וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודפי המטוסים: הישראלים שיוצאים "לצוד" מטוסים בנתב"ג

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 10:04

בין אם על במה מוסדרת בשטח נתב"ג ובין אם בנקודות סודיות לצד השדות שמקיפים אותו - הכירו את ה"ספוטרים", חובבי תעופה שמקדישים שעות רבות מדי שבוע לצפייה במטוסים ממריאים ונוחתים. ויש גם סיורים מודרכים

ספוטינג מטוסים בנתב"ג/צילום: איל שפירא, עריכה: גלעד מן מנהיים

באחד מסיורי הספוטינג (תצפיות מטוסים) שהוביל חובב התעופה מוטי קפלן, הוא הופתע לגלות שאחת המשתתפות הגיעה עם סולם. "סולם קטן כזה, כמו של עובדי בזק. שאלתי אותה מה העניין, והיא ענתה ברצינות גמורה שהיא רוצה להיות כמה שיותר קרובה למטוסים בעת שהם חולפים מעליה", הוא אומר. "מאוחר יותר, בסיורי ספוטינג שעשיתי בחו"ל, גיליתי שספוטרים רבים מגיעים לשטח לא רק עם מצלמה, אלא גם עם סולם צמוד".

סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
חמושים במצלמות עם עדשות ענק באזור נתב"ג ובנקודות סודיות. הספוטרים בפעולה/מערכת וואלה!, איל שפירא

גולת הכותרת של השבוע: האייר-פורס 1 של ביידן

מוטי, יועץ עסקי מחולון, נמנה עם חובבי הספוטינג בישראל. אפשר למצוא אותם, חמושים במצלמות עם עדשות ענק באזור נתב"ג ובנקודות סודיות יותר או פחות, מתחת לנתיבי הגישה של מטוסים ממריאים ונוחתים. תנו להם רעש הגון מעל הראש, זווית צילום מנצחת - והם מאושרים. וחוזר חלילה. מסתבר שספוטר אמיתי הוא ספוטר שלעולם לא נמאס לו להרים את הראש ולחפש את המטוס הבא.

גם הביקור הצפוי של ביידן, ביום רביעי השבוע, עתיד למשוך אליו ספוטרים נלהבים, שיתפסו עמדות נוחות לצפייה על האייר-פורס 1 (בהנחה שטבעת האבטחה תאפשר להם לעשות זאת). אירועים מעין אלו, נחשבים לגולת הכותרת ברזומה של כל ספוטר שמכבד את עצמו. אבל עוד נגיע לביידן.

לפני כשנתיים החל מוטי לערוך סיורים בנושא הספוטינג, המיועדים לקבוצות או למשפחות. במהלך הסיור מגיעים למספר נקודות תצפית על המראות ונחיתות, חלקן בשטח נתב"ג עצמו וחלקן מחוץ לו.
הנקודה הראשונה בסיור שאליו הצטרפתי היתה "הבמה". מדובר במרפסת תצפית מוגבהת, בסמוך לאחד משלושת מסלולי נתב"ג.

הבמה, שנמצאת באזור החניון המערבי והנידח יחסית של נתב"ג, הוקמה לפני כארבע שנים בזכות עקשנותם של ספוטרים, בהם מוטי עצמו. "שיגענו את רשות שדות התעופה עד שהם הסכימו לבנות במת תצפית, כמו שיש בשדות תעופה רבים בעולם. עד אז, פשוט טיפסנו עם ציוד הצילום על הגבעות שמסביב". כדאי לדעת כי אל הבמה ניתן להגיע בקלות, והיא פתוחה למבקרים ללא תיאום. בעת שאנו מטפסים עם שאר משתתפי הסיור לבמת הברזל הגבוהה, מוטי מאיץ בי: "בוא נו, אתה מפספס את הריינאייר שממריא עכשיו!" אני עונה לו: "בסדר, יבוא עוד אחד". מוטי לא מבין אותי. "אבל כל המראה זה משהו אחר!"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
"זה אף פעם לא משעמם ואף פעם לא נמאס". ילדים בעת ספוטינג/מערכת וואלה!, איל שפירא
סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
החל לערוך סיורים בנושא הספוטינג לפני שנתיים. מוטי קפלן מדריך על הבמה בנתב"ג/מערכת וואלה!, איל שפירא

סלפי עם מגדל הפיקוח, שוב

תוך כדי שיחה איתו, ממשיכים מטוסים להמריא ברקע. מוטי, מכוח ההרגל, משרבב לשיחה את סוג המטוס, שם חברת התעופה והיעד שלו, ואז ממשיך בשיחה מאותה נקודה. צריך להתרגל לשיחות כאלה. לפעמים, הוא גם מציין בחדווה גדולה ?"אה! זו היתה טיסה פנטסטית!". קשה שלא להידבק בהתלהבות של האיש החביב ואחוז התזזית הזה. בהמראה השלישית, גם אני מתחיל לפתח תסמינים של ספוטר נלהב.

בין לבין, מוטי מסביר על עקרונות התעופה בכלל ובפרט בנתב"ג ומדבר על שימוש באפליקציות לזיהוי מטוסים בזמן אמת, כגון flightradar24 - כלי עזר הכרחי לכל ספוטר וחובב תעופה.

התחנה הבאה שלנו היא אזור טרמינל 3, ממנו ניבט אזור הפריקה והשאטלים, וכאן גם עושים סלפי הכרחי עם מגדל הפיקוח ברקע. כי לא משנה כמה מטוסים צילמת - אתה חייב לעשות סלפי על מגדל הפיקוח בכל פעם שאתה מגיע לשכונה. מין כלל ברזל כזה. בנקודה זו, מקבלים הסברים על סוגי המטוסים, המאפיינים שלהם ושאר אנקדוטות.

סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
הבמה. מרפסת תצפית מוגבהת, בסמוך לאחד משלושת מסלולי נתב"ג/מערכת וואלה!, איל שפירא
סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
לספוטר אמיתי לעולם לא נמאס להרים את הראש ולחפש את המטוס הבא/מערכת וואלה!, איל שפירא

הדיילת לשעבר שממשיכה "לצוד" מטוסים

הנקודה השלישית בסיור מצויה מחוץ לנתב"ג - נקודת תצפית מרשימה המספקת מבטים מלאי עוצמה על הנחיתות. כאן, בצמוד לצומת טייסים ליד בני עטרות, אני פוגש את גל זוטא, שנולדה וגדלה אל עולם התעופה. אביה טייס, בעלה טייס והיא עצמה דיילת לשעבר ועורכת דין לענייני תעופה בהווה. עם כל הרזומה התעופתי המרשים הזה, היה מצופה שהיא תתרחק ככל האפשר ממטוסים בשעות הפנאי שלה. אבל מסתבר שבדיוק להיפך. גל היא ספוטרית נלהבת, ולסיור הזה היא הגיעה (בפעם המי יודע כמה) עם שלושה זאטוטים. "זה אף פעם לא משעמם ואף פעם לא נמאס", היא אומרת, ועוצרת לרגע את השיחה. "רגע, יש את ה-DHL שמגיע לנחיתה. נדבר עוד רגע".

בהמשך, אחרי קריאות התפעלות ותקתוקי מצלמות, היא מנסה להסביר את מקור המשיכה לעיסוק הפנאי שלה. "בשונה מכלי תחבורה כמו מכוניות, מטוס הוא לא משהו שאנו פוגשים מקרוב באופן יומיומי. תוסיף לכך את העובדה שמדובר בכלי עוצמתי מאוד, שבו אתה צופה בשלבים הקריטיים ביותר של טיסתו - בהמראה ובנחיתה. אבל נראה לי שהדבר הכי מלהיב טמון בעובדה שהחוויה העוצמתית הזו מתרחשת למשך שניות ספורות בלבד. אולי זו הסיבה שלא נמאס לנו".

מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
אזור טרמינל 3, ממנו ניבט אזור הפריקה והשאטלים בנתב"ג/מערכת וואלה!, איל שפירא
סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
אביה טייס, בעלה טייס והיא עצמה דיילת לשעבר. גל זוטא בסיור ספוטינג/מערכת וואלה!, איל שפירא

נוסע במיוחד לחו"ל לעשות ספוטינג

ואם כבר עולה צירוף המילים "לא נמאס", הרי שזה הזמן לגלות שמוטי צופה אדוק במטוסים מאז שהיה בן 13. "גרנו בשכונת שפירא בדרום תל אביב, וזו היתה נקודה שממנה ראיתי מטוסים מנמיכים לקראת נחיתה. צפיתי בהם ללא הפסק, ואני ממשיך לעשות זאת בכל הזדמנות שיש לי", הוא מסביר.

אתה צופה במטוסים גם "על הדרך", כשאתה בחופשה בחו"ל?
"מה על הדרך?! אני נוסע במיוחד לחו"ל לצפות במטוסים! לא מזמן חזרתי מביקור של 48 שעות בווינה, רק כדי לעשות ספוטינג. שם, שדה התעופה בנה עבור הספוטרים טיילת מדהימה של 300 מטרים, רק לצורך תצפיות במטוסים. יש לנו הרבה מה ללמוד מהם. עשיתי ספוטינג גם בפראג, בבודפשט ובמקומות נוספים".

ואיך אנשים מגיבים לתחביב שלך?
"היום אני כבר לא מתנצל על כך. יש אנשים שרודפים אחרי הוריקנים, יש אנשים שמצלמים פרפרים ויש אנשים שמחבקים חיפושיות. אני אוהב מטוסים", הוא צוחק. "קשה להסביר את ההתלהבות. זה לא משהו שאתה מתרגל אליו. אני בן 59 ועושה את זה מגיל 13. איך אפשר להסביר? אני מבין דבר או שניים בתעופה, אבל כשאני רואה מעליי מטוס של 400-300 טונות, זה מפליא אותי בכל פעם מחדש".

לפני כשנתיים פתח את דף הפייסבוק "חובבי הספוטינג בישראל", כדי להרגיש שהוא אינו לבדו בשיגעון הזה. "הייתי בטוח שיצטרפו 200-100 איש מקסימום. כיום יש קרוב ל-7,000 חברים, וזה עוד אחרי תהליך של ניפוי. בנוסף, אני מעריך שיש בארץ עשרות אלפי ספוטרים, ברמות שונות של מעורבות", הוא מוסיף. "אצלנו בקבוצה יש גם טייסים מהארץ ומחו"ל. למעשה, לא מזמן עשיתי סיור לקבוצה מאל על. חשבתי לעצמי 'מה אפשר כבר לחדש לקברניטים?' אבל ההתלהבות שלהם היתה גדולה. הם קיבלו זוויות מבט חדשות על הנושא".

השבוע יגיע לישראל הנשיא האמריקני ביידן במטוס האייר-פורס 1, שילווה באינספור כלי טיס נוספים. אתה מכין את עצמך?
"ודאי. צילמתי את המטוס הנשיאותי בביקורים של אובמה וטראמפ. יהיו המון מטוסים ומסוקים, ממש ארמדה שלמה. זה כמו בסרט 'אפוקליפסה עכשיו'. חגיגה אמיתית!"

מוטי קפלן סיורי ספוטינג של מטוסים בנתב"ג. איל שפירא, מערכת וואלה!
"היום אני כבר לא מתנצל על כך". קפלן בפעולה/מערכת וואלה!, איל שפירא

לדעת עוד: סיורי ספוטינג

מחיר סיור רגיל הנערך בסופי שבוע: 65 שקלים למבוגר, 55 שקלים לילד. המחיר לסיור פרטי תלוי במספר המשתתפים ובמועד בשבוע, והוא נע בין 290 ל-550 שקלים. משך הסיורים 2-1.5 שעות, בהתאם לפעילות האווירית. הסיור מתבצע ברכבי המשתתפים והוא נערך מחוץ לשטח האווירי, כך שאין צורך בתיאום ואישורים מיוחדים מראש. לתיאום: 054-4646510.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully