וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקעת הירדן: המקום הכי ירוק בישראל בפברואר-מרץ

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 17:00

ברוב השנה בקעת הירדן צהובה, חמה ודי שוממת ממטיילים. אבל בחודש מרץ היא הופכת למקום הכי ירוק ופורח בישראל. באחריות. זו גם הסיבה לפסטיבל "בקעה ירוקה" שמתקיים בכל יום שישי החודש ומציע סיורים, קולינריה ומלא אירועים. מהר, לפני שיהיה צהוב

בקעת הירדן/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

זה לא נמשך לאורך זמן רב בשנה, אבל למשך שבועות ספורים בחורף-אביב, בקעת הירדן שמזוהה עם צבע צהוב וחום אימים - הופכת להיות המקום הכי נעים וירוק בארץ. בחודש מרץ נצבעים ההרים, הגבעות, מישורי החיטה ומורדות סלעי החוואר בירוק בוהק ופריחה כמו שאין בשום מקום בארץ. באחריות.

אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע של החברה להגנת הטבע, מספר שהגשמים שירדו העונה, עד כה, הביאו לצמיחה רבה באזור צחיח זה. "המשקעים הרבים הביאו לירק רב ופריחה נהדרת שבעקבות החורף הקר נמצאת רק בראשיתה". לדבריו, בעקבות התנאים הטובים, ניתן לראות העונה מרבדים של יקינטונית מעורקת בגבעות רכס צורי, בין מבואות יריחו לגבעת הנ"ד, ביישוב ייט"ב ובאתרים נוספים.

אולי כל הירוק הזה הוא מה שנתן למועצה האזורית בקעת הירדן את הרעיון לחגוג את הצבע של הטבע בפסטיבל חדש יחסית (שנה שנייה בסך הכל) בשם "בקעה ירוקה", שיתקיים בימי שישי בכל מרץ. הפריחה כמובן היא רק תירוץ להגיע לאזור שגם ככה לצערנו לא רבים מגיעים אליו - שטחים, רחוק, חם ושאר תירוצים - אבל שעה נסיעה מהמרכז על כביש חוצה שומרון, ואתם בעולם אחר, ירוק ופורח.

פריחת רותם המדבר בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
היא בדרך כלל צהובה, עד שמגיע החורף. רותם המדבר פורח בבקעת הירדן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ארץ התמר

6,500 תושבים גרים בבקעת הירדן - מספר מפתיע בקטנותו בהינתן השטח העצום שלאורכו היא פרושה - יותר מ-70 ק"מ מים המלח בדרום ועד נחל בזק בצפון, דרומית לבית שאן. אבל באזור מתגאים בצמיחה של 6.3 אחוזים בשנה האחרונה. לא רק הישובים מתפתחים, אלא גם התשתיות, ובעיקר אלו התיירותיות. גילה לוי, מנהלת תיירות בקעת הירדן, אומרת שבשנתיים הקרובות עומד להיפתח קניון באזור מפגש הבקעה, לא רחוק מ"קפה קפה" קותהיה בו גם מלונית ומרכז מבקרים תיירותי בסמוך.

אבל עד שזה יקרה, חברנו לאיל אסולין, חקלאי ומגדל תמרים ממושב חמרה, שבימי הפסטיבל ישמח לקחת משפחות (בתיאום מראש) אל מטעי הדקלים הבלתי נגמרים של המושב מאחורי גדר הגבול עם ירדן. הנסיעה בכביש המוביל משער הגבול הצהוב אל המרחבים הירוקים, פשוט מרהיבה. גבעות החוואר נצבעו כולן בירוק ואפילו רואים צבאים שנחבאים מבעד לחיטה והשעורה שצומחים בר.

ואז מגיעים לתצפית הטבעית, שחושפת אלפי דקלים שמסודרים כמו חיילים, ובסך הכל 600 דונמים של מטע תמרים, בעיקר מסוג מג'הול, אבל גם דקל נור. לאחר מכן תוכלו לרדת למטה לסיבוב במטעים עצמם, להתכבד בקפה ותמר "בונבון", שהוא מג'הול בשרני ומתוק מאוד, לקבל הסברים על האזור, החקלאות וגם על החוטרים היפים - הדור הבא של הדקלים.

לתיאום ביקור (10 שקלים לאדם): איל אסולין - 054-3231057.

עוד בוואלה!

הזמן הוורוד-לבן: איפה תראו שקדיות פורחות עכשיו?

לכתבה המלאה
מטע תמרים בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אלפי דקלים ישראלים נמצאים מעבר לגדר הגבול. המובלעת של מושב חמרה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מטע תמרים בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
המראה של המטע הבלתי נגמר פשוט מרהיב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מטע תמרים בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ואז יורדים למטע עצמו, לטעום את הפרי המתוק הזה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

שקמח על גלגלים

עבור פעילות קצת יותר אינטימית, סורו לישוב הדתי-קהילתי משכיות - (כיפה סרוגה) - שבו תמצאו את "שקמח" - מקום לטחינת קמח שהקים דוד הרצליך - אבל ממש לפני חודשיים-שלושה החל להוציא טיול קלאב קאר באזור ביחד עם תהילה סיטרין. "החיטה תמיד נגעה לנו", מסביר דוד שבא במקור מכפר זיתים בגליל, "והיינו טוחנים אצל הערבים את החיטה ולפני כשבע שנים הקמתי את הטחנה פה".

בסיור שאורך כשעה וחצי ואילך, תסעו ברכבי השטח הקטנים והמהירים האלה אל פינת חמד יפה שמפוצצות בפריחה עתה, ובשנה האחרונה הוכרזה כשמורת טבע על ידי אלוף פיקוד המרכז. שם תראו את מרבדי הצהרון המצוי בסגול, הרתמים הלבנים שמנקדים את הגבעות הירוקות ומרבדי כלניות אדומות שיגרמו לכם להבין שלא תמיד צריך את "דרום אדום". עוד בסיור, תראו את הר בזק שהוא בעצם צפון השומרון וחלקו האחורו של הגלבוע, ומתנשא לגובה של 713 מטרים מעל פני הים, תשמעו על מעיינות חדשים ששופצו על ידי תלמידי האזור ותשתו תה צמחים מול נוף מטמטם ולא מוכר.

חלק מהפעילויות שמציעים השניים כוללות סדנת אפייה של פיתות, הכנת ארוחת בוקר, העפת עפיפונים ולסיום תוכלו להיכנס ללול החופש הסמוך ולראות איך באמת יש לגדל תרנגולות, שמטילות ביצי חופש בצורה אנושית וללא התערבות האדם, ותוכלו לאסוף כמה הביתה.

שקמח. טיול קלאב קאר (ל-4 איש) 370 שקלים. לתיאום תהילה 055-3046095.

טיול קלאב קאר בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
את עיניך שא מזרחה. טיול קלאב קאר ליד משכיות/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
טיול קלאב קאר בבקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הנופים שתראו בסיור פשוט נהדרים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
לול תרנגולי חופש בישוב קהילתי משכיות בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אם כבר ביצים, אז רק ככה. לול תרנגולי חופש במשכיות/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הבראנצ' שאסור להפסיד

אין הרבה אפשרויות קולינריות בבקעה היפה, אז כשיש כבר משהו טוב - אסור לפספס. חנה ונתנאל עגיב ממושב חמדת (ע"ש גיבור מספריו של עגנון) עוסקים בהסעדה מזה שנים. תחילה הם פתחו לפני שמונה שנים את "רוזליה" במרכז המסחרי בבית שאן. בית הקפה שנקרא על שם סבתה של חנה, היה בשורה מרעננת בקולינריה של העיר.

אולם עם תחילתה של הקורונה, התלבט הזוג מה לעשות בסגר - אם לחזור לבית שאן או לא. הם קנו מכונת קפה ופתחו מעין קפה פרטי בביתם בימי שישי לחברים, ועל הדרך דאגו שיהיה גם מה לנשנש. "אנשים החלו להגיע מפה לאוזן, וזה תפס", נזכרת חנה. מאז הם החליטו להישאר בחמדת ולארח בימי שישי מטיילים , חברים ואורחים עם מאפים, חלות, קובנה, כריכי קרואסון, סלטים, ארוחות בוקר ומה לא.

בבית המקסים שלהם אפשר לשבת בחצר ולאכול מארז פיקניק או להזמין ארוחה מראש למשפחות או קבוצות במחירים שונים - מ-45 עד 300 שקלים לעד ארבעה איש. בימי שישי יש בראנצ' מקומיויש להם גם קונדיטוריה גדולה בבית, כך שהכל נעשה במקום טרי וטעים.

רוזליה, חמדת. 052-8903764, לא בשבת.

אירוח ביתי במושב חמדת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אופים הכל במקום - טרי וטעים. "רוזליה", מושב חמדת/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
אירוח ביתי במושב חמדת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
תפסו שולחן ושבו לאכול. הבית של חנה ונתנאל במושב חמדת/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

אל תישארו ירוקים מקנאה

סיימתם לאכול? קחו לכם כמה דקות הליכה לקצה המושב, שם ממתינה תצפית מושלמת מזרחה. מצפה אריק שטרית ז"ל (ממייסדי חמדת) מספק יופי של מקום לשבת בו ולראות את הרי מואב, ישובי הבקעה הישראלים, הירדנים והפלסטינים. אבל מהנקודה הזו תוכלו לראות גם את מעבר יבוק - אולי אחת הנקודות הכי חשובות בהיסטוריה התנ"כית שלנו ו"שער הכניסה לארץ ישראל", היכן שנאבק יעקב אבינו עם המלאך וקיבל את שמו ישראל. מעבר לכך, בחודש הקרוב יחכו לכם מאות תורמוסים סגולים שפורחים בהמוניהם כבר עתה (צילמתי שלשום - 1.3.22).

את ההסברים האלה ואחרים, תוכלו לקבל על ידי המדריכים המעולים של מרכז סיור שדמות מחולה, שהוא המקביל לבית ספר שדה, וממנו יוצאים עשרות סיורים שמתמחים בבקעה, גב ההר והאזור. את הסיורים מדריכים ש"ש ומדריכים בוגרים, ויש במרכז גם בית הארחה עם 24 חדרים במחירים מאוד נוחים - 400 שקלים לחדר לעד שישה אנשים. הסיורים לא מתקיימים בשבת. במסגרת הפסטיבל יערכו סיורים חינם של בית ספר שדה עופרה של החברה להגנת הטבע ומרכז סיור שדמות מחולה.

מצפה אריק שטרית ז"ל במושב חמדת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נקודה מדהימה אל הנוף. מצפה אריק שטרית ז"ל, חמדת/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
תורמוסים במושב חמדת בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
דיפ פרפל הגיעו לבקעה. תורמוסים במושב חמדת/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

הבקעה כל כך יפה עתה - אל תוותרו עליה, שלא תישארו ירוקים מקנאה.

לפרטים על פסטיבל "בקעה ירוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully