וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גי'ן אנד טוניק ושקיעות זהובות: החופשה המדהימה שלי ב...בוטסואנה

דפנה טריואקס וולקוביץ

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 10:58

עם שרידים קולוניאליים, אנגלית כשפה מובילה וממשל שדואג לתושביו (כולל חיסונים ומענקי קורונה) - בוטסואנה היא הימור בטוח כשמדובר בתיירים, גם אם מטיילים ונוהגים לבד. דפנה ותמר טריואקס חזרו מטיול ספארי מרהיב ומפנק של פעם בחיים

שקיעה מטריפה בבוטסואנה/צילום: דפנה ותמר טריואקס

אפריקה בכלל, ובוטסואנה בפרט, מתעוררות כעת לחיים בעידן של פוסט קוביד. עדיין מעט מאוד תיירים, הלודג'ים אינם מלאים, והטבע במיטבו. הזמן - זמן אפריקה. השעון - שעון ישראל (הפרש של שעה), אין ג'ט לג והכל קורה לאט, נינוח ובמלוא השירותיות והאדיבות.

צריך להבין, בוטסואנה היא מדינה צעירה יותר מישראל שקיבלה את עצמאותה בשנת 1966, יש בה כ-2.5 מיליון תושבים, צמיחתה מואצת בקצב מרשים, כלכלתה מונעת ממכרות יהלומים חוקיים ומתיירות, וניכר שהאוכלוסייה זכתה לחינוך טוב. עם שרידים קולוניאליים, אנגלית כשפה מובילה, וממשל שדואג באמת לתושביו (כולל חיסוני קורונה ומענקי קורונה) - היעד הזה הוא הימור בטוח כשמדובר בתיירים, גם אם מטיילים ונוהגים לבד.

אמרתם בוטסואנה - אמרתם אוקבנגו - הדלתא היבשתית הגדולה בעולם שאינה נשפכת לשום מקום, בעלת תואר אתר שימור מורשת אונסק"ו, ומדבר הקלהארי המכסה כ-70% משטחה. במפה היא ממוקמת מעל דרום אפריקה, גובלת גם עם זימבבואה, נמיביה וזמביה, בסמיכות למפלי ויקטוריה. אם אתם אוהבים מקומות רחוקים ולינה מפנקת ברמה של חמישה כוכבים זו - בוטסואנה היא בשבילכם. אם אתם גם אוהבים להכיר תרבויות חדשות, ליהנות מהתבוננות בטבע בחמש וחצי בבוקר, להתפנק מגי'ן אנד טוניק מול שקיעות זהובות וללמוד על החיות במקומן הטבעי - אז זהו בטוח הטיול בשבילכם.

בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
שקיעות מרהיבות במדינה/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
יש כ-80 אלף פילים בבוטסואנה/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
להתנייד במדינה במטוס קטן - משדרג את החווייה/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
מלכת החיות/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

לתכנן טיול

באזור האוקבנגו שולטות מספר רשתות של לודג'ים, המתחזקות מסלול נחיתה מעפר כבוש המצויד בשק רוח כתום. מספר חברות תעופה מנהלות צי די מרשים של מטוסים קלים ומסוקים עם טייסים מיומנים, שמדלגים בין הלודג'ים ומעבירים את התיירים מאזור לאזור, מעל פלגי המים. זו הדרך היחידה שבה ניתן לבקר בחלקים השונים של הדלתא. אלה המעדיפים נהיגה עצמית וקמפינג יתרכזו באזור אחד ויחרשו אותו. אפשר להזמין לודג' מוביל מכל רשת וכך ליהנות ממגוון גדול יותר של סגנונות אירוח, עיצוב וקולינריה.

לאוקבנגו ניתן להגיע בטיסת פנים אל אחת משתי עיירות שמתחזקות שדות תעופה בינלאומיים - מעון בדרום או קסנה בצפון. משם מתגלגל המסע כ"חבילה עוברת" מיד ליד. מדריכים ונהגים מהלודג' אוספים אתכם, מעבירים אתכם ללודג', גם היא רק של עשר דקות כבר רואים די הרבה נוף וחיות ונכנסים לאווירה. בתום השהות מקפיצים חזרה למסלול הנחיתה ומטוס קל מעביר אתכם אל היעד הבא. הטיסות האלה הן בונוס גדול של מראות מהחלון - מרבדים של ערוצי נחל מסתלסלים, תלאים של בריכות גשם, עצים וסוואנות ללא סוף.

