וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי שראה הכל בתיירות מספר מתי באמת נחזור לטוס

אפרים קרמר

עודכן לאחרונה: 10.8.2021 / 12:07

בזמן שסוכני הנסיעות הישראלים סובלים מהמשבר בתיירות ולא מפוצים בשקל אחד, הממשלה מספקת הטבות (כמו פטור ממע"מ) לאתרי התיירות הזרים באונליין. אפרים קרמר חושב שאם לא יימצא פתרון לתעשיית התיירות, כולנו נשלם על כך, וגם מספק תחזית לשמיים הפתוחים מחדש. דעה

בווידאו: אלרעי פרייס על מדיניות אזהרות המסע והמדיניות האדומות/צילום: ערוץ הכנסת

מה שנלחש כבר בינואר 2021 במסדרונות חברות התיירות - שומעים עכשיו בקול מכל מקום בענף: למרות התקוות שתלו בחיסונים, משבר התיירות הולך ומעמיק וגם השנה הנוכחית תסתיים בהפסדים עבור חברות התיירות הישראליות.

הקורונה הכתה בענף התיירות הישראלי בעוצמה רבה ופגעה קשות בחברות רבות. אלה ששרדו את הגלים הראשונים, מתמודדים עכשיו עם גל נוסף המציב את סיטונאיי התיירות הישראלים וסוכנויות הנסיעות בפני קושי עצום: מזה שנה וחצי פעילותם צומצמה משמעותית, וגם בקיץ הפעילות מתקיימת בהיקפים מזעריים זו השנה השנייה ברציפות. חופשה בישראל הפכה למוצר יקר, תיירות נכנסת קיימת רק בקבוצות, ועל התיירות היוצאת מטילים מגבלות חדשות לבקרים. עבור עובדי הענף מתחת לגיל 45, החל"ת הסתיים ואין עבורם פתרון אחר. מה מצפים מהם, שיעשו הסבה להייטק?

בפני בעלי חברות התיירות עומדת בחירה בין שתי אפשרויות גרועות במיוחד: לפטר את העובדים או לספוג את ההפסדים. לפיטורי העובדים, מעבר להיבט האנושי המצער והחשוב, יש השלכות רוחביות על כל הענף ועל ערעור תשתית התיירות הישראלית.

קונסיירז' פקיד קבלה בית מלון. ShutterStock
עבור עובדי הענף מתחת לגיל 45, החל"ת הסתיים ואין עבורם פתרון אחר/ShutterStock

האפליה של ענף התיירות חייבת להיפסק

הממשלה, שחילקה מענקים לענפים רבים ובכלל זה לחברות התעופה ולמלונות שנפגעו מהמשבר, מפלה את מארגני התיירות וסוכני הנסיעות לרעה, ולא פיצתה אותם בשקל אחד (למעט עסקים קטנים). חברות התעופה הישראליות קיבלו תמיכה אף שהן משמשות לא רק כחברות תעופה אלא כמארגנות תיירות בפני עצמן - ומציעות חבילות נופש וטיולים מאורגנים.

והאפליה לא נגמרת שם: חברות אתרי התיירות הזרות באונליין (OTA), שלא תורמות דבר לכלכלת ישראל, ממשיכות לפעול כאן עם הטבות מפליגות: פטור ממע"מ, מס הכנסה, ואי כפיפות לחוק להגנת הצרכן. העיוות בנושא צורם עוד יותר על רקע העובדה שכבר שנה וחצי הן לא מביאים תיירים לישראל, אלא מטפלות רק בתיירות ישראלית לארץ ולעולם.

אף ענף לא יכול להתאושש ללא עבודה לאורך זמן וללא סיוע ממשלתי, והאפליה של ענף התיירות חייבת להיפסק. על הממשלה להחליט אם היא רוצה להמשיך לסבסד את עובדי בוקינג באמסטרדם, עובדי אקספדיה בסיאטל או את אלפי עובדי תעשיית התיירות כאן, בישראל. ממשלת ישראל יכולה להחליט על תמיכה ישירה, מציאת פתרון חל"ת ייחודי לעובדי הענף או הארכתו של הקיים, והשוואת התנאים לאתרי האונליין הזרים. ניתן אף להפוך את ישראל להיות יצואנית תיירות אונליין על ידי מענקים לחברות תיירות ישראליות שישפרו את היכולות הטכנולוגיות שלהן, כך שיוכלו להתחרות באתרי האונליין מחו"ל.

הפתרונות רבים וניתנים ליישום מהיר - נדרש מעט רצון טוב, יצירתיות ובעיקר תשומת לב לענף שנפגע הכי קשה ונדחק לשוליים.

עוד בוואלה!

מבטלים את החופשה בקיץ/חגים? כך תקבלו את הכסף בחזרה

לכתבה המלאה
מזוודה חו"ל סוכן נסיעות. ShutterStock
"אף ענף לא יכול להתאושש ללא עבודה לאורך זמן וללא סיוע ממשלתי"/ShutterStock

סוף לקורונה? התחזיות מדברות על אביב-קיץ 2022

אם לא יימצא פתרון בדחיפות לתעשיית התיירות, כולנו נשלם על כך באופן ישיר או עקיף. חוץ מהעובדים המסורים של חברות התיירות, מי שישלם את המחיר הוא הצרכן הישראלי שיעמוד בפני דואופול בין-לאומי ודורסני ללא תחרות מקומית שתשמור על מחירי חופשה הוגנים, ללא שקיפות או כפיפות לחוק הגנת הצרכן, ומבלי לתרום שקל אחד למשק הישראלי.

כיזם זה 30 שנה בענף התיירות הישראלי ראיתי כמעט הכל. עברנו מבצעים, מלחמות, משברים פוליטיים ואקלימיים, ואני מאמין שגם את הקורונה נעבור. התחזיות מדברות על אביב-קיץ 2022 כמועד שבו עולם התיירות יתחיל לחזור לשגרה. אך את אסטרטגיית היציאה צריך לתכנן כבר עכשיו ולא לחכות כמו כל דבר בישראל לרגע האחרון. ממשלת ישראל - זוהי קריאה אחרונה להצלת ענף הנסיעות ועובדיו.

אפרים קרמר הוא מנכ"ל אשת טורס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully