ספינת הקרוזים EPIC של נורוויג'ן קרוז ליין/-

ללכת על המים

גלעד לוי

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 20:57

אחרי כמעט שנתיים של השבתה מוחלטת, ענף הקרוזים חוזר לחיים עם מדיניות קורונה קשוחה וללא ילדים. עלינו על סיפון ה-EPIC של נורוויג'ן קרוז ליין להפלגה בין חופי איטליה לברצלונה והבנו איך חופשה אמיתית צריכה להיראות

סיפורים טובים הם אלו שקשה להימנע מלעשות להם ספוילר. הפעם זה קשה במיוחד, כי לסיפור הזה יש סוף ממש טוב. כזה עם מוסר השכל שיגרום לכם להרהר על ההחלטות שקיבלתם בקיץ האחרון על חופשת הפוסט-קורונה הראשונה שלכם. המניע ברור: שנתיים בשגרת מגיפה וסגרים רק האיצו פנטזיות על סטורי באינסטגרם ביעדים אקזוטיים, פארק מים עמוס מגלשות, אוכל מעולה והכול במינימום בדיקות קורונה. במקרה הטוב, זה הסתיים בחופשה בישראל בעלויות מופקעות. במקרה הרע, זה נגמר במסעות חרדתיים ברחבי העולם תחת מדיניות פנדמית משתנה בתוך דקות.

ובכן, גם בחופשה שלנו היו מגלשות, וגם המון אוכל. אבל לעומתכם, שחיפשתם שעות אחר הזווית המושלמת לצלם את הים, אנחנו קיבלנו אותו ב-360 מעלות. עם יעדים משתנים מדי יום ומציאות מתעתעת שגרמה לנו לחשוב שבכלל הגענו לגן עדן, הקרוז אליו יצאנו עם האונייה "אפיק" (Epic) של נורוויג'ן קרוז-ליין לחופי הים התיכון היה כל מה שהיינו צריכים אחרי שנתיים בבית. ולעזאזל עם הדעות הקדומות על מחלות ים וקהל עייף.

ספינת הקרוזים EPIC של נורוויג'ן קרוז ליין/צילום: גלעד לוי

"במשך 500 יום לא הפלגנו"

למרות הסיום המפואר, תחילתו של הסיפור הזה עגומה. ענף הקרוזים סוגר שנתיים קשות למדי, שכללו השבתה מוחלטת. ספינת התענוגות דיימונד פרינסס, שהוכתרה בפברואר אשתקד למקור ההדבקה השני בגודלו אחרי סין באותה תקופה, הפכה לסמלה של מגיפת הקורונה ולעולם העתיד לשנות את פניו. תמונות הנופשים המפונים מהספינה לבבידוד בבתי החולים הופצו ברחבי העולם, והספינות החלומיות קושרו מיידית עם מדגרות קורונה. רק כדי לסבר את האוזן, עד לפרוץ המגיפה, שיט התענוגות נחשב לענף הצומח בתעשיית התיירות. על פי אתר Statista ואיגוד הקרוזים העולמי היקף הנופשים עלה בהדרגה, וב-2019 הגיע מספרם ל-30 מיליון איש מרחבי העולם, 120 אלף מהם מישראל. באשר לאפיק, הישראלים היו במקום ה-6 בעולם מתוך כלל המבקרים באונייה. עם הגעת הקורונה, הכול פסק.

"במשך 500 יום לא הפלגנו", סיפר לנו ניק ווילקינסון, סגן הנשיא האזורי של נורוויג'ן, האחראי על ישראל, המזרח התיכון ודרום אפריקה. הוא דיבר על הקושי הרב בפיזור עובדי הספינות, שכל אחת מהן מאכלסת בתוכה עיר שלמה. "ביולי, אחרי שהשלמנו הפלגת מבחן ללא נוסעים, חזרנו לים". עד לדצמבר מקווים בחברה להשיב לפעילות 75% מהצי העולמי, ובאפריל 22 להפעיל את כולו. בתוך כך, השבוע הודיעה חברת הספנות כי נמל חיפה יהיה אחד מנמלי הבית של ספינת נורוויג'ן אפיק בהפלגותיה בים התיכון החל מנובמבר 2022.

פארק המים בסיפון העליון. אפיק/אתר רשמי, גלעד לוי

לא לוקחים סיכונים

יצאנו לשיט שארך שבעה ימים מאיטליה לספרד ובחזרה והוא כלל חמש תחנות, עליהן נרחיב בהמשך. כדי לעשות זאת, טסנו מנתב"ג לנמל התעופה פיומיצ'ינו שברומא, לא לפני שנדרשנו להציג בדיקת PCR מ-72 השעות האחרונות לצד תעודת מתחסן בתוקף. לפני הכניסה לאיטליה נדרשנו למלא טופס מקוון מיוחד, הכולל הצהרת בריאות מסורבלת, ומסירת פרטים על אודות השהות במדינה למקרה שיצטרכו לאתר אותנו במצבי הדבקה. גם כאן בדיקת הקורונה נדרשת. הטופסולוגיה היא מוטיב חוזר כשמטיילים בעולם בימי קורונה, ולכן תידרשו למלא מסמך דומה - אך קצר וקליל בהרבה - גם בכניסתכם לספרד. לא לשכוח לקראת החזרה הביתה למלא את הצהרת הבריאות ולשלם על בדיקת הקורונה בנתב"ג טרם הנחיתה.

למסע המפרך הזה מצטרפת הבטחתו של ווילקינסון, להפוך את השיט על האפיק לחוויה הבטוחה ביותר. הנהלת החברה קבעה כי ההצטרפות להפלגות מותרת למחוסנים בלבד, בהתאם לסטנדרט שקבעה כל יצרנית חיסונים. כך, אם למשל חוסנתם בפייזר - תידרשו להציג תעודת מתחסן הכוללת שתי מנות, משום שעד כה מנת הבוסטר טרם הוכרה כסטנדרט ברחבי העולם. אם החלמתם מקורונה והתחסנתם רק במנה אחת, תידרשו להמתין עם ההפלגה עד שתתחסנו במנה השנייה. מחוסנים בחיסונים של חברות אחרות כמו אסטרהזניקה למשל, ידרשו להציג תעודה על מנה אחת בהתאם לסטנדרט שנקבע. הכניסה ללא מחוסנים לאונייה אינה מותרת כלל. כששאלנו מה לגבי ילדים בגילאים שטרם אושר לחסן אותם, השיבו לנו: "אנחנו נשמח לארח אותם כשניתן יהיה לחסנם, אנחנו פשוט לא יכולים לקחת סיכונים יותר".

מתחם spice H2O על ספינת הקרוזים EPIC של נורוויג'ן קרוז ליין. גלעד לוי, אתר רשמי
מפאב אירי ועד בר קרח. האפיק/אתר רשמי, גלעד לוי

בדיקה בכל נמל

מיד עם ההגעה לנמל צ'יוויטווקיה שממנו יצא השיט (כשעה נסיעה מרומא), כלל הנוסעים נדרשו שוב לעבור בדיקת אנטיגן, ורק בתום 20 דקות ותוצאה שלילית - ניתן להמשיך לצ'ק-אין שכולל אף הוא מדידת חום, כמו בכול כניסה חוזרת לאונייה. על הספינה עצמה הנוסעים מתבקשים לעבור פעם אחת לפחות בדיקת קורונה, אנטיגן או PCR. אלו מועברות למעבדה המיוחדת על הסיפון שתתן לכם ראש שקט בכל מה שקשור לביצוע הבדיקות בחו"ל. הבדיקות הללו ישמשו אתכם כשתצטרכו להציג בדיקה שלילית כשתשובו הביתה. חלק מיוחד בספינה הוקדש למבודדים ולקרוביהם למקרה שיימצאו חיוביים לנגיף.

בנורוויג'ן מבטיחים גם כי המדיניות הזהירה חלה גם מחוץ לספינה: לחברה הסכם בכל נמל בו עוגנת הספינה, ובו פרוטוקולים ברורים לטיפול במאומתים תוך ליווי מלא של המאובחן. על הסיפון עצמו חלה חובת עטיית מסיכה במתחמים הסגורים, ובכל פינה מותקנת עמדת אלכוג'ל. אם תשכחו להשתמש בהם, עובדי הספינה יזכירו לכם לעשות זאת בחיוך שניתן לראות אפילו מתחת למסיכה.

ההצגה עומדת להתחיל. תיאטרון האפיק/אתר רשמי, גלעד לוי

הצ'ק-אין מסתיים, וברגעים הראשונים קצת קשה לתפוס את גודלה העצום של הספינה. סיפון אחר סיפור מתגלה לנגד עיניו וכל אחד מהם עולם ומלואו. אורכה של האוניה 329 מטרים ורוחבה המירבי הוא 52 מטרים. האפיק מסוגלת לאכלס כ-5,000 אורחים, אולם גם הפעם הקורונה נכנסת לתמונה, ובהתאם למדיניות החדשה - התפוסה בה צומצמה למחצית התפוסה. כ-1,700 עובדים מועסקים בספינה. כעת, חשבו את היחס בין העובדים לאורחים על הסיפון, ותתחילו לגבש תמונת מצב על רמת השירות הגבוהה שיש כאן.

seperator

להביא את הים עד למיטה שלכם

האפיק מתאימה לכולם. חרף הסטיגמה של חופשה לפנסיונרים, אתם תראו כאן הכול מהכול. מה שתורם לכך הוא המגוון הרחב של הפעילויות והאטרקציות, ובעיקר אפשרויות המגורים. אנחנו שהינו בקבינה עם מרפסת - חדר מרווח יחסית ומעוצב, הכולל מיני-בר (בתשלום נוסף) הנפתח למרפסת רחבה שמביאה את הים עד אליכם למיטה ומהווה מיקום מושלם לצפייה בזריחות עם הקפה של הבוקר. למעוניינים ניתן למצוא גם מיני סוויטות מרווחות יותר עם מרפסת, קבינת ספא עם פינוקים וגישה מיוחדת למתחם הספא ושירותים נוספים, או לחלופין קבינה פנימית מעוצבת, למי שמעדיף לאזן בין מחיר ונוחות.

להתעורר בתוך הים. קבינה עם מרפסת על האפיק/-

אופציית לינה מיוחדת שתפסה את עינינו היא חדרי הסטודיו, לאלו מכם שמעדיפים את תרמילי הגב על פני המזוודות המפונפנות. מדובר בחדרים פנימיים מרוהטים ומעוצבים המיועדים לנוסעים בודדים. לחדרים אלו גישה לטרקלין ייחודי, הכולל פינות ישיבה מעוצבות, עמדות עבודה, מכונות קפה וחללים משותפים. מעין גסטהאוס צף למעוניינים בחוויה צעירה יותר בלב ים.

האפשרות הקוטבית לכך היא the Haven - המחלקה הראשונה של נורוויג'ן. זהו מתחם המתנהל בנפרד מכלל האונייה, ובזמן השבתת הקורונה הוא עבר שיפוץ מקיף ועיצוב מחדש. השוהים בו נהנים מחדרים גדולים ומרווחים, באטלר, בריכה, ספא, חדר כושר, טרקלין ומסעדת שף - כולם מנותקים משאר המתחמים על האפיק והכניסה אליהם מוגבלת.

זו שהכי אהבנו. מסעדת לה ביסטרו על האפיק/אתר רשמי, גלעד לוי

הבית מגיע אתכם לתחנה הבאה

לא משנה באיזו אופציה בחרתם, ברגע שבו המזוודה מגיעה אליכם לחדר, הכיף מתחיל. מעתה ואילך לא תצטרכו לדאוג לכלום. העניין הזה מורגש עוד יותר עם הרמת העוגן והמעבר בין היעדים השונים. מן הסתם, עם האפיק לא תצטרכו לארוז מחדש בכל מעבר ממקום למקום. הבית מגיע אתכם לתחנה הבאה.

לנו היו חמש תחנות כאלה. בשלוש מהן הצטרפנו לסיורי חוף מסוגים שונים המוצעים על ידי נורוויג'ן, בין השאר נוכח המדיניות האיטלקית שלא מאפשרת לנוסעי הקרוזים לנוע בחופשיות בערים אלא בקפסולות מתואמות בלבד. בנאפולי נהנינו מפיצה נאפוליטנית כמיטב המסורת, לא לפני שלגמנו אספרסו טוב, שרק מהארומה הראשונית שלו התעוררנו לחמש שעות. מליבורנו, הממוקמת בחוף המערבי של איטליה, יצאנו לטיול בין נופי טוסקנה והמשכנו לעיירה הקסומה סן-ג'ימיניאנו לא לפני שטעמנו יין מקומי וגבינות תוצרת בית. מי שפחות בעניין של נופים כפריים קסומים יכול לבחור בטיול לפיזה השכנה ולחזור.

כשהגענו לברצלונה סיירנו בחופשיות ברחבי העיר המהממת הזו שרק עתה שבה לחיים אחרי הגבלות הקורונה. בפאלמה דה מיורקה יצאנו לשופינג בעיר העתיקה ודגמנו כמה מהחופים היפהפיים, ולקינוח - סיור אחרון בקליארי בירת סרדיניה - שכלל סיבוב מרשים בין המבצרים העתיקים בעיר ובעמדות תצפית על האי שגרמו לנו רק לרצות להישאר.

הכיף מתחיל בלילה. האפיק/אתר רשמי, גלעד לוי

מתחם סגור למבוגרים בלבד

כשהסיור נגמר חוזרים הביתה, לאפיק. העלייה חזרה לסיפון מאותתת: החגיגה מתחילה, ועוד איך. שורה של בארים וטרקלינים מחכים רק לכם. המרכזי ומהנה ביותר (לפחות לטעמינו) הוא מתחם Spice H2O שממוקם על הסיפון החיצוני. זהו מתחם סגור למבוגרים בלבד, המאובזר בג'קוזי ובבריכה שנסגרת בלילה לטובת מסיבות ריקודים.

לאלו מכם שאוהבים את זה סולידי יותר ימתין מועדון ההופעות Carven שמארח ערבי שירי ביטלס, בר סטנדאפ, בר ייעודי לחובבי הוויסקי, בר קרח (!), מתחם לעישון סיגרים, מועדון קריוקי שכמותו עוד לא ראיתם, וכמובן תיאטרון האפיק שמציג הפקות מברודווי יוצאות מן הכלל כמו "פרסיליה מלכת המדבר" (אגב, ההחלטה להפיק דווקא את המופע הזה אינה מובנת מאליה, ועל כך מגיע שאפו ענק). כן כן, גם קזינו יש על הסיפון והוא פעיל במיוחד. וכשתסיימו את הלילה תוכלו לגשת לפאב האירי "אושיאנס" הפתוח 24 שעות ביממה.

מסוגלת לאכלס כ-5,000 אורחים, אבל התפוסה בה צומצמה למחצית/-

המקום למאנץ' לילי

לצד הבירות המוגשות בו בלילה, ה"אושיאנס" הוא גם אחת מהמסעדות הגדולות והחינמיות העומדות לרשות הנוסעים על האפיק. כל סוגי הארוחות מוגשות כאן, ובשעות הקטנות תוכלו למצוא כאן את המנות הכי מתאימות למאנץ' לילי. ולמרות זאת, אם האוכל כאן לא בא לכם טוב - לא נורא. על הסיפון ממתינות לכם עוד חמש מסעדות פתוחות מסוגים שונים, החל במסעדה אסיאתית, דרך "מנהטן רום" הקלאסי, ועד הגארדן שכל ישראלי יאהב, הודות לבופה הענק שבו. בגלל הנחיות הקורונה החדשות, לא תורשו להעמיס את הצלחות בעצמכם ותצטרכו לאפשר לעובדי המקום לעשות זאת. אך אל דאגה - הם לא יפסיקו למלא לכם את הצלחת עד שתעצרו אותם.

לצד המתחמים הללו, קיימות על הסיפון מסעדות קונספט בתשלום, הכלולות בחבילת מסעדות שניתן לרכוש בנפרד. תמצאו שם מסעדה איטלקית קלאסית, גריל קוריאני, את "מודרנו" הברזילאית עם הרמזור האדום והירוק, את מסעדת הבשרים Cagney's Steak House ווסאבי היפנית, וכמובן את זו האהובה עלינו במיוחד "לה-ביסטרו" הצרפתית שמגישה שלל מנות שף ברמה גבוהה במיוחד. לקפה של אחר הצהריים או הבוקר תוכלו לקפוץ לסניף סטארבאקס שפועל אף הוא על הסיפון.

מיטות אבן מתחממות מול המרפסת הפתוחה/, -
טיפולים מול השקיעה/אתר רשמי, גלעד לוי

חזרנו אל מגלשות המים

את יום ההפלגה מחופי איטליה לספרד, העברנו על הספינה בלב ים. ביום הזה האפיק התגלתה במלוא תפארתה. הזריחה היפה שליטפה את רצפת העץ בסיפון העליון, הייתה רק רמז לכיף ולשלווה שליוו את היום הזה. מיד אחרי ארוחת הבוקר חזרנו אל מגלשות המים, אל הג'קוזי והבריכה. כשנמאס קפצנו אל מגרשי הכדורסל והבאולינג, ואז חזרנו לסיפון העליון למופעי מוזיקה של בוב מארלי וליידי גאגא. מועדון הילדים ומועדון הנוער היו פתוחים אף הם, על אף שכניסתם לאונייה עדיין אינה מורשית. המבוגרים שכבר התעייפו ממגלשת האבובים התמקמו בסיפונים העליונים כדי ליהנות מכוס משקה ומשיזוף בתנאי אוקיינוס. כדי לפצות על העמסת הקלוריות, קפצנו לחדר הכושר והזענו כשמולנו איים מרוחקים. אמרו לנו לבוא לכאן לשיעור יוגה או ספינינג, או אפילו לאימון TRX, אבל סירבנו בנימוס. הסברנו שמחכים לנו בספא.

ואכן חיכו לנו. אחרי עיסוי מושלם, עברנו מחדרי הטיפולים למתחם הג'קוזי שכמותו טרם ראינו: שלוש בריכות זרמים שבמרכזן ברזי מפל לשחרור השרירים. הסאונות כללו חלון פתוח לים שהפך אותן לסולריום מפנק. משם עברנו למיטות האבן המחוממות שפניהן למרפסת ענק כדי לצפות בשקיעה. לרגע אחד בו השמש נשקה בפעם האחרונה למים חשבנו שבאמת הגענו לגן עדן, אבל אז נזכרנו: כבר שעה לא אכלנו, צריך לחזור למסעדה.

seperator

מחירי חדרים

• קבינה פנימית - 1,052 דולר באפריל, 1,437 דולר ביולי
  • חדר סטודיו - 1,458 דולר באפריל, 1,661 דולר ביולי
  • קבינת מרפסת - 1,605 דולר באפריל, 2,032 דולר ביולי

המחירים הם מחירים ממוצעים לאדם בחדר למשך 7 ימים להפלגות היוצאות מאיטליה. המחירים כוללים לינה וחבילת "הכול כלול" במסעדות החינמיות.

הכותב היה אורח של נורוויג'ן קרוז ליין בהפלגת ה"אפיק"