גם לעונות השנה יש משמעות (הפוכה מההיגיון שלנו): הסתיו (האביב שלנו) מביא איתו את זרם מים מאנגולה המציפים את הדלתא משך מספר שבועות, הכל פורח וירוק, ויחד איתם מגיעות החיות, הקרוקודילים נעים במרץ וליליות המים פורחות בכל מקום. החורף מביא עימו בקרים קרים וערפילים, המים נמצאים בגובה שיא וכל הטבע משתקף בהם. עונת הקיץ מבשרת את בוא הגשמים עם סערות רעמים דרמטיות ומופעי ברקים, ויחד איתם מגיעה הלחות. זוהי עונת התינוקות, חיות בר רבות ימליטו בעונה הזו את גוריהן ובהן הזברות, האנטילופות והבאפלו. שפע המזון בכל מקום מבטיח חיות רבות בסביבה. עונת האביב הקצרה מתאפיינת בחום ויובש, שבה רוב מי הדלתא כבר נספגו או התאדו, הצמחייה יבשה וגובה פני המים בערוצי הנחל יורד - כל אחד והעונה שלו.

בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
דפנה ותמר בפעולה/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
הטיסות הן בונוס גדול של מראות מדהימים מהחלון/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
לילה יורד על הלודג'/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
רואים חיות שלא רואים בדרך כלל בטבע/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

3 לודג'ים מפנקים

בחרנו בשלושה יעדים המכסים נופים שונים ואזורי מחייה מגוונים של חיות, ושהבטיחו לנו חוויית ספארי יוקרתית וייחודית כל אחת בדרכה.

שני לילות על גדות ה- Chobe River בלודג' Sanctuary Chobe Chilwero, על גדות נהר ה- Chobe הידוע בזכות הריכוז הצפוף של חיות הבר, אוכלוסיית פילים עצומה (לאחרונה נספרו כאן 80 אלף פילים) והיפופוטמים, עדרים של אימפלות, ואלה הטורפים אותם - התנינים, האריות והנמרים. חוויית הספארי כאן כוללת גם מפגש עם ציפורים נדירות ושייט על פלגי המים המאפשרים תצפית על החיות מזוית אחרת. אסור לפספס. זהו "מפלט" מפואר בלב הבוש, סמוך לאוקבנגו, עם נוף פנורמי עוצר נשימה, ספא, וחדר טיפולים על צמרת העץ.

שני לילות ב- Sandibe Okavango Safari Lodge and Beyond, המחזיק בזיכיון ספארי פרטי המשתרע על פני 270 קמ"ר יפהפיים ויצאי דופן, המאפשרים הגעה אל החיות באמצעות הג'יפים גם מחוץ לדרכים. הלודג' עצמו הוא אחד היפים שתיראו - מעוצב כסילואטה ענקית של פנגולין הוא שואב את השראתו מהטבע, משתלב היטב בנוף ומספק חווייה שלווה, ובכל אחת מ-12 הסוויטות האורחים מרגישים חלק מה"בוש". הסוויטות ממוזגות בעוד שבחורף הקמינים הפרטיים מחממים את הלילות האפריקאים מהרגע שהשמש שוקעת. בבעלות הלודג' מספר סירות - Mokoro - סוג של קאנו, הפלגה שהיא חוויה בפני עצמה. בעלי חיים הנפוצים שתראו כאן הם אריה, קרנף, נמר, ג'ירפה, היפופוטמים, פילים, תנינים ואינספור מיני ציפורים.

שני לילות ב Jao Camp - נווה מדבר אחת גדולה, דקלים עצומים זקורים בכל מקום ואופק רווי בדיונות ובטלאים של מים, חלקם מי גשם, חלקם מי הדלתא. 50 גוונים של ירוק. ראינו כאן כמה הפתעות ובהן ארנבות שדה, זאב טלוא ואיים בולטים של עמודי טרמיטים גבוהים במיוחד מוקפים בשיחי צל ועצי דקל. הלודג' הוא פסגת הפסגות של הלודג'ים המפוארים בעולם. אלה הן שבע סוויטות יוקרה, המוסתרות תחת חופת עצים סבוכה, עם מקלחות פנימיות וחיצוניות ונופים המהווים תפאורה טבעית מפוארת. המותרות כאן אינסופיות, טיפ קטן - פנקו עצמכם במסג' - לא נגלה לכם למה. לנועזים - גם לינה במיטת הכוכבים לשינה בחוץ מומלצת על ידי מי שכבר ניסה.

לודג' Sandibe Okavango Safari Lodge and Beyond בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
לודג' Sandibe Okavango Safari Lodge and Beyond. מראה מבחוץ/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

תחנה אחרונה - מעון Maun - ממרומי המסוק ניבטת עיירה שטוחה עם מבנים ארעיים וגגוני פח, שבילי עפר ואולי רמזור אחד. בחיפוש אחרי לינה ראויה הגענו אל Royal Tree Lodge - עשרים דקות מהעיירה, בלב שמורה פרטית על גדות נהר תאמאלאקן עם שפע של חיות בר ובהם ג'ירפות, זברות, יענים, קודו וציפורים לרוב. השמורה עוסקת בחקר הג'ירפות ומציעה כבונוס ספארי ברכיבה על סוסים.

בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
ספארי ברכיבה על סוסים/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
פינוקים גם בשטח/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

עם רדת הערב חשוב לא להסתובב לבד

חשוב לדעת
• לשים לב שאינכם חורגים מ- 20 ק"ג סך כל כולל תרמיל הגב.
• הביגוד צריך להיות קל והלבוש בשיטת ה"בצל".
• אין צורך לסחוב דברים כבדים מהבית כמו משקפת, שכמייה לגשם, שמפו, מרכך ותרסיס יתושים - הלודג'ים מספקים הכל.
• בכל לודג' יש וויפיי אבל הוא טוב רק לטקסטים, תמונות כמעט ולא עוברות ובטח שלא סרטונים.
• עם רדת הערב חשוב לא להסתובב לבד ולהצטייד באחד מאנשי הלודג' שילוו אתכם בדרככם. החדרים מרוחקים זה מזה, מבודדים ממש מההיכל המרכזי ולא תרצו להיתקל בנמר או אריה בדרך למיטה ללא מלווה שמנוסה במצבים כאלה.

מה אוכלים?
כל לוד'ג מתהדר בשף שעבר הכשרה במטבחים מערביים, וכבר ראו מלון פאר אחד או שניים. לכן הארוחות מרהיבות לעין וגם לחך, ויש הכל לכולם, מיוגורט ועד בשר משובח, ופירות וירקות טריים בשפע. גם הבר בכל לודג' נכנס לפעולה לקראת הצוהריים ומספק כמעט הכל, כולל יינות משובחים.



נכון להיום אין צורך בוויזה או בבדיקות קוביד כל שהן, רק להציג אישור מתחסן רשמי.

בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
גור צבוע סקרן/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
מנוחת הלביאות/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

למה זה יקר?

בוטסואנה יקרה בהשוואה למדינות אחרות באפריקה שמציעות ספארי, וההסבר לכך טמון בשלוש מילים - אופרציה מורכבת במיוחד. הלודג'ים שהזכרנו כאן הינם בעלי 8 עד 12 יחידות אירוח שיכולות לארח לא יותר מ-20-25 תיירים ללילה, אבל כמות העובדים היא כפולה ומכופלת. נהגים, מדריכים, מלצרים, חדרנים, שומרים - כולם גרים בלודג'. הם יוצאים הביתה רק פעם בשלושה חודשים לשלושה שבועות, ומורשים להזמין את המשפחה לבקר. התנאים טובים מאוד.

האספקה השוטפת מגיעה או במטוסים קלים אחת לשבוע או במשאיות ענק, שעושות את דרכן בנפתולי הדלתא, לעתים במזג אויר קשוח במיוחד ולא תמיד מגיעות ליעד בזמן. האקונומיה מסובכת.

חלק מהחוויה הוא הלודג'ים המיוחדים. מחירם נע בין 1,500-1,000 דולר ללילה לזוג כולל הכל - מדריך, נהג, רכב ספארי, טיולים, הפלגות, כל הארוחות והנשנושים, בר המשקאות בחדר ובלובי, ואפילו כביסה. הכל כלול תרתי משמע. אל תוותרו , תפרגנו לעצמכם, כי החיים הם כאן ועכשיו. טיסות הפנים מהוות תוספת למחיר - ובמסלול שלנו היו שלוש טיסות והן עלו סך הכל 670 דולר לאדם. וכמו בכל טיול יש להוסיף טיפים למדריכים, נהגים וצוות הלודג', כמקובל. לטיול של שבוע מדובר בערך ב-250 דולרים נוספים.

בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
נמר בסוואנה/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס
בוטסואנה. דפנה ותמר טריואקס, תמונות גולשים
חדוות הגילוי/תמונות גולשים, דפנה ותמר טריואקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully