וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התאונה באיטליה: איזה ביטוח חשוב שיהיה לכם?

עו''ד דותן לינדנברג

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 12:21

התאונה המחרידה באיטליה, שבה נהרגו 5 ישראלים בני משפחה אחת, מעלה שאלות בדבר נחיצותו של ביטוח תאונות בחופשה - האם כדאי לעשות, למה זכאים הנפגעים והאם יש ביטוח מיוחד לנסיעה ברכבל? שו"ת חשובות לפני שאתם מסתערים על אירופה הקיץ

בווידאו: משטרת איטליה בזירת התרסקות הרכבל באזור האלפים/צילום: משטרת איטליה ורויטרס

כולנו הזדעזענו מתאונת הרכבל הנוראית באיטליה, כשבני משפחה ישראלית מצאו את מותם הטרגי. גם אם נדירות החופשות שהסתיימו בצורה כה מחרידה, תאונות שגורמות נזקי גוף מתרחשות בשל התרשלות הגורם המקומי או התרשלות חברה ישראלית שמארגנת טיול בחו"ל, או לעיתים בשל פעילות ספורטיבית אתגרית או בשל תאונת דרכים או תאונת שיט בחו"ל.

חשוב להבין במקרים אלו למה זכאים הנפגעים, אם בשל נזקי הגוף או אם בגין עלות הטיפולים, כיצד הדבר קורה ואת מי תובעים. לשם כך ביקשנו מעו''ד דותן לינדנברג לספר מה בדיוק אתם צריכים לעשות במקרה, חלילה, שבו אתם מעורבים בתאונה בחופשה שלכם בחו"ל, ואיזה ביטוח חשוב שיהיה לכם.

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה -  בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, שבה מתו 5 ישראלים השבוע/רויטרס

סוגי ביטוח לחופשות ונסיעות

פוליסות הביטוח משתנות בין החברות. רובן מציעות מספר מסלולים, ובמקרים מסוימים מבצעות בדיקות מקדימות אודות מצב רפואי. ביטוח נסיעות לחו"ל הוא מהפופולריים והשכיחים ביותר, בעיקר בשל המודעות מצד הישראלים ונגישותו, כשניתן לרכוש אותו בלחיצת כפתור. יתרה מזו, לפי נתוני משרד האוצר - 91 אחוזים מתביעות בביטוח נסיעות לחו"ל משולמות בסופו של דבר (ייתכן שלא מלוא הסכום, אבל הנתון בהחלט מעודד). יודגש כי מדובר בפוליסות מרחיבות שעשויות לעיתים לזכות את הנפגעים ומשפחותיהם לא רק בעבור הטיפול הרפואי והנזקים העתידיים, אלא גם בגין השלכות כמו שינויי טיסה, שהות לא מתוכננת בחו"ל, אשפוז בבתי חולים ועוד.

בין ההרחבות המוכרות ידועה במיוחד תוספת "ספורט אתגרי", שמשמעותה כיסוי ביטוחי גם בעבור תאונות ונזקי גוף כתוצאה מפעילות ספורטיבית ואטרקציות שונות. ביטוח זה חל בדרך כלל לצד ביטוח חיים וביטוח תאונות אישיות, שאלו חלים במקרים של תאונות בזמן חופשות וטיולים גם בארץ.

כמו כן, קיים ביטוח תאונות אישיות לתלמידים שלומדים בישראל במסגרת חינוכית החל מגיל 3 ועד סוף התיכון ולעיתים מעבר לכך, המכסה נזקי גוף כתוצאה מתאונות גם כאשר אילו אירעו בהיותם בחו"ל.

תאונת סקי. Shutterstock, ShutterStock
בין ההרחבות המוכרות בביטוח, ידועה במיוחד תוספת "ספורט אתגרי"/ShutterStock, Shutterstock

אחריות חברות הטיולים

אם הטיול בארץ או בחו"ל אורגן ו/או תוכנן על ידי חברה ישראלית, ייתכן וניתן להגיש נגדה תביעה. למשל, נפילה בטיול מאורגן למבוגרים שתוכנן במסלול שאינו תואם את גילם, בילוי במועדון לילה צפוף וחשוך שסיכן את המבלים וכדומה. רשלנות מצד אותה חברה הישראלית, עשויה להוות עילה להגשת תביעת פיצויים. האחריות תבחן לפי סעיפים 35 ו-36 לפקודת הנזיקין (עוולת הרשלנות) ותבחן חובת הזהירות של החברה מול המטיילים שמסתמכים על ניסיונה ומומחיותה.

כיצד לבחור טיול מאורגן? קבלו חמישה טיפים

גם סעיפים בחוזה של הטיול אשר "פוטרים" לכאורה את החברה המארגנת מאחריות, אינם בהכרח קבילים ביום-פקודה. מצד שני, לא מוטלת על החברה המארגנת אחריות לכל נזק, אלא רק אם יוכח משפטית שלא נקטה במידת הזהירות המצופה ממנה כ"מארגנת טיולים סבירה". חשוב גם לדעת כי החברה, מחויבת מכוח אחריותה לבחור היטב את השירותים והאמצעים הנדרשים לקיום הטיול.

טיול מאורגן ברוסיה. ShutterStock
האם הטיול הולם את גיל המטיילים? טיול מאורגן למבוגרים/ShutterStock

תביעה נגד גורמים זרים

במקרה הנוכחי באלפים, עילת הרשלנות הברורה והמקוממת שגרמה לתאונה הקשה תבחן לפי הדין הזר, הדין האיטלקי. ביהמ"ש העליון בישראל קבע כי במרבית המקרים יחול הדין הזר של המדינה בה ארעה התאונה, כולל במקרים הנדירים בתאונה בחו"ל שבה שני הצדדים ישראלים. אולם המקרים הנדירים בהם יחול הדין הישראלי הם אותם מקרים בהם שני הגורמים - התובע והנתבע, הם ישראלים ואין זיקה בין מקום התרחשות התאונה לבין עצם התביעה.

ההגשת תביעה כנגד הגוף הרשלן בחו"ל, היא אופציה אפשרית אך מורכבת. למשל, תביעה נגד מלון בעקבות מעידה על מדרגה משובשת, נגד חברת ביטוח רכב במדינה זרה עקב תאונה, או נגד חברת תיירות זרה שהתרשלה בגרימת נזק גופני שנגרם בטיול. והשאלה המתבקשת - האם קיים הבדל בהגשת תביעה בתאונה בחופשה בארץ או בחו"ל? בהחלט קיים. תביעה במדינה זרה איננה עניין של מה בכך, עליה להיות מוגשת בהתאם לדין המקומי הקיים באותו מקום, שאינו זהה למשפט הישראלי. לשם כך, הנפגע יידרש כנראה לנהל את התיק בעזרת עורכי דין מקומיים ולעתים ב"שלט רחוק".

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה - בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
באסון באיטליה, עילת הרשלנות הברורה והמקוממת שגרמה לתאונה תבחן לפי הדין הזר/רויטרס

מסמכים ובירוקרטיה

כמו בכל תביעת ביטוח, רצוי לדעת להתנהל בחוכמה. יש לתעד את האירוע באופן הנרחב ביותר (תמונות, עדי ראייה, פרטים ועוד) ולשמור כל מסמך, חשבונית, קבלה וכודומה. מומלץ לא להשהות את הבדיקות הרפואיות, כשמלבד טיפול רפואי נחוץ, הדבר מסייע בדחיית טוענות שאין קשר בין הנזק לתאונה.

כמו כן, חשוב לעקוב אחר המדווח בדו"חות בנידון של גורמים רפואיים ורשויות אכיפת החוק, כדי לוודא שדייקו בפרטים. חברות הביטוח מצדן עלולות להעלות טענות שונות כנגד דורשי הפיצוי, החל מעצם התרחשות התאונה, דרך נוסח הביטוח במקרה הנידון וכלה למידת הנזק (בדומה לכל תביעה נזיקית). במידה והביטוח עדיין אינו מוכן לשאת בתשלום בהתאם לפוליסה, עליו לפרט במכתב דחייה את הסיבה. אם התקבל מכתב כזה, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי בתחום בכדי לבחון האם סיבת הדחייה אכן עומדת במבחן הפוליסה, החוק והפסיקה.

seperator

אז תאונות בחופשות עלולות להתרחש באופנים שונים. תאונות דרכים, פעילות ספורטיבית, הליכה ברחוב, תאונה ימית, נזק בעקבות החלקה ועד לתאונת רכבל מחרידה. הנזקים עלולים להיות קלים עד טרגיים במיוחד, כפי שנוכחנו לדעת. בין אם קיימת פוליסת ביטוח נסיעות, בין אם נגיש תביעה נגד הגורם המארגן ובין אם גם וגם, חשוב להבין את כל האופציות שעומדות לרשותנו.

עו''ד דותן לינדנברג עוסק בתביעות בגין נזקי גוף ומכהן כיו"ר משותף של וועדת הרשלנות הרפואית במחוז דרום של לשכת עורכי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully