וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה המדהימה והנדירה שמחלקת חברת התעופה לנוסעיה

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 14:12

ב-1952 החלה לחלק KLM לנוסעי היוקרה שלה מיניאטורות עם ג'ין של בתים מפורסמים בהולנד, כמו בית אנה פרנק ובית רמברנדט, שהפכו לפריט אספנים מבוקש. בשבוע שעבר הושק באמסטרדם הבית ה-102 באוסף, ולו קשר יהודי משמעותי

תיאטרון טושינסקי, אמסטרדם/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

שנות ה-50. אתם יושבים לכם במחלקת עסקים של KLM ההולנדית וטסים לכם לכל מקום בעולם בימים שבה התעופה כמעט ולא קיימת, לעומת היום. ואז, במהלך השירות, ניגשת אליכם דיילת בלונדינית יפה ומגישה לכם מתנה, מעין מזכרת מהטיסה, בצורת בית הולנדי קטן עשוי מחרסינה. אתם מתפעלים ומסתכלים ומגלים שעל אחד הקודקודים של הבית יש פקק. אתם מנערים את הבית ושומעים רשרוש עמום, מעין רעש של נוזל כלוא. אתם פותחים את הפקק ומגלים שבעצם קיבלתם בקבוקון שבו ג'ניבר (Genever), גי'ן הולנדי ברמה של 35% אלכוהול. שתיתם או לא, זה לא ממש משנה - הבקבוקון הזה כיום שווה מאות עד אלפי אירו.

seperator

מ-1952 ועד היום (2021) ייצרה חברת התעופה ההולנדית 102 מיניאטורות של בתים, שכמעט כולם הן העתק של בתים אמיתיים ומיוחדים שקיימים כיום בהולנד, רבים מהם באמסטרדם אבל גם בערים כמו דלפט, גאודה, רוטרדם ואוטרכט, ולהם היסטוריה עתיקה או אדם מיוחד שחי בהם. כך למשל, בית אנה פרנק, ביתו של הצייר רמברנדט (שכיום הוא מוזיאון) ומבשלת הבירה היינקן באמסטרדם.

עוד בוואלה!

זו חברת התעופה הדייקנית בעולם. ואיפה אל על?

לכתבה המלאה
בתי דלפט של KLM. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כבר הפכו לפריט אספנים מבוקש. בתי דלפט של KLM/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
המיניאטורה ה-102 של תיאטרון טושינסקי באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מיניאטורה מס' 102 בסדרת הבתים - תיאטרון טושינסקי באמסטרדם/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

התיאטרון היהודי שאירח בני מלוכה וסלבס

וכך, בכל שנה, בדיוק ביום ההולדת של KLM ב-7 באוקטובר, משיקה חברת התעופה בית חדש שמצטרף לאוסף שכבר הפך להיות אטרקציה עבור אספנים בעולם. בשבוע שעבר הושק בטקס רב כבוד ומשתתפים, שבו נכחו 60 הלקוחות הבכירים והאולטימטיבים של KLM שטסו לפחות 700 טיסות ב-10 שנים, הבית מספר 102 של החברה - כמניין שנות קיומה. אבל איך זה מסתדר אם KLM החלה לחלק את הבתים הללו רק מ-1952? אז לרגל יום הולדת ה-75 (ב-1994), השיקה החברה 15 בתים בשנה אחת כדי להשוות את מניין הבתים כמניין השנים, ביניהם גם את המיניאטורה של בית אנה פרנק.

הבית שהושק הפעם, הוא תיאטרון טושינסקי (Tuschinski) העתיק (שבו גם נערך הטקס), שנבחר על ידי הטיים אאוט בפברואר האחרון כ"תיאטרון/בית קולנוע היפה ביותר בעולם". את התיאטרון פתח אברהם טושינסקי, יהודי פולני, ב-28 באוקטובר 1921, כך שהמקום בעצמו "חוגג" החודש 100 שנים להיווסדו - תירוץ כפול לבחור בו. לאורך השנים הוקרנו בקולנוע סרטים רבים ומפורסמים, ואברהם ארגן פרימיירות נוצצות עם מיטב הסלבס, כמו הקרנת הבכורה ההולנדית של ג'יימס בונד "007 באזור המסוכן" ב-1987 וגם משפחת המלוכה ההולנדית נכחה בקולנוע לרגל הקרנת הסרט "חייל של הולנד" ב-1977, שנחשב בזמנו לסרט הפופולרי והיקר ביותר שהופק במדינה.

אבל טושינסקי עצמו לא זכה לראות את עליית קרנו של הקולנוע שלו שעוצב בסגנון אר דקו, והוא נשלח ב-1940 על ידי הנאצים לאושוויץ, שם נרצח. הנאצים שהשתלטו על הולנד, לקחו את התיאטרון ושינו את שמו ל"טיבולי". ב-1941 פרצה שריפה במקום וציורים שצויירו על הקירות בידי הצייר ההולנדי פיטר דן בסטן (Pieter den Besten) הושמדו. עם סיום המלחמה, הוחזר לתיאטרון שמו המקורי ובשנים האחרונות הוא שופץ והוחזר לו המראה העתיק והמסוגנן שלו. כיום בית הקולנוע-תיאטרון שייך לחברת הסרטים הצרפתית Pathé.

תיאטרון טושינסקי באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נבחר השנה לסינמה היפה ביותר בעולם. תיאטרון טושינסקי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
תיאטרון טושינסקי באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
וכך הוא נראה מבפנים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
תיאטרון טושינסקי באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
לאחר השריפה, שופץ התיאטרון. התקרה באולם קבלת הפנים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"משלב של הישרדות עברנו לשלב של התאוששות"

אז איך בוחרים אילו בניינים יוכנסו לרשימה היוקרתית? ובכן, מנכ"ל KLM פיטר אלבריס, בשיתוף פעולה של הערים שבהן הם נמצאים, קובע אילו בתים היסטוריים יהפכו לאייקון באוסף המיוחד.

"סיבה נוספת לחגיגה היא שלפני שנתיים חגגנו 100 שנים לחברה בבריאות כלכלית טובה, אבל הרבה השתנה מאז בגלל הקורונה", סיפר בטקס סמנכ"ל הכספים בחברה אריק סוולהיים, "אבל עתה אנו רואים שהעסקים חוזרים, ארה"ב וקנדה פתחו את הגבולות וזה טוב לנו, כמו אזורים אחרים במזרח התיכון".

פניה של KLM לעתיד, וכרגע הם מתרכזים בשלושה תחומים, כפי שציין סוולהיים, הלקוחות שלנו, טכנולוגיה וקיימות. "אנו מאמינים שהעתיד שלנו יהיה בחברה יותר בת קיימא, כלומר להשקיע בהחלפת צי המטוסים", אמר. "יש לנו 17 דרימליינר ועוד 10 בהזמנה. יש לנו מטוסי אמברייר שיותר יעילים בחיסכון בדלק".

KLM התאוששה די מהר ממשבר הקורונה, ובחודש האחרון טסה החברה לכמעט 100 אחוזים מהיעדים שלה. "מתוך 3.4 מיליארד אירו שקיבלנו כמענק מהממשלה ההולנדית, השתמשנו רק ב-1.4 מיליארד", ציין סוולהיים, "גם הקרגו שלנו עבד טוב בקורונה ומשלב של הישרדות עברנו לשלב של התאוששות".

בית אנה פרנק באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בית אנה פרנק באמסטרדם נכנס לאוסף כבית מס' 47 ב-1975/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מוזיאון בית רמברנדט באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מוזיאון בית רמברנדט באמסטרדם נכנס שנה אחריו/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
דיילי KLM בנתב"ג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
דיילי KLM מציינים את יום ההולדת ה-102 לפני המראתם מנתב"ג לאמסטרדם, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מלון וולדורף אסטוריה באמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
התקרה במלון וולדורף אסטוריה באמסטרדם. גם המלון העתיק באוסף המיניאטורות/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
אמסטרדם. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אמסטרדם. בתים יפים רבים לה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully