וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה העונה: עשרות כרישים הגיעו לישראל; צפו בתיעוד המרהיב

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 10:03

בכל סתיו, בדרך כלל בנובמבר, מגיעים כרישים מהמין עפרורי וסנפירתן לתחנות הכוח ברחבי הארץ - שם הם נהנים מהמים החמים שיוצאים מתחנה לאחר קירור הטורבינות. בשבוע האחרון נצפו כמה עשרות מהם, שתועדו על ידי הצלם אילן אלגרבלי. צפו

כרישים בנחל חדרה, אוקטובר 2021/צילום: אילן אלגרבלי

כמו כל שנה, לקראת החורף, גם השנה התחילו להגיע הכרישים לחופי חדרה, לאזור תחנת הכוח "אורות רבין", שם הם מחכים למים החמים שיוצאים מתחנה לאחר קירור הטורבינות. בשבוע האחרון נצפו כמה עשרות כרישים מהמין עפרורי וסנפירתן, שתועדו בסרטון נהדר על ידי הצלם אילן אלגרבלי.

לפי יו"ר עמותת כרישים בישראל עדי ברש, הכרישים מגיעים בסתיו, בדרך כלל נובמבר, ועוזבים אט אט עד מאי. "למדנו שהם מבלים באזור המחומם של תחנת הכוח בזמן שהים התיכון מתקרר מאוד, ועוזבים כשטמפרטורת מי הים מתחילה לעלות. ועוד למדנו שהכרישים מגיעים לשלוש תחנות הכוח הגדולות, ולא רק לחדרה", היא אומרת.

לדבריה, בחדרה מתקבצים כרישים מהמין עפרורי וסנפירתן, כשהעפרורי הינו מין גדול ובדרך כלל נצפים פרטים בגודל של שלושה וחצי מטרים. הסנפירתן, לעומתו, קטן מעט יותר, לרוב סביב שני מטרים והוא מין המוגדר בסכנת הכחדה בים התיכון ובעולם כולו.

כריש סנפירתן. אורן קליין, החברה להגנת הטבע
כריש סנפירתן. אחד מהמינים שמגיע לחופי ישראל/החברה להגנת הטבע, אורן קליין
כרישים בחוף חדרה, אוקטובר 2021. גיא לויאן, רשות הטבע והגנים
הם מגיעים בסתיו ועוזבים עד מאי. כרישים בנחל חדרה, הבוקר/רשות הטבע והגנים, גיא לויאן

"כיוון שלהקה חופית כזאת מושכת אליה הרבה תשומת לב, בשנים האחרונות הגיעו המון מבקרים לצפות בכרישים ואף החלו להיכנס למים - צוללים, משנרקלים, שחיינים, גולשים, סאפים וסתם מבקרים", מסבירה ברש. "העומס והצפיפות באתר יוצרים מצב לא הגיוני שבו עשרות אנשים עומדים בדרכן של כמה עשרות של חיות בר גדולות. אומנם כרישים הם חיות עדינות, אבל רמת העומס והלחץ יוצר מצב לא צפוי, שצריך להימנע ממנו".

למעשה, כניסה למים מול שפך נחל חדרה אסורה על פי חוק, ובשנה שעברה, כשלחץ המבקרים עלה לכמויות לא סבירות, עיריית חדרה החלה לאכוף את איסור הכניסה למים באתר. כמו כן, הצהירה העירייה כי גם השנה תבצע אכיפה ותרשום דוחות.

עוד בוואלה!

תיעוד מפיל לסתות: כריש שנתפס בחכה נאכל בשלמותו ע"י יצור עצום שהגיח מהמים

לכתבה המלאה
כריש בנחל חדרה, אוקטובר 2021. אילן אלגרבלי, תמונות גולשים
כריש עפרורי בנחל חדרה, בשבוע שעבר/תמונות גולשים, אילן אלגרבלי
כרישים בחוף חדרה, אוקטובר 2021. גיא לויאן, רשות הטבע והגנים
להקה חופית של כרישים מושכת הרבה תשומת לב, אך העומס מזיק להם/רשות הטבע והגנים, גיא לויאן

תצפית הכרישים נבנתה במקום הלא נכון

בשנים האחרונות פועל פרוייקט משותף בנחל חדרה, הכולל מספר גופים ירוקים ואת עיריית חדרה וחברת נחלים, האחראית על התיירות בעיר. פרוייקט זה פועל להסדרת ההגעה והשימוש באתר, תוך שמירה מקסימלית על הביטחון של האנשים והחיות. כחלק מפרוייקט תוכננה מרפסת תצפית כרישים בצדו הצפוני של שפך הנחל. עם זאת, התוכנית נעצרה לפני מספר שנים ולא המשיכה, עד החודש שלפתע נבנתה טיילת מרשימה בצידו הצפוני של הנחל. עם זאת, הטיילת אינה גבוהה מספיק, ורחוקה מאזור ההתקהלות של הכרישים, ואינה רלוונטית לצפייה בכרישים.

"בעמותת כרישים בישראל מעוניינים לאפשר לציבור ליהנות, להתרשם וללמוד מהמפגש עם הכרישים, בצורה שאינה פוגעת בחיות עצמן ואינה מפריעה להתנהלות הטבעית עד כמה שאפשר. בחודש הבא יתחילו סיורים למשפחות בשפך הנחל, בהם יספרו למבקרים על חייהם של הכרישים, מצבם בים התיכון, מדוע הם מגיעים לחדרה ומה צופן להם העתיד.

בעמותה מבקשים מקהל המבקרים לא להיכנס למים באזור האסור לשחייה. אזור זה הינו גם האזור המרכזי שבו שוחים הכרישים וחשוב שישאר ללא הפרעות. מרשות הטבע והגנים נמסר, שתחנת הסברה תופעל על מנת להנגיש את המידע בנושא כרישים לציבור. התחנה תהיה פתוחה בימי שבת בהתאם למזג האוויר. מועדים יפורסמו באתר הרשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully