיסים, הצלחנו להבין שהאוסף כולל שרידים של לפחות 12 לוחיות רבועות וקטנות (כ-5 ס"מ X 5 ס"מ ובעובי של 0.5 ס"מ לכל היותר), שבמקור היו משובצות בתוך רהיטי העץ", אומרים כהן ונאור.

השנהבים שהתגלו, לא היו פרטי היוקרה היחידים במקום. במבנה נמצאו גם חותם עשוי אגת (אבן חצי יקרה), קנקנים שהיו מלאים ביין מתובל בווניל, טביעת חותם עם השם "נתנמלך עבד המלך", פריטי אבן מעוטרים ופריטי עץ, שהיו כנראה, חלק מרהיטים גדולים נוספים.

שנהבים מעוטרים הם מהממצאים הבולטים והנדירים ביותר בממצא הארכאולוגי. יוקרתם נעוצה במקורו של השנהב; בדיקה מיקרוסקופית שערך הראל שוחט מאוניברסיטת חיפה, העלתה שהשנהב שייך לחט של פיל.

שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. גיל מזומן, עיר דוד, רשות העתיקות
פיסת שנהב שנשרפה בחורבן בית ראשון/רשות העתיקות, גיל מזומן, עיר דוד
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. גיל מזומן, עיר דוד, רשות העתיקות
מימין לשמאל: רלי אבישר, פרופ' יובל גדות וד"ר יפתח שלו עם הממצא הנדיר/רשות העתיקות, גיל מזומן, עיר דוד

האוסף יוצר ככל הנראה באשור

"יוקרתו של השנהב קשורה גם במומחיות הרבה הנדרשת לעיבודו ולייצור העיטורים", מסבירים פרופ' גדות וד"ר שלו. "סביר שאוסף השנהבים שהתגלה בעיר דוד מיובא, ושהוא יוצר במקור על-ידי אומנים באשור. יתכן שהשנהבים הגיעו לירושלים כמתנה שנשלחה מאשור לאצולת ירושלים. לאחר השוואה לחפצים שלמים המופיעים בלוחות קיר בארמון של המלך האשורי סנחריב בנינווה, הצענו לשחזר את לוחיות השנהב מירושלים כמשובצים לתוך מיטת כס, שאפשר לדמיין שניצבה בקומה העליונה של המבנה המפואר.

העיטורים על-גבי מרבית השנהבים אחידים וכוללים מסגרת, שעליה חרוטות ורדות (רוזטות) ובמרכזה עץ מסוגנן. לוחות אחרים עוטרו בפרחי לוטוס ובדגם גאומטרי. לדברי ד"ר עידו קוך ורלי אבישר מאוניברסיטת תל-אביב, שחקרו את ההיצגים, הוורדה והעץ היו סמלים פופולאריים ברפרטואר החזותי במסופוטמיה ובמרכזי תרבות נוספים. פריטי שנהב שעליהם עיטורים דומים, התגלו באוסף השנהבים של שומרון, ובארמונות רחוקים יותר כמו נמרוד וחורסבד, בלב האימפריה האשורית. אימוץ הסמלים הללו על-ידי האליטה ביהודה, התרחש בזמן שהממלכה היתה תחת שלטון האימפריה האשורית (החל מהמחצית ה-2 של המאה ה-8 לפני הספירה).

מעניין לציין ששלושת הסמלים הללו, שימשו באותה תקופה ביהודה כסמלים של הממלכה, הן על-גבי פריטי אבן שעיטרו בנייני פאר (כותרות האבן המעוטרות שהתגלו בירושלים, בארמון הנציב, ברמת רחל ובעמק רפאים) והן על חותמות ששימשו במנהל הממלכה (חותמות הוורדה ששימשו להחתמה של קנקנים וסימון תכולתם כשייכת לבית המלוכה). מעניין עוד יותר, לראות שמוטיבים של חיות ודמויות אנוש מיתולוגיות, המופיעים על-גבי פרטי שנהב שהתגלו בשומרון, בנמרוד ובעוד מרכזים, לא קיימים באוסף הירושלמי. "ייתכן ויש לפנינו עדות לבחירה תרבותית מצד האליטה בירושלים אילו סמלים עולמיים לאמץ, ואילו לדחות", אומרים החוקרים.

שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. גיל מזומן, עיר דוד, רשות העתיקות
מסגרת עליה חרוטות ורדות (רוזטות) ובמרכזה עץ מסוגנן/רשות העתיקות, גיל מזומן, עיר דוד
שנהבים מימי בית המקדש הראשון התגלו בעיר דוד בירושלים. גיל מזומן, עיר דוד, רשות העתיקות
הוורדה והעץ היו סמלים פופולאריים ברפרטואר החזותי במסופוטמיה/רשות העתיקות, גיל מזומן, עיר דוד

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "החפירות בעיר דוד לא מפסיקות להפתיע. הפעם, בעזרת מלאכה עדינה ומעוררת השתאות של משמרים וחוקרים, קיבלנו הצצה לחיי היום-יום של אנשים שחיו פה לפני אלפי שנים. התגליות האלה מפיחות חיים באבנים העתיקות. התובנה, שהעושר החומרי שהיה בידי האליטות החברתיות בירושלים בימי הבית הראשון, לא נופל - ואולי אפילו עולה על זה של מרכזי שלטון אחרים במזרח הקדום, מעידה על מעמדה של ירושלים וחשיבותה בעת ההיא".

הפריטים הנדירים יוצגו ביום ג' הבא, 13/9, בכנס מחקרי עיר דוד ה-23. כמו כן, הממצאים יוצגו בכנס ירושלים של רשות העתיקות, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית, שיתקיים בחודש אוקטובר. החפירה במימון עמותת אל עיר דוד (אלע"ד), נערכה על ידי רשות העתיקות ואוניברסיטת תל-אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully