וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים סיירו בחוף אשדוד ומצאו עמוד שיש מרשים בן כ-1500 שנה

22.2.2022 / 10:00

הממצא הקדום התגלה בסיור יזום של סיירי השיטור העירוני באשדוד. נראה שמדובר בשריד של כנסייה שפעלה במקום לפני יותר מ-1500 שנה

הבזיליקה הגדולה בארץ בגן לאומי אשקלון/צילום: רשות העתיקות ורט"ג

היסטוריה נחשפת באשדוד: עמוד שיש מרשים נתגלה על החוף, מצפון למצודת אשדוד ים. ברשות העתיקות מעריכים, כי מדובר בשריד של כנסייה ביזנטית שעמדה במקום לפני כ-1500 שנה.

סיירי השיטור העירוני של עיריית אשדוד, מפקח איתי דבוש ושגיב בן גיגי, יצאו בשבוע שעבר לסיור שגרתי בדיונות של אשדוד, כאשר לפתע זיהו פריט שיש מבצבץ מהאדמה. הם הודיעו על כך לשלומית קטן, מנהלת במוקד העירוני, שהזעיקה למקום את פקחי רשות העתיקות.

באשדוד מתקיימות מאז שנת 2013 חפירות ארכיאולוגיות בניהולו של ד"ר אלכס פנטלקין מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום של אוניברסיטת תל אביב. באוגוסט 2017 התגלו בחלקו הצפוני של האתר ממצאים עשירים ממתחם של כנסייה, המתוארך לתקופה הביזנטית. אחד הממצאים המרתקים בחפירה, היה סדרת קברים שנשאו כתובות זיכרון עבור דיאקוניות ודיאקונים (העוזרים לכומר) שנמצאו יחד בסיטרה הצפונית של הכנסייה. כמו כן, התגלה קבר של קדושה מעונה (מרטירית) באפסיס המרכזי של הכנסייה.

עמוד שיש בן 1500 שנה נתגלה על החוף ליד מצודת אשדוד ים. שירה ליפשיץ, רשות העתיקות
סיירי השיטור העירוני, מפקח איתי דבוש ושגיב בן גיגי, שמצאו את העמוד העתיק/רשות העתיקות, שירה ליפשיץ
עמוד שיש בן 1500 שנה נתגלה על החוף ליד מצודת אשדוד ים. שירה ליפשיץ, רשות העתיקות
העמוד כפי שנמצא בשטח/רשות העתיקות, שירה ליפשיץ

מיהי העיר הקרויה "אזוטוס פארליוס"?

אשדוד-ים, ששכנה באזור החוף הדרומי של העיר אשדוד (בסביבות אזור י"א של היום), הייתה אחת מערי החוף החשובות בתקופה הביזנטית. העיר, הקרויה במקורות הביזנטיים "אזוטוס פארליוס", השתרעה על פני שטח נרחב, ובמפת מידבא הנודעת מירדן, מתוארים בה מבני ציבור, לרבות כנסיות.
לדברי אבי לוי, ארכיאולוג נפת אשקלון ברשות העתיקות, "לא מן הנמנע שהעמוד שנחשף, היה שייך לכנסייה קדומה המתוארת במפת מדבא".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, שיבח את עירנות השוטרים והמנהלת במוקד העירוני, אשר דיווחו על מציאת הפריט העתיק. "נראה שהעמוד נחשף בעקבות הגשמים שירדו באזור לאחרונה. כל גילוי שכזה מוסיף פיסה נוספת להבנת הפאזל התרבותי של ארץ-ישראל בימי קדם. חשוב לדעת שהגשמים העזים בימי החורף עשויים להעלות על פני הקרקע ממצאים נוספים, ואנחנו קוראים לציבור לדווח לנו עליהם".

עוד בוואלה!

חינם ולאורך כל השנה: האטרקציה החדשה של אשדוד שאתם חייבים לראות

לכתבה המלאה
עמוד שיש בן 1500 שנה נתגלה על החוף ליד מצודת אשדוד ים. רשות העתיקות
העמוד לאחר הוצאתו מהאדמה/רשות העתיקות
עמוד שיש בן 1500 שנה נתגלה על החוף ליד מצודת אשדוד ים. רשות העתיקות
"נראה שהעמוד נחשף בעקבות הגשמים שירדו באזור לאחרונה"/רשות העתיקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully