וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת תיירות מציעה: חופשה וקמפינג בגולאגים הנטושים של רוסיה

מחנות הכפייה הידועים לשמצה, שפעלו באמצע המאה שעברה, הפכו למוקד תיירות עבור תיירים הרפתקניים שמעוניינים להגיע אל המקומות היותר נידחים וקשוחים של רוסיה. חלקם כה מרוחקים, עד שנותרו ללא כל פגע במשך עשרות שנים

רוסיה היא ארץ ענקית המתהדרת בהיסטוריה רחבת יריעה ובשפע של דברים לראות ולעשות. עם זאת, רק תיירים מעטים חוקרים לעומק את המדינה הגדולה הזו. רובם מבצעים מסלולים קבועים ומוכרים לעייפה, בהם העיר סנט פטרסבורג, מוסקבה ונסיעה חווייתית ברכבת הטרנס-סיבירית הידועה. עם זאת, ישנם מקומות חבויים הרבה יותר.

גולאג סיביר. Laski Diffusion, GettyImages
אסירים עבדו בכפייה. גולאג בסיביר בשנות ה-50'/GettyImages, Laski Diffusion

מיליוני אסירים בשלושה עשורים

כולם יודעים כי בתקופת שלטונו האכזרי והפרנואידי של סטאלין, החיים ברוסיה היו ידועים לשמצה ברחבי העולם. משנות ה-30 ועד לשנות ה-50 של המאה שעברה, מיליוני בני אדם נספו במישרין ובעקיפין בידי המשטר. בהקשר זה, ידועים במיוחד מחנות הכפייה האכזריים של ברית המועצות לשעבר: הגולאגים.

למעשה, גולאג אינו שמו של מחנה כפייה, אלא ראשי תיבות ברוסית של "ההנהלה הראשית של מחנות עבודה לתיקון". היה זה אגף בשירותי ביטחון הפנים של ברית המועצות, שהיה אחראי על מערכת העונשין. שיטת הביצוע: מחנות עבודה מרוחקים, שבהם דוכאו יריבים פוליטיים ושאר מתנגדי המשטר. התנאים בגולאגים היו קשים מנשוא, ולצד האסירים הפוליטיים, הם אכלסו גם עבריינים שביצעו פשיעות כאלה ואחרות.

על פי הערכות, כ-18 מיליון בני אדם נשלחו אל הגולאגים. מתוכם, כ-1.7-1.5 מיליון מעולם לא שבו מהם. מערכת עונשים איומה זו, באה אל קיצה בשנת 1960.

אתר The Travel מדווח כי כיום ניתן לבקר ברבים מהמחנות הנטושים שבשטח רוסיה (חלק גדול מהם מצוי במדינות שבעבר היוו חלק מברית המועצות). כך או אחרת, מסתבר שגם כשישה עשורים לאחר שפסקו לפעול, יש עדיין תיירים רבים שסבורים כי הגולאגים עדיין פעילים. כיום, הביקור ברוסיה בטוח מסכנה זו, ואין כמובן כל צורך לדאוג.

גולאג בוטריקה, מוסקבה. Mikhail Svetlov, GettyImages
כלא בוטריקה במוסקבה ששימש בעבר כגולאג/GettyImages, Mikhail Svetlov

קמפינג בגולאג ודיג בלב ים

חברת התיירות Magadan: Soviet Gulag Tour, מציעה כיום לתיירים סיורים אל כמה מהגולאגים הידועים לשמצה שבמחוז מאגאדן ובאזור קולימה שבצפון-מזרח סיביר. זהו חבל ארץ נוקשה ומרוחק שבהחלט אינו מסביר פנים מבחינת מזג האוויר. במרחב זה גם נמתחת "דרך העצמות", כביש מהיר לאורך של אלפי קילומטרים. אסירים שעבדו בעבודות כפייה, הקימו את הכביש לפני עשרות שנים. חלקם מצאו את מותם בעבודת הפיתוח והסלילה, נקברו במקום ולמעשה הפכו להיות חלק מהדרך.

הסיור שמציעה החברה מבקר במספר גולאגים נידחים, כמו גם בעיירות רפאים ושאר שרידים נטושים מהתקופה הסובייטית. מדובר בחופשה הרפתקנית במיוחד, שכוללת התנסות בקמפינג בשטחי הגולאגים הנטושים, הרחק מכל מקום יישוב. בנוסף, המטיילים יתנסו בדיג במימיו הקרים של ים אוחוצק (Okhotsk) ובשאר הרפתקאות בשטח.

למעוניינים, הטיול ייערך ב-31-25 ביולי 2022 (שישה לילות). המחיר: 2,240 דולר לאדם. המחיר כולל לינה במלונות ובאתרים, ארוחות בוקר, דמי כניסה ומדריך דובר אנגלית. לפרטים.

מוזיאון הגולאג. Wojtek Laski, GettyImages
עדות מימי הגולאגים במוזיאון במוסקבה/GettyImages, Wojtek Laski

שלושה ימים של גולאגים באזור יקוטצק

אופציה נוספת, קצרה יותר, ממתינה לתיירים באזור יקוטצק (Yakutsk) שבסיביר. כאן מצויים גולאגים שקיבלו את הכינוי המקומי YanStroi, והתאפיינו בתנאים קשים באופן קיצוני. על האסירים הוטלה עבודת הסלילה של כבישים במעברי הרים גבוהים ונידחים. בשל הריחוק הרב מהציביליזציה, מחנות אלו נותרו ברובם ללא כל פגע, מה שהופך את הסיור לחוויה של פעם בחיים.

במקרה זה, ניתן להזמין את הסיורים גם בעונת החורף, כאשר הזמן הטוב ביותר הוא מינואר ועד אפריל. משך הטיול שלושה ימים (שני לילות), והעלויות משתנות בהתאם לגודל הקבוצה וגורמים נוספים.
לפרטים.

seperator

ויש גם סיור וירטואלי

מי שמעוניין לחוות את הביקור בגולאג מבלי לוותר על יציאה מהבית, מוזמן לבצע סיור וירטואלי עם "גולאג און-ליין" (Gulag Online). לפרטים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully