וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה לצפייה: נחש פיתון בולע אימפלה גדולה ממנו בשלמותה

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 9:00

תיעוד של נחש פיתון בולע פגר של אימפלה בשמורת ציד בדרום אפריקה הוא הדבר הכי מטריד שראינו עד היום, אבל אם אתם חושבים שלנחש הזה היה מזל - תופתעו לגלות שאולי עדיף היה לו ללכת על טרף קטן ממנו. הצפייה על אחריותכם בלבד

נחש פיתון בולע אימפלה/MalaMala Game Reserve

סרטון המגיע אלינו משמורת ציד בדרום אפריקה הציג את הרגע המטריד שבו פיתון סלע אפריקאי, הנחשב לאחד ממיני הנחשים הגדול ביותר בכדור הארץ, בולע פגר של אימפלה בשלמותו.

הסרטון, שפורסם ביוטיוב ב-15 בינואר וצבר מאז מעל לחצי מיליון צפיות, צולם בשמורת מלה-מלה, שמורת צייד פרטית במחוז מפומלנגה שבדרום אפריקה, דרומית לפארק הלאומי קרוגר. הוא כולל גם צילומים של אריות באינטראקציה עם קרנפים באזור. החל מדקה 4:57 נראה הנחש בולע את האימפלה המתה בשלמותה, כשלסתותיו מתרחבות עוד ועוד כדי להכניס פנימה את חלקיו הרחבים יותר של הפגר.

הצפייה על אחריותכם בלבד (החל מ-4:57):

פיתוני סלע אפריקאיים מגיעים בדרך כלל לאורך של 3-5 מטרים. הבוגרים יכולים להגיע למשקל של 55 קילוגרמים. בסרטון ניתן גם לשמוע את הצופים הנלהבים מתארים את מה שהם רואים: "אנזימי העיכול שלו חייבים להיות חזקים במיוחד", נשמע אחד מהם מעריך.

פיתונים צורכים בדרך זו פגרים גדולים מהם בזכות הלסתות המפותחות במיוחד שלהם, שבניגוד ליונקים, אינן מחוברות בשלד אלא ברצועות שיכולות להימתח ולהרחיב מאוד את הפה. כפי שניתן לראות בסרטון. הלסת התחתונה של הנחש נעה כמעט לגמרי בחופשיות כאשר הנחש ממשיך "לצעוד" במעלה גופתה של האימפלה.

נחש פיתון בולע אימפלה. YouTube/MalaMala Game Reserve, צילום מסך
נחש פיתון בולע אימפלה/צילום מסך, YouTube/MalaMala Game Reserve

זה לא כזה פשוט לאכול אימפלה

"פיתונים הם ציידי מארבים", אמר ל-Live Science מתיו ג'ונסטון, פרופסור עמית לרפואה זואולוגית באוניברסיטת קולורדו סטייט, "הם יכניעו כל מי שילך בדרכם כשהם רעבים". בדרך כלל, אמר ג'ונסטון, פיתוני סלע מסתובבים להם בשקעים סלעיים ובמערות, "טועמים" את האוויר עם איבר חישה מיוחד בפיהם הנקרא איבר יעקובסון. הלשונות המפוצלים של פיתוני הסלע מאפשרים להם בין היתר לזהות שינויים עדינים בטמפרטורת האוויר המתרחשים כאשר חיה בעלת דם חם כמו האימפלה משוטטת בקרבת מקום.

כאשר הנחש תוקף, פיו נפתח ב-180 מעלות, ומאפשר לו לנעוץ בטרפו פה מלא שיניים. לאחר שהשיניים שקעו בעור, הנחש מסלסל את גופו במהירות סביב החיה. לאחר הנשיכה מגיע אחד ההיבטים האכזריים ביותר של טקטיקת הציד של פיתון הסלע: הנשיכה לא ממש הורגת את הטרף שלו. במקום זאת, הפיתון עוטף את גופו השרירי סביב הקורבן שלו ומהדק את אחיזתו דמוית המלחציים בכל פעם שהחיה לוקחת אוויר - עד שהיא מתעלפת. ברגע שהגיע הזמן לאכול, הפיתון בולע את הטרף שלו בשלמותו, לא משנה כמה גדול הוא, כשבדרך כלל הוא מתחיל בראש החיה.

גם בליעה וגם עיכול של טרף גדול מציבים אתגרים ייחודיים לפיתון הסלעים. לפני שהוא מתחיל בתהליך האיטי עד כאב של בליעת הטרף שלו בשלמותו, על הפיתון לעטוף את כל פיו סביב הטרף שלו. בניגוד למה שמקובל לחשוב, הנחש לא משחרר את לסתותיו, אמר המומחה. כפי שציינו, הלסתות שלו מחוברות יחד על ידי סדרה של רצועות שמזכירות גומיות דקות ונמתחות. זה אומר שהנחש לא צריך לעקור כל צד של הלסת שלו מהשני - כי עצמות הלסת בקושי מחוברות זו לזו מלכתחילה. "הסתגלות זו מאפשרת לחלקי הלסת שלו 'לצעוד' לאורך גופו של טרף גדול", אמר ג'ונסטון. הנחש משתמש בצד אחד של שיניו הפונות לאחור כדי לאחוז בטרף תוך כדי סיבוב ראשו על מנת להזיז את הצד השני לאורך הגוף.

"זה לא הנשיכה או החניקה שהורגים את הטרף. זו חומצת הקיבה", הסביר ג'ונסטון. החלק הפנימי של קיבת הנחש הוא חומצה הידרוכלורית כמעט טהורה. הוא הוסיף: "לבני האדם יש קיבה עם pH של 4 או 5, אבל לפיתונים יש pH של 1". החומצה החזקה לא רק הורגת את הטרף על ידי המסתו אלא גם מגנה על הנחש. לאחר אכילת ארוחה גדולה, הפיתון נמצא במרוץ עיכול נגד ריקבון. הוא צריך לעכל לגמרי את הארוחה שלו לפני שהיא מתחילה להירקב. אם הטרף נרקב לפני שהוא מתעכל, גזים רעילים עלולים להצטבר במערכת העיכול - ואלה עשויים להרוג את הנחש.

נחש פיתון בולע אימפלה. YouTube/MalaMala Game Reserve, צילום מסך
גם בליעה וגם עיכול של טרף גדול מציבים אתגרים ייחודיים לפיתון הסלעים/צילום מסך, YouTube/MalaMala Game Reserve

לאחר שהנחש בלע את ארוחתו, הוא בדרך כלל מוצא מקום להסתתר ולעכל אותה. אם הארוחה היא בגודל אימפלה, ייתכן שיעברו חודשים עד שהנחש יהיה רעב שוב. עם זאת, מיד לאחר אכילת ארוחה כה מסיבית, פיתון הסלע האפריקאי יתקשה לזוז. לפיתון תהיה "בטן נפוחה" שעלולה להפוך את תזוזתו לאטית. לארוחות גדולות כאלה לוקחים כמה שבועות לפני התפרקות מלאה. במהלך הזמן הזה, הנחש יהיה חשוף לטורפים וייתכן שיצטרך לפלוט מגופו את הפגר כדי להימלט. לכן, אם חשבתם שלנחש הזה יש מזל גדול, מתברר שלחיות על תזונה של טרף גדול ממך זה הכל חוץ ממזל.

פיתוני סלע אפריקאים צורכים עוד מגוון רחב של בעלי חיים בבתי הגידול של הסוואנה בדרום אפריקה, שם הם נמצאים. הפארק הלאומי קרוגר מונה אנטילופות, עופות, דגים, לטאות, תנינים וכן בעלי חיים מבויתים. כמו כן, ידוע על מספר דיווחים של פיתוני סלע שתקפו והרגו בני אדם, כמו מקרה שפורסם ב-1980 בכתב העת Journal of Herpetology, בו פיתון סלע אפריקאי תקף והרג ילד במחוז טרנסוואל שבדרום אפריקה. כש-20 דקות לאחר מכן הילד כבר היה כולו בגופו של הנחש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